Annons

Saker som inte hör hemma...

Produkter
(logga in för att koppla)

pellapoo

Aktiv medlem
Jag vill bara beklaga för de människor som är så fruktansvärt konservativa här på forumet.

Jag skriver med anledning till att jag fått klagomål på att mina datorfixadefoton i albumet 3D inte hör hemma här. Urtypen för dem som verkar klaga har alltid ett album med macrofoton på blommor (av nån konstig anledning).

Hur skulle fotosidan se ut om det inte fanns experimentfolk!?! Jo bara macrobilder på blommor, Naturbilder med solnedgångar etc. Motiv som jag skulle vilja kalla fotografisk hötorgskonst (även om vissa bilder e riktigt fina).

Den jag tycker verkar mest inskränkt här på fotosidan är "bildnazisten" David Harrysson som har en förmåga att tala om för folk vad som skall finnas här på forumet.
Så här skrev han om albumet "Moderskap med förhinder" av Anders Bergquist
-Sådana här foton hör inte hemma på fotosidan helt enkelt.
Som nybliven pappa så tyckte jag bilderna var fina och rörande.
Nåja David och hans likar dör ju snart ut och lämnar plats åt en mindre trångsynt publik.

Hej

Fick annars intrycket att man ville lägga till ett fält där man anger om bilderna var maipulerade och att de som då deltog i det trädet i övrigt inte hade synpunkter på om det hör hemma här eller ej. Inplicit måste de ju tycka att sådana bilder hör hemma här, varför skulle man annars ha ett fält.

En originalbild är ju annars ofta mall eller förebild för många målare osv.

Roine

Hej,

Kör din egen race säger jag bara. Varför bry dig alls om de som säger att dina bilder inte hör hemma här...? De behöver ju inte kolla på de om de inte gillar den typen av bilder... Eller hur?

Dina bilder är intressanta och de flesta som har kollat på dem har ju lämnat positiva komentarer.

Så fortsätt du att ladda upp dina bilder och skit i dem som säger att de inte hör hemma här...

mvh
Darren

Jag tycker att du ska fortsätta med dina bilder. Det är ont om kreativa fotografer som vågar pröva nya saker. Angånde David Harryssons kommentarer kan man ju bara tycka synd om honom för att han är så trångsynt.

Det skulle vara intressant om du berättade lite mer om hur du har gjort dina bilder

:Mattias:

Det finns juh tyvärr ett antal personer här som är ganska duktiga då det gäller att tala om vad som INTE hör hemma på fotosidan.
Eller att man hackar på tekniker som man inte förstår sig på.
Enklast är väl att ignorera dom men ibland blir i alla fall jag lätt frustrerad, exempelvis om en medlem lägger upp sin första bild och får en massa kommentarer typ "Sånna här bilder hör inte hemma på fotosidan!!"
eller " Tyvärr. Den här kvalificerar sig tillbaka till familjealbumet"
Men som dom andra redan påpekat forsätt att lägga upp dina bilder

Konstig logik?

Jag har inte sett bilderna ifråga men kan ändå inte låta bli att skriva ett inlägg i den diskussion som du startat.

Jag tycker det generellt sett är märkligt att du inte kan acceptera en kommentar (citatet "..hör ej hemma på...) när du själv inte drar dig för att rubricera personen som skrev det för "bildnazist". Om bara dom som "håller med dig" är välkomna att skriva kommentarer kanske du skall ange detta i bildtexten?

Sidde

Jag vet inte om du förstod vad jag menade med mitt inlägg.
Folk får gärna tycka att mina o andras bilder är skit och att dom e så dåliga att dom ej bör visas.
Felet är att "bildnazisterna" hävdar att bilden inte platsar här. Att hävda något liknande är ju att bestämma över andra.
Varför skulle inte bilder på ett nyfött barn platsa på www.fotosidan.se? Måste det vara en macrobild på en blomma för att göra det?

festfotografen skrev:
"Tyvärr. Den här kvalificerar sig tillbaka till familjealbumet"

Jaha, om du nu drar upp den där kommentaren som exempel på en opassande sågning av en lågkvalitativ "familjealbumsbild" är det väl bäst att jag försvarar den då den råkar ha kommit från mig...

Orsaken till att jag gav den kommentaren var att jag uppfattade bilden som praktiskt taget totalt misslyckad.
Den gav mig ett intryck av oseriöst trams.
Det är möjligt att det kan ligga någon seriös fotografisk tanke bakom en bild som ser ut på det sättet men möjligen i ett sammanhang.
Någon orsak att ana ett sådant sammanhang presenterades dock inte.
Intrycket av icke-seriositet förstärks även av det faktum att "fotografen" inte har varit inloggad sedan 2002-08-07 23:53:06.

Bilden lades upp 2002-08-07 23:50:23 och min kommentar kom en timme senare.

Upphovsmannen till bilden i fråga har alltså med största sannolikhet inte ens läst någon av kommentarerna.

Innan någon kommer och antyder det är det bäst att jag informerar de som inte vet om att "senast inloggad" visar det senaste tillfälle som medlemmen, inloggad, laddade hem en sida från fotosidan så nej, personen i fråga såg troligen inte ens kommentaren...

Det är ju ganska enkelt.. Det är bara att läsa fotosidans regler eller kanske man ska kalla det för uppmaning, för vilka bilder som man laddar upp här. För er som inte orkar leta upp det så kommer det här:

"Innan du börjar ladda upp dina bilder så kan det vara värt att läsa om våra tankar med ett medlemsgalleri. Kanske låter detta lite hårt men vi måste sätta vissa regler för att bibehålla kvaliteten på fotosidan.se.

Grundtanken med fotosidan.se är att det skall vara en samlingsplats för fotografer (avancerade amatörer, proffs eller kunskapstörstande nybörjare) där vi tillsammans bidrar med bilder och information som gör oss till bättre fotografer.

Därför är vår tanke med de bilder som du laddar upp till ditt album, att det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på. Beskriv också tanken med din bild, tanken behöver inte vara avancerad men lite tänk är allt nödvändigt. Eller om någon frågar varför du laddat upp den så bör du ha ett svar.

Om du känner att detta INTE är vad du vill så rekommenderar vi MSN Foto."

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1381/1005

Så det kanske inte är så konstigt att vissa av oss reagerar över rena "familjealbumsbilder"

Senast ändrad:
Hej

När det gäller vad som passar eller inte har ju redaktionen tidigare aggerat föredömligt, både gällande bilder, kommentarer och inlägg, så det är jag inte det minsta orolig för.

När det gäller bildernas motiv, barn etc, så platsar de givietvis här om motivet för att lägga dem här är rätt, dvs få råd om hur man kan göra dessa bättre eller få saker bekräftade.

Att bara lägga upp en bild för att visa den är ju en annan historia, och det står i riktlinjerna att då bör man välja andra platser.

Så många duktiga personer....(sarkasm)

Så många kunniga personer på den här sidan..

Så mina nakenbilder ska tillbaka till familjealbumet?

Eller vem bestämmer om mina bilder är tillräckligt smakfulla och tekniskt goda för att platsa på den här sidan?

Sluta spela så jävla duktiga och titta igenom er eget bildmaterial!

Jag kan räkna till 10 st som har "genomgående" bra bilder i sina album. För att vara kritisk.

Så mycket fördumsfulla människor har jag aldrig mött på.

Pellapoo;

tror jag förstod ditt inlägg:

1, beklagande över inskränkta typer,
2, kategoriskt nedvärderande av macrobilder på blommor och solnedgångar,
3, utpekande av person som "bildnazist"

Vad jag menar är att ditt inlägg nästan ligger på sammam nivå som den kommentar du själv (tyvärr) fick motta.
Själv skulle jag skaka på axlarna och ignorera den aktuella kommentaren istället för att hänga ut personen ifråga och skapa en opinion mot inskränkta personer i allmänhet och sådan som gillar att ta macrobilder av blommor etc.

Jeppe skrev:
Det är ju ganska enkelt.. Det är bara att läsa fotosidans regler eller kanske man ska kalla det för uppmaning, för vilka bilder som man laddar upp här. För er som inte orkar leta upp det så kommer det här:

"Innan du börjar ladda upp dina bilder så kan det vara värt att läsa om våra tankar med ett medlemsgalleri. Kanske låter detta lite hårt men vi måste sätta vissa regler för att bibehålla kvaliteten på fotosidan.se.

Grundtanken med fotosidan.se är att det skall vara en samlingsplats för fotografer (avancerade amatörer, proffs eller kunskapstörstande nybörjare) där vi tillsammans bidrar med bilder och information som gör oss till bättre fotografer.

Därför är vår tanke med de bilder som du laddar upp till ditt album, att det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på. Beskriv också tanken med din bild, tanken behöver inte vara avancerad men lite tänk är allt nödvändigt. Eller om någon frågar varför du laddat upp den så bör du ha ett svar.

Så det kanske inte är så konstigt att vissa av oss reagerar över rena "familjealbumsbilder"

Men Jesper, David & C:eek: har ju varit ganska tydliga på vad som gäller på sidan. Vi kan ju inte förutsätta att alla som laddar upp "rena familjealbumsbilder" - din terminologi - inte har läst reglerna. Visst lär det förekomma att medlemmar laddar upp bilder utan att ha läst, men det kan ju även vara så att en medlem lägger upp en bild, som en del av oss uppfattar som familjealbumsbild, och gör det i syftet att få den seriöst bedömd av andra fotografer, eller...? Var går egentligen gränsen för en "ren familjealbumsbild"? Du har t.ex. lagt upp några bilder på två söta små tjejer - Ellen och Evelina. Eftersom du har namngivit dem drar jag slutsatsen att du har någon form av relation till dem. Gör det bilderna till familjealbumsbilder? Knappast... Men var går gränsen?

mvh Janne

Jeppe skrev:

Visst och jag förutsätter att medlemmar som lägger in sina bilder här har läst tankarna om gallerierna.
Och jag förusätter också att när någon kommenterar en bild så har man följande i åtanke

"Driv diskussionerna framåt
Lite andra viktiga rekommendationer, för att hålla kvaliteten på trådar/kritikkommentarer uppe. Om du inte har något konstruktivt att säga så säg inget. Att skapa inlägg för skapandets skull leder ingenstans. Skriv kreativa inlägg som flyttar frågan framåt, istället för att bara säga emot. Motivera dina åsikter och tänk till innan."
hämtat från reglerna http://www.fotosidan.se/doc.htm/1541/1028

och på vilket sätt är man konstruktiv när man hävdar att vissa bilder inte hör hemma på fotosidan ?

LeadHead skrev:

Innan någon kommer och antyder det är det bäst att jag informerar de som inte vet om att "senast inloggad" visar det senaste tillfälle som medlemmen, inloggad, laddade hem en sida från fotosidan så nej, personen i fråga såg troligen inte ens kommentaren...

Att inte fotografen såg din kommentar, Erik, gör den knappast mindre plump...

/Janne

pellapoo skrev:
Urtypen för dem som verkar klaga har alltid ett album med macrofoton på blommor (av nån konstig anledning).
Hur skulle fotosidan se ut om det inte fanns experimentfolk!?! Jo bara macrobilder på blommor, Naturbilder med solnedgångar etc. Motiv som jag skulle vilja kalla fotografisk hötorgskonst (även om vissa bilder e riktigt fina).
Vem är bildnazist, månntro?

Jag är väl ungefär lika intresserad av macrobilder på maskrosor som du; men jag visar gärna lite respekt för dem som gillar det.

Loj skrev:

Men Jesper, David & C:eek: har ju varit ganska tydliga på vad som gäller på sidan. Vi kan ju inte förutsätta att alla som laddar upp "rena familjealbumsbilder" - din terminologi - inte har läst reglerna. Visst lär det förekomma att medlemmar laddar upp bilder utan att ha läst, men det kan ju även vara så att en medlem lägger upp en bild, som en del av oss uppfattar som familjealbumsbild, och gör det i syftet att få den seriöst bedömd av andra fotografer, eller...? Var går egentligen gränsen för en "ren familjealbumsbild"? Du har t.ex. lagt upp några bilder på två söta små tjejer - Ellen och Evelina. Eftersom du har namngivit dem drar jag slutsatsen att du har någon form av relation till dem. Gör det bilderna till familjealbumsbilder? Knappast... Men var går gränsen?

mvh Janne

Jo, jag tycker att jag lagt upp bilder (inlusive min dotter Evelina och hennes kusin Ellen) som är i riktlinje med fotosidans tankegångar, att de ska bedömmas och kommenteras av er. Dessa är ju rena porträttbilder. Bilder som "familjen runt middagsbordet" och "min kompis Anders dricker mjölk" (jo , även dessa kan annses vara av karaktären porträtt, men du förstår nog vad jag menar) tycker jag mer hör hemma på MSN. Det kanske kan vara så att jag är lite trångsynt nu, men gränsen för vart familjealbumsbilderna går är ju upp till var och en att bestämma, men kanske om man läser igenom riktlinjerna så förstår man.

Jag respekterar alla här på sidan och pekar inte ut någon eller hänger ut någon. Men med en daglig bildskörd på över 100 st så kan det bli lite tröttsamt att bläddra bland fam. Ekvalls familjealbum.

Jeppe skrev:

Jo, jag tycker att jag lagt upp bilder (inlusive min dotter Evelina och hennes kusin Ellen) som är i riktlinje med fotosidans tankegångar, att de ska bedömmas och kommenteras av er.

Jag håller fullkomligt med dig. Bilderna på tjejerna har verkligen sitt berättigande på sidan - de är fina porträtt. Men visst är gränsdragningen svår...?

Ibland ser jag bilder här på sidan, som jag funderar över. Är de upplagda för att det är "ballt" att lagga upp och ha bilder på internet? Eller är de upplagda i enlighet med fotosidans regler av en nybörjarfotograf, som ha en hel del att lära? Det är så svårt att avgöra...

(Notera att jag inte heller talar om någon specifik person... I det här fallet är vi ganska ense. Lite ovanligt, kanske, men inte alls oävet... ;-)

Ha det!

/Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar