Annons

SB-800 - D200 Trådlöst.

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Har sökt runt en del, men har bara hittat lite luddiga svar, och vissa trådar säger att det går medans det i sammat tråd sägs att det inte går.

Kan man synka D200 med en SB-800 trådlöst UTAN att använda den inbyggda blixten ?

Jag läste att man kan avända den inbyggda blixten som "förblixt" så den aktiverar 800:an, men att den inbyggda blixtens ljus inte blir med på bilden.

Problemet med att använda den inbyggda blixten är att den är så himla känslig för vinklar när jag provat.

har läst i manualen, men fattar inte riktigt.

Annars har jag lånat en infra red light trigger av min kompis, men vet inte vad jag ska ha för inställningar för att få det och funka.

kan inte någon räta ut mina frågetecken ?!

//V
 
Gå in i D 200 Custom Meny och välj, e Gaffling / Blixt - e3 Innbyggd Blixt - C Commander-läge - Innbyggd Läge -- och sedan för tex Grupp A som är din SB 800 till TTL,,,,,,nu styr den innbyggda blixten utan att bli med i bild din SB 800,,,,,,
 
Med inbyggda blixten gjorde jag så här.
Menu
Gaffling/Blixt
Inbyggd blixt
Commander läge

Inbyggd --
Grupp A M 1/1 eller 1/2 eller 1/4 osv
Grupp B --
Kanal 3

SB-800
Sel 4sekunder
Välj kurviga pilarna med sel
Gå ner till Remote och välj med sel.
Channel 3 Group A

Ta ett kort och det borde fungera.

Finns en panel att sätt för inbydda blixten som kostar 85,- så att man inte störs av ljuset.

Fattaru?
 
Goodfellah skrev:
Hejsan !
Har sökt runt en del, men har bara hittat lite luddiga svar, och vissa trådar säger att det går medans det i sammat tråd sägs att det inte går.

Kan man synka D200 med en SB-800 trådlöst UTAN att använda den inbyggda blixten ?

Jag läste att man kan avända den inbyggda blixten som "förblixt" så den aktiverar 800:an, men att den inbyggda blixtens ljus inte blir med på bilden.

Problemet med att använda den inbyggda blixten är att den är så himla känslig för vinklar när jag provat.

har läst i manualen, men fattar inte riktigt.

Annars har jag lånat en infra red light trigger av min kompis, men vet inte vad jag ska ha för inställningar för att få det och funka.

kan inte någon räta ut mina frågetecken ?!

//V

Du får gärna förtydliga dig lite. Jag tror att jag inte förstår.

Du kan trigga din SB800 m hj a D200:ans inbyggda blixt, men inte tvärt om.
Det finns en liten tillsats som blockerar D200:ans blixtljus, men ändå styr SB800.
 
Ni i denna tråd verkar ha bra koll... Jag har ställt en fråga tidigare idag men har inte fått något svar. Problemet är att jag köpt en billig radiosändare för hot-shoe blixtar från Kaffebrus men inte får den att fungera.

Jag lyckas få både sändaren och mottagaren att indikera med en liten lampa (att dom ska funka?!) men jag lyckas inte trigga själva blixten. Någon som har några heta tips på hur jag kan gå tillväga? Tacksam för all hjälp!!!

Jag kör med en D200 och en Sigma EF 500 DG Super.


/Maria
 
Re: Re: SB-800 - D200 Trådlöst.

Dykhjelm skrev:
Du får gärna förtydliga dig lite. Jag tror att jag inte förstår.

Du kan trigga din SB800 m hj a D200:ans inbyggda blixt, men inte tvärt om.
Det finns en liten tillsats som blockerar D200:ans blixtljus, men ändå styr SB800.

Eller så kan man ju stänga av den inbyggda blixten i menyn där man ställer in den till comander-läge.

mvh
Maverick
 
Tack för tips. Har vid det här laget provat det mesta och kommit fram till att det är glapp i radiomottagaren. Blixten fick helt plötsligt ett spel och matade blixtar i ett snabbt och oregelbundet tempo (ej "strobe" funktion).

/Maria
 
Skruva av locket på sändaren (den del som sitter på kameran) och se om det funkar bättre då. Det kan vara så att locket trycker på knappen hela tiden. Jag har hört andra som råkat ut för det. OM det funkar utan locket på så får du fila lite i hålet så att knappen löper fritt! Ge inte upp för lätt :)
 
Bäst jag gör ett sista test då,men jag tror ändå inte att det är där problemet ligger. Mottagaren är så "rapplig" att locket inte går på till 100 % när batteriet sitter på plats (!). Det var efter att jag justerat placeringen av själva batteriet (det halkar liksom omkring lite i sin hållare) som jag fick den att fungera överhuvudtaget.

Max - jag återkommer om det visar sig att ditt tips fungerade.
 
Jag som trodde att den inbyggda blixten och min SB600 var osynkade när den gjorde på detta sättet.
Jag menar att först går den inbyggda av, sen kommer SB600 efteråt. Trodde inte det var meningen.

Går det dock inte att göra så att man använder båda samtidigt? För jag upplever ibland, när jag tex fotar porträtt, att ansiktet blir lite mörkare då jag riktar blixten upp i taget, och därmed inte får något ljus i ansiktet på personen. I det läget hade det ju varit bra att använda den inbyggda blixten som upplättningsblixt?

Pecis som om att man haft en Sb600 på kameran och en som slav. Hoppas nån fattar vad jag menar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.