Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Safari- och viltkamera, tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

1121koffen

Medlem
Hej

Fick en kamera i julklapp som först och främst är tänkt för att dokumentera en safari om ett par veckor. Har inte köpt den ännu.

Sen är jag väldigt ofta ute i naturen och då fotar jag gärna vilt som jag ser. I Afrika lär ljusförhållandena vara mycket bra men hemma i Sverige i skymningen (då viltet visar sig) lär det bli tuffare.

Jag är en fullständig novis på detta men tror jag letar efter en användarvänlig systemkamera med ett extra objektiv för lite längre avstånd. Jag blev rekommenderad en Sony a37 med ett extra objektiv (70-300). Kameran har bildstabilisator i sig vilket gör objektiven billigare.

Min budget är väl 5-7000 med objektiv, minneskort och väska inräknat.

Tacksam för tips!

måste det vara sony?

Jag hade köpt begagnad canon 40d, för ca 2000kr, och köpt kansek 70-200 f4, eller 70-300, det går att hitta bra begagnad objektiv runt 4000kr, du får över 1000kr för att köpa minneskort, polariseringsfilter, kameraväska osv.

Nej det måste inte vara Sony

Vart hittar jag begagnade kameror? Köper helst en ny med garantier och sånt. Hur kan jag i specifikationerna se om det är bra ljusinsläpp på en kamera?

Vad urskiljer sig Canon mot Sony? Sony är den enda jag lärt mig lite om.

Du kan kolla på köp/sälj här på fotosidan. Såg precis en 70-300 för 2000kr, och finns en 40d för 1800kr, rätt bra deal om du ska fota tele.

Annars har du 600d för 4600kr NY på mediamarkt eller något enklare canon 1100D runt 3000kr ny, och kan köpa till canons 55-250 IS för ca 1300kr begagnat. Finns andra märken som sigma och tamron med 70-300 billigt.

Det som jag kan rekommendera är att du köper kameran lite innan och hinner lära dig fota också =) Annars går det fint att köpa en långzoom om du inte ska ha världens bildkvalité.

http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/canon-powershotsx50/177052.2050/

Denna har 50x optisk zoom, de kan köpas runt 4000kr ny så har du något lätt att bära men har bra kamera med zoom.

En systemkamera med den typen av objektiv vi pratat om ovan kostar klart mer än det du budgeterat. Jag skulle glömma systemkamera för de pengarna. På safari är jag nog inte ensam att tycka att en zoom med minst 400mm i längsta änden i princip är ett måste. Jag har haft 300mm på några safariresor och alltid tyckt det varit lite kort. Sist hade jag mitt 70-400mm och det var verkligen ett klart lyft. Så minst 400mm på en APS-C-systemkamera behövs enligt min ringa mening. Inför min nästa resa har jag skaffat ett 150-500mm för att ytterligare öka möjligheterna till distansskott.

Så vore jag dig skulle jag nog titta riktigt noga på någon av de ganska fantastiska långzoommodeller som kommit det senaste året. En del ger verkligen mycket för pengarna. En del av dessa kameror är dessutom betydligt enklare att hantera vid filmning än systemkameror för folk som inte är proffs.

Du slipper dessutom ha flera systemkamerahus (som många har på safari) för att slippa sensordammproblem vid objektivbyte i fält. Kompakter behöver man ju aldrig riskera damm på sensorerna med och det är ytterligare ett starkt skäl att beakta.

Förvirrad :)

Tack för svar!

Jag blir aningen förvirrad av all fakta som kommer in, men tacksam.
Söker något att zooma bra med men även bra till "vanliga" avstånd. Så objektivet måste nå upp till 4-500 helst?

Den här Sonyn jag tittat på var väldigt lätt att använda och hade ett bra pris. Kan jag hitta en bättre zoom till den kanske? Tror dom bara hade upp till 300 i affären. Men eftersom den har stabilisator i kameran så kanske jag kan hitta en bättre zoom till hyggligt pris som passar?

Ja, jag verkar ha kärat ner mig i den :)

Tack för svar!

Jag blir aningen förvirrad av all fakta som kommer in, men tacksam.
Söker något att zooma bra med men även bra till "vanliga" avstånd. Så objektivet måste nå upp till 4-500 helst?

Den här Sonyn jag tittat på var väldigt lätt att använda och hade ett bra pris. Kan jag hitta en bättre zoom till den kanske? Tror dom bara hade upp till 300 i affären. Men eftersom den har stabilisator i kameran så kanske jag kan hitta en bättre zoom till hyggligt pris som passar?

Ja, jag verkar ha kärat ner mig i den :)

Den kameran är nästan ika liten som en spegellös och jag måste säga att jag också gillar hur den känns. Det finns ett flertal Sigma och Tamorn som når till 400-500mm så leta runt lite begagnat.

Ett par bilder med Sigma 150-500 och Pentax K-5:
http://flic.kr/p/dnXNFn
http://flic.kr/p/dnXNyR
http://flic.kr/p/dngezz

Nackdelen med det objektivet är att det är stort, tungt och kräver bra ljus för att fungera bra utan att behöva höja ISO, som tur är så är min Pentax K-5 grym på höga ISO i mörka Sverige. Mitt objektiv fick jag för strax under 5000kr begagnat.

Det allra viktigaste är dock att lära sig kameran och teorin bakom fotografering innan resan, då blir bilderna betydligt bättre oavsett om det sitter 300mm eller 500mm på kameran.

Enligt många recensioner är Sonykameran du nämner en bra kamera att börja med, en bra instegskamera för en ”novis”. Men, här finns alltid en tendens att man rekommenderar det man själv har och förkastar andra alternativ. Själv kör jag med Olympus och Panasonic m43, men har fått för mig att det finns andra bra kameror också.
Man kan behöva riktigt långa objektiv på en safari, visst, men man kommer ofta ganska nära också. Så, med ett 70-300 kanske man inte får alla bilder man vill ha fullt ut, men omfånget är ändå i någon mån användbart, och man kan få många väldigt användbara bilder. Huvuddelen av de bästa bilderna jag fick med mig från en safariresa i Sydafrika 2009 var närbilder till moderata avstånd, väl inom ramen för 70-300.
En s.k. långzoomkamera blir däremot en alldeles för stor kompromiss. En sådan presterar, med sin lilla sensor, alltid betydligt sämre än en systemkamera. Det blir sämre kvalitet på bilderna, även om du kan komma längre. Och tänker du att du ska fortsätta fotografera ute i naturen här hemma också ska du satsa på en systemkamera, en kamera att växa och utvecklas med. Bättre i så fall att försöka hitta ett längre tele – begagnat eller hyra - eller alltså klara dig med ditt 70-300. Kanske en extender, alltså en försättslins som förlänger brännvidden kan vara nåt, även om ljusstyrkan försämras en smula.

sony

Enligt många recensioner är Sonykameran du nämner en bra kamera att börja med, en bra instegskamera för en ”novis”.

Ok, tack för bra svar. Var nästan övertygad ett tag av långzoom som kan bli intressant i framtiden.

Vilka zoom passar till sonyn? Tänkte att jag kunde leta runt efter ett längre tele begagnat, eller nytt?

En systemkamera med den typen av objektiv vi pratat om ovan kostar klart mer än det du budgeterat. Jag skulle glömma systemkamera för de pengarna. På safari är jag nog inte ensam att tycka att en zoom med minst 400mm i längsta änden i princip är ett måste. Jag har haft 300mm på några safariresor och alltid tyckt det varit lite kort. Sist hade jag mitt 70-400mm och det var verkligen ett klart lyft. Så minst 400mm på en APS-C-systemkamera behövs enligt min ringa mening. Inför min nästa resa har jag skaffat ett 150-500mm för att ytterligare öka möjligheterna till distansskott.

Så vore jag dig skulle jag nog titta riktigt noga på någon av de ganska fantastiska långzoommodeller som kommit det senaste året. En del ger verkligen mycket för pengarna. En del av dessa kameror är dessutom betydligt enklare att hantera vid filmning än systemkameror för folk som inte är proffs.

Du slipper dessutom ha flera systemkamerahus (som många har på safari) för att slippa sensordammproblem vid objektivbyte i fält. Kompakter behöver man ju aldrig riskera damm på sensorerna med och det är ytterligare ett starkt skäl att beakta.

Jag tycker att detta var en mycket bra rekommendation och jag håller med om nästan allt.
Med den angivna budgeten tror jag också att det är bättre att satsa på en riktigt bra kamera med fast optik.
Det jag inte förstår och håller med om är rekommendationen att 400 mm skulle vara minimum på en safari. Min egen erfarenhet efter några safaris i Sydafrika är att 70-200 mm räcker bra på en crop-kamera. Med en bra guide kommer man tillräckligt nära för att kunna ta bra bilder på alla djur utom fåglar, men det är ett problem för sig.

Viktigaste tipset torde ändå vara att köpa den där förbaskade kameran och lära sig använda den ;)

Jag tycker du ska köpa en Sony s37, Nikon D5100 eller Canon 600D med en zoom runt 70-300.

Det verkar ju som om du vill ha en systemkamera och inte en superzoom. Det skulle säkerligen bli bättre bilder med mer ljusstarka objektiv som är bättre byggda men då blir det dyrare eller så får du köpa begagnat och det verkade som om det inte lockade.

Viktigaste är att du lär dig använda den och hur du ska hålla kameran för att den ska vara stabil.

Tamrons 70-300 ska vara bra för sitt pris .Visst finns det alltid längre och bättre men för att lära sej att fotografera med och inte överskrida din budget så duger den

Blev ingen systemkamera :)

Utan det blev en kompromiss och till slut en långzoomkamera, tack för tipsen!
Nu återstår det bara att lära sig den och få testa den imorgon.

Blev en Sony DSC-HX200V.
Hoppas det är ett bra val!

Utan det blev en kompromiss och till slut en långzoomkamera, tack för tipsen!
Nu återstår det bara att lära sig den och få testa den imorgon.

Blev en Sony DSC-HX200V.
Hoppas det är ett bra val!
Den ska vara bra så kör på och lär dig den utan och innan! :)
Att lära sig om grunderna om foto är användbart även om man har en långzoom eller en kompakt.

Vad jag kan se håller objektivet hög klass och HDR är bra att ha i starkt solljus så kameran är ett rimligt val i superzoomkategorin. Man kan inte få allt i den prisklassen du valt så det som måste stryka med är möjligheten att fotografera i sämre ljus. Detta är ofrånkompligt med en så lite sensor men en kompromiss man ofta får göra för att få en kamera med ett så mångsidigt objektiv i den prisklassen. Man kan prova med hand held twiligt tror jag det heter då kameran lägger ihop flera bilder på lägre ISO för att skapa en bild med lägre brus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar