Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Säljråd + uppbyte

Produkter
(logga in för att koppla)

svirresparv

Medlem
Hejsan alla glada!

Jag skaffade en Canon Powershot SX10 IS innan min backpackingresa och fick en riktig känsla för att ta foton. Det vart hela mycket roligare då man hade något mer "riktigt" att hålla i händerna så nu funderar jag på att byta upp mig till en systemkamera.

Jag känner då att de jag inte riktigt behöver min SX10 och funderar på att sälja den, eventuellt skaffa en liten kompakt en som komplement till systemkameran.
Jag undrar nu hur mycket man skulle kunna få för en Canon SX10 IS kamera idag? Dess uppföljare, Canon SX20 IS, finns på marknaden för 3729, vilket är samma pris som jag gav för min SX10 i oktober 2008. Jag har använt linsfilter hela tiden och det är inga skador på kameran och den fungerar precis lika bra som när jag köpte den. Jag vet inte riktigt vad gamla kameror går för osv. men skulle gärna vilja ha säljråd. Vill ju inte sälja den för en spottstyver då de inte känns värt de i så fall men om det blir något som kan hjälpa en att skaffa systemkameran så blir man ju glad.

Canon SX10: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SX10

Jag funderar på om jag ska skaffa Canon EOS 450 eller 500D nu, verkar vara hyggliga nybörjarkameror för den som ändå kraver litegranna. Är det några stora skillnader på dessa kameror som ni anser att jag bör tänka på när jag bestämmer mig?

Mvh.
/Erik
 
Hmm dryg fråga kanske, eller bara drygt att svara på.

När jag säljer den så kommer jag skicka med en väska som kostade mig 199 kr där kameran passar väldigt bra. Samt ett ljusfilter som kostade mig en 450 spänn.

Är det helt orimligt att be om 2500 kr för detta eller vad tycker ni?
 
Hmm dryg fråga kanske, eller bara drygt att svara på.

När jag säljer den så kommer jag skicka med en väska som kostade mig 199 kr där kameran passar väldigt bra. Samt ett ljusfilter som kostade mig en 450 spänn.

Är det helt orimligt att be om 2500 kr för detta eller vad tycker ni?

Det låter högt i mina öron. Kolla på traderas avslutade auktioner så kan du få ett begrepp om prisbilden. Det finns bara en försäljning av en SX10 och den gick för just 2500:-, men du får titta litet bredare för att få bilden klar.

Du kan ju också helt enkelt sälja den på tradera så får du vad marknaden tycker att den är värd!

Per.
 
Inte för att jag vet något om kameran, men 2600 kr ligger den billigaste på blocket ute för. Om folk får de såld för det vet jag inte, men kan ju vara ett riktmärke.
 
Som jag ser de på blocket så kränger folk sinna gamla SX10 för 2600 kr till 3000 kr, och då enbart med kameran.

Kanske går att lägga upp min för 2999 kr då eftersom jag slänger med väska och ljusfilter med och hoppas man får napp :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.