Annons

Sökarförstoring - DK-21, eller vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rasmo

Avslutat medlemskap
Idag anlände min D50. Mitt blivande objektiv finns i Göteborg fram till skärtorsdagen, så det blir inga foton än på några dagar...

Jag har hunnit fingra en del på huset iaf, och tagit lite bilder (utan optik, dvs olika jämngrå nyanser).

Till att börja med måste jag säga att den känns som en leksakskamera. Antagligen beror det på att i princip bara har plåtat med en Olympus OM-1 tidigare. Alla som har hållit i en sådan förstår vad jag menar.

Men visst: reglagen sitter bra till, menyn ger mycket valmöjligheter, direkt återkoppling på vad man gör, med histogram och grejer... Jättebra! Byggkvaliteten är långt ifrån snål, och om man ser förbi en och annan brist tror jag att det är en maskin som jag ska komma väldigt väl överens med. Vi får se om ett par veckor när jag har hunnit plåta lite på allvar.

Till frågan!

Jag kommer inte att kunna leva mitt liv i lycka med en så liten sökare. Ingen överraskning förvisso, men det blev väldigt tydligt idag när jag jämförde D50 och OM-1.

Därför är jag på jakt efter en sökarlupp. Det verkar som att det finns en modell vid namn DK-21 som är avpassad för D50/70/200-familjen. Men jag har hört på telefon både med en fotohandlare och Nikon själva idag, och ingendera visste helt säkert hur det ligger till.

Somliga har uppenbarligen gjort något hemmabygge med en DK-17. Den ska tydligen vara bättre rent optiskt, men det är helt klart skilda bud beroende på vem man frågar.

Alltså: vad har ni för erfarenhet av sökarförstoring, främst på D50 och D70? Kvalitet? Hur mycket skillnad gör det? Finns det några alternativ?

Tacksam för svar
Rasmus

Glöm inte "M" om du skall beställa. DK-21 och DK-17 har ingen förstoring. Det har däremot DK-21M och DK-17M.

I övrigt gäller som sagt att du måste mickla ihop en egen adapter till DK-17M, medan DK-21M passar direkt på okularfattningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar