Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker lite bra litteratur

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan, jag hamnade säkert i fel forum men jag är ny både på att fota och på fotosidan så ni får ha förståelse :)

Jag undrar om någon här har tips om bra böcker om hur man lär sig att fotografera, hur man ska komponera bilden och få rätt ljussättning och såna detaljer. Jag söker alltså inte en "såhär är din kamera uppbyggd" eller sånt utan mer hur själva fotograferandet går till så att säga.

Vore mycket tacksam för svar

Tack på förhand

Mvh
Isak Bergwall
www.idiologic.com
www.cryostasislab.nu
 
Hej Isak!

Testa att söka på gamla inlägg som sagt, då hittar du nog något!

Mina favoriter är "Den ofrivillige fotografen" av Göran Segeholm och "National Geographic" (tror jag att den heter)

Lycka till!

Mvh
//J
 
Det finns en hel del fotolitteratur om komposition och annat matnyttigt för nybörjare. Det lättaste är helt klart att du beger dig till ett bibliotek och utforskar vad de har för böcker på hyllorna.

Ett annat mer direkt tips är att du läser de olika artiklarna som har skrivits här på fotosidan.se. De är kanske inte alltid är så djupgående, men ett och annat kan du säkert snappa upp där.

Du kan också testa att söka på nätet. Det borde finnas en hel del att läsa där ute.
 
Ulf Sjöstedts "Foto - komposition" och "Fotografiskt bildtänkande" är inte så dumma.
 
Hej igen

tack för alla svar, jag har sökt igenom fotosidans forum nu lite ytgående och det fanns minsann boktips att fylla upp ett helt riksbibliotek :)

/Isak
 
Förutom de aretiklar och boktips här och på andra websidor hittade jag en website som förefaller sälja böcker om digitalfotografering, välja kamera, hur allt funkar osv. saken e den att de böcker de säljer är utlagda på sajten, så vill man är det bara att sätta sig och bläddra igenom de olika böckerna. hittade en bok om just hur man får ut det mesta av sin digitalkamera. den ligger numera på "mina favoriter". besök den gärna och hör av er om vad ni tycker om den.

/Hanning
 
Hmm

jag hittar inte "Mina favoriter" någonstans på din profil Hanning, du skulle inte kunna lägga upp Urlen här tror du?

Tack på förhand

Mvh
Isak B
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.