Annons

Scanner för 6x6

Produkter
(logga in för att koppla)

othis

Medlem
Planerar köpa en scanner som klarar av 6x6 negativ och som presterar bra kvalitet till rimligt pris. Epson tycks ha en rad modeller som ska klara detta.
Har någon erfarenheter av detta, eller finns det andra rekommendationer?

Jag använder en Epson 4990 flatbädd, det finns väl nyare modeller. De är prisvärda emn kanske inte det bästa vad gäller bildkvalité.
Nästa steg är negativ/dia-skanner åtminstone Nikon har haft modeller som klarar 6x format. Priset är avsevärt högre.
Sista steget när det gäller bildkvalité är väl en Imacon skanner. Ännu mer pengar...

Planerar köpa en scanner som klarar av 6x6 negativ och som presterar bra kvalitet till rimligt pris. Epson tycks ha en rad modeller som ska klara detta.
Har någon erfarenheter av detta, eller finns det andra rekommendationer?

Mina foton här på fotosidan är samtliga skannade med en Epson V700 Pro, och därefter minimalt editerade. Den har hållare för mellanformat (även om det sägs vara bättre att köpa alternativa sådana). Jag har inte använt någon annan skanner så jag har inget att jämföra med direkt, men jag tycker det har fungerat rätt så smärtfritt med den.

Jag har nu provat 3 ggr att bifoga en bildfil här i forumet. För att visa ett 100% utsnitt av scanning från 8800F. Men hela tiden minskar fotosidans program ner filen så att den ser luddig ut, trots att den är inom marginalen i storlek. Vad är det för fel?

Negativhållare

Mina foton här på fotosidan är samtliga skannade med en Epson V700 Pro, och därefter minimalt editerade. Den har hållare för mellanformat (även om det sägs vara bättre att köpa alternativa sådana). Jag har inte använt någon annan skanner så jag har inget att jämföra med direkt, men jag tycker det har fungerat rätt så smärtfritt med den.

Har någon kläm på dessa "alternativa hållare"?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto