Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB 24 volt?

Produkter
(logga in för att koppla)

T-Max 400

Aktiv medlem
Hur många volt avger SB 24:an?

Har en gammal SB 24 liggandes och tills jag köper en
ny blixt till min Canon 20D kanske jag kan använda gamla bettan?

Canon 20D tål 6v på blixtskon har jag läst (Nikon D70 ska enligt Nikon palla SB 24:an, men jag vet inte hur många volt D70:n klarar).

Använt sök men inte funnit...

Mvh

Max 250 volt - är det rimligt?

Hittar inte SB24-manualen just nu. Men:

Ur manualerna för både Nikon D70 och D100:
"Använd endast Nikon-blixtar. Negativ spänning eller spänning på över 250 V på polerna i tillbehörskon kan inte bara göra normal blixtanvändning omöjlig, utan även skada synkroniseringskretsarna i kamerahus eller blixt. ...."

Thom Hogan skriver i sin "The Nikon Flash Guide. The definite speedlight reference " (tryckt 2001 innan digitalkameror var var mans egendom):
"Many third-party flash units deliver signals that are too strong for the bodies to handle and may damage your camera. Nikon specifies that no contact should have more than 250 V present."

Citaten ovan svarar på vad kamerahusen tål (och du frågade hur många volt SB24 har i skon). Hoppas ändå svaret är till någon hjälp.

Min SB-28DX ger 3,6 volt. Skulle gissa att andra Nikonblixtar ligger i samma spann. Men inga garantier naturligtvis ;-)

cowboy skrev:
"Nikon specifies that no contact should have more than 250 V present."

Citaten ovan svarar på vad kamerahusen tål (och du frågade hur många volt SB24 har i skon). Hoppas ändå svaret är till någon hjälp.

250 volten, är inte det vad PC-kontakten tål (så funkar 20D iaf, max 6v på skon men 250v via pc-kontakten)?

Vågar du pröva?

När jag mäter med multimetern på kontakterna i skorna (laddade för att blixtra, fyra halvtrötta alkaliska penlightbatterier) får jag cirka 3,6 volt på SB-800 respektive cirka 5,2 volt på SB24.

Inga garantier naturligtvis.

T-Max 400 skrev:
250 volten, är inte det vad PC-kontakten tål (så funkar 20D iaf, max 6v på skon men 250v via pc-kontakten)?

Vet inte, det jag citerade ovan är det enda jag hittade vid en snabb bläddring, synd jag inte hittar SB24-manualen...

/Jim hann före/

Oj, sex svar medan jag letade på nätet och svarade i andra trådar :) Snabbt jobbat!

(Frågan är väl i stort avhandlad men tänkte att länken nedan kan vara bra för framtida bruk.) Det finns en mycket bra sida på nätet där några samlat så mycket information om olika blixtar. Bland annat Nikons SB-24 finns med där. Naturligtvis ska man var lite kritisk mot informationen eftersom det är folk som suttit hemma och mätt och skickat in. Man vet ju aldrig vad de gjort men de bör förhoppningsvis inte vara i helt fel liga med sina mätvärden.

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Enligt denna skall en SB-24 ha uppmätts till 3.8V, 4.4V samt 5.4V och klassas som "EOS Safe".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar