Annons

S/V fotopapper hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad medlem

Aktiv medlem
Jag skall in i mörkrum igen efter många år och har glömt en hel del.

Jag undar om nån kan ge tips på vilka fotopapper jag skall köpa. Vill ha lite olika hårdhetsgrader, kanske en 3 stycken eller så. Jag kommer dock inte ihåg vad som definierar hårt och mjukt...

Undrar också om det går bra att göra testkopior på plastpapper och sedan göra en bra kopia på fiberpapper. (För plast är väl billigare?)

Tacksam för svar!
 
Hej, plastpapper kan ofta vara billigare, men att hitta ett som fungerar likadant som ett Barytpapper är nog inte genomförbart, ofta skiljer det från kartong till kartong t.o.m.

Har du en ok apparat så kan ju ett papper med variabel kontrast vara ett alternativ.

Jag kör med Varycon som jag köper på Photax, bara Barytpapper!
 
Satsa på ett variabeltpapper, de har blivit mycket bättre sen de introducerades och det blir billigare än att köpa flera karonger av olika hårdheter.

Själv använder jag gärna Ilford Multigrade.

/ Johan
 
J_Plupp skrev:
Satsa på ett variabeltpapper, de har blivit mycket bättre sen de introducerades och det blir billigare än att köpa flera karonger av olika hårdheter.

Själv använder jag gärna Ilford Multigrade.

/ Johan

Ah, men vad menas med ett variabelpapper? Hur varierar man det?
 
Plastpapper har AGFA ett fint papper.
Sen är Kodaks Polymax med semimatt yta bra.

Papper är K888 bäst.
Sen kommer Ilford Varmton
 
ace skrev:
vad menas med ett variabelpapper? Hur varierar man det?
Känns multigrade mer bekant?

Det är ett papper som har flera lager emulsion (två?) som är känsliga för olika våglängder och har olika hårdhetsgrad. Våglängden varieras med filter och vips har man i en enda kartong papper med 11 grader från 0 till 5.

Filtren vill man helst ha ovanpå negativet och det går bra om man har en apparat med filterlåda. Saknas filterlåda finns det tillsatser för att sätta filtret under objektivet, men det är ju alltid trevligt att slippa extra junk i ljusets väg från negativ till papper.

Bl a Ilford säljer filtersatser. Deras papper är inte skräp heller.
 
vill någon köpa ILFORDS filtersats som man monterar UNDER optik så har jag en till salu. Ej använd. Någon?
 
Ilfords Multigrade pearl (plast) får de varmaste rekomendationer av mig. Min tidigare favorit när det gällde baryt (riktigt papper) var orwo men de finns ju inte att få tag i längre, tyvärr.
 
Har provat ny FinePrint (variabelt plastpapper) som finns att köpa hos Photax. Verkar mycket bra, härligt varm ton med Agfa Neutol WA. Tyvärr finns papperet bara med blank yta. Rekomenderas!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.