Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB-800 och blixthantering

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag satt och läste Thom Hogan's D70 guide igårkväll och läste igenom avsnittet om blixthanteringen med SB800. Där märkte jag hans ovilja att använda TTL BL (Balanced FillFlash) läget där blixten och kameran själv bestämmer vad som är bra exponerat. Därmed är det inte säkert att kameran bryr sig om dina inställningar om du blixtkompenserar manuellt.

Därför föreslog han att man skulle använda TTL läget istället där den bara ser till att korrekt exponera det blixten tror är det rätta motivet. Därmed försöker den inte att balansera bakgrunden med huvudmotivet.
I vanliga TTL läget har du dessutom möjlighet att blixtkompensera och ställa in zoom-talet på blixten helt fritt utan att man riskerar Nikons inblandning.

Och om nu svaret inte är så enkelt som att man ska använda det ena eller det andra så hade det varit bra att få reda på NÄR man använder TTL BL resp. TTL. Det framgår inte riktigt i varken manual eller Hogan Bibeln.

Nu var det ett tag sedan jag läste det avsnittet i hans bok, men i den utgåvan jag har så uttrycker han väl sig mer eller mindre att "UNDVIK BALANSERAD UPPLÄTTNINGSBLIXT!". Iaf om man läser mellan raderna.
Han menar på att det är bättre att använda TTL och spotmätning och själv "balansera" med blixkompensationen.
Nu har jag ju ingen SB800, så just hur det funkar ihop med den vet jag inte, men jag tycker OFTAST att balanserad upplättningsblixt ger ett rätt bra resultat med den inbyggda blixten, ja, så bra det nu KAN bli med den inbyggda blixten. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar