Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Scanna dia, hur hög upplösning?
- Trådstartare Thomas_N
- Start datum
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Hur hög upplösning skall man välja när man scannar dia? Och hur många bitars färgdjup?
Altså har jag nytta av att köra på max?
Skall mestadels bara se bildern apå dator men man vill ju kunna beställe en utskrift på något bra kort...?
Ta inte till för lite, det är stor risk att Du ångrar Dig senare. Allt går mot mer och mer högupplöst. Jag tittade mycket på filstorleken när jag började och skannar nu om några. Tack och lov har jag dem kvar eftersom jag bestämde mig för att slänga allt på en gång när jag var klar. Räknade med att lära mig en hel fel under resans gång.
Jag kör nu på 24 bit. och 2400x1600 pix med utskriftskvaliteten 400 dpi. Har en skärm som visat 2560 x 1600.
ztenlund
Aktiv medlem
En ganska relevant fråga i sammanhanget är vad skannern faktiskt klarar att leverera. Då menar jag inte "luftpixlar" som man lika gärna kan interpolera fram i ett bildbehandlingsprogram utan faktisk detaljeringsgrad. Flatbäddsskannrar kan spotta ur sig ganska rejäla filer, men från 135-film blir det inte så värst mycket riktig upplösning. Även en filmskanner för 2000-2500:- (Plustek, Reflecta) är vida bättre än en Epson V750 på den här punkten.
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
En ganska relevant fråga i sammanhanget är vad skannern faktiskt klarar att leverera. Då menar jag inte "luftpixlar" som man lika gärna kan interpolera fram i ett bildbehandlingsprogram utan faktisk detaljeringsgrad. Flatbäddsskannrar kan spotta ur sig ganska rejäla filer, men från 135-film blir det inte så värst mycket riktig upplösning. Även en filmskanner för 2000-2500:- (Plustek, Reflecta) är vida bättre än en Epson V750 på den här punkten.
Jag utgick från att frågeställaren vet vad han har och vad den presterar. Själv använder jag PlusTek OpticFilm 7200i och SilverFast programvara. Men det är långt från all film sim levererar denna kvalitet men jag kan inte se att kvaliteten försämras på skanningen när bilden blir grynig. Däremot tål inte alla bilder att visas på en 30" skärm.
rautio
Aktiv medlem
Kör max vad den ger ifall din maskin klarar av att ratta på det. Skannar inte själv så mycket dia numera, det kräver nästan coolscan eller trumskanner ifall man vill ha nåt att arbeta med. Men svart vitt skannar jag med plustek vilket den ger helt jämförbart resultat med coolscan tycker jag. Men dte kräver också att man tar in det som dia i maxupplösning.
rautio
Aktiv medlem
Jag utgick från att frågeställaren vet vad han har och vad den presterar. Själv använder jag PlusTek OpticFilm 7200i och SilverFast programvara. Men det är långt från all film sim levererar denna kvalitet men jag kan inte se att kvaliteten försämras på skanningen när bilden blir grynig. Däremot tål inte alla bilder att visas på en 30" skärm.
ta och testa vuescan, tycker den presterar nästan bättre än silverfast och är framförallt många gånger snabbare (vilket var den största överraskningen för mej)