Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanning av matta kopior blir korniga

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasknarr

Aktiv medlem
Stort problem i mitt liv just nu!

Jag går en fotokurs nu och vi kopierar på matt (pearl?) papper. Man gör så sa läraren. När jag sedan vill visa upp för er vad jag gjort går det jättedåligt. Det blir !"¤#%* mycket korn i bilden. Scannern är inte den bästa, men den funkar tillräckligt bra på vanliga glansiga (glossy?) papper för att jag inte skall klaga.

Är detta ett vedertaget faktum eller gör jag fel?

Tacksam för all hjälp jag fått hittills med andra problem och funderingar, men vill ha lite till.

Anderspanders

Det är ett vedertaget faktum. Skall man skanna är det bäst att kopiera på blankt papper. Matt papper i allmänhet och pearlytor i synnerhet har ju en struktur som sprider ljuset från skannerljuskällan.

Det var det jag misstänkte...

Tack Jim!

Som tekniker kunde jag inte låta bli att tänka i ljusspridningsbanorna och det visade sig stämma.

Då får jag väl gå över till glossy på de bilder jag vill scanna!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar