Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sälja bild till USA

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut0315

Avslutat medlemskap
Hej

Jag blev ikväll kontaktad av ett företag från USA som vill köpa en av mina bilder att använda som marknadsföring och websida. Som avnligt är man inte beredd på detta och som vanligt har ingen aning om priset man får be.

Kollade på BLF men jag kan tydligen inte bli medlem eftersom jag har inget fotoföretag. Jag hade sålt en bild två år tidigareför ett svenskt bokförlag och då beställde jag en cirkaprislista från BLF.

Men vad gäller det för regler för USA och varifrån får man mer information om detta.

Vad ska jag göra nu?
Fråga om upplaga och be dem att ge ett förslag?

Bifogar brevet jag fick av dem.

Tacksam för hjälp,

Josef


"Hello Jozef,

My name is Dan Leszczynski, I'm an Art Director in Las Vegas.
http://www.robertsonwood.com/

I spotted your image on photo.net and am interested in using it in some outdoor advertising and website homepage for a new Resort coming to Las Vegas.

Is this Image Available for purchase anywhere?
A digital file would be preferred.

CHEERS"
 
andra mailen från köparen

Hello Josef,

2 to 4 Outdoor billboards 14'X48' 1yr Web Homepage

Iv'e attached a couple of low res comps without the messaging for you to view.

If you can get us an estimate on how much the limited rights/full rights would be.

Josef, as this Resort gets built there will be a potential interior photo shoot in 2009.

Unfortunately I cannot disclose the name of the property at this time.

CHEERS



Han hade tydligen arbetat med den lågupplösta bilden på photo.net och har gjort en montage av tre bilder där min bild som blivit beskuren ingår också.

Vad skulle man begära för ett års användning på en skylt (2 - 4 st, 14,6 m* 4,6m) och ett års publicering på webben?

Vad blir skatten av det? Hur funkar det med skatt? Jag sålde en bild för två år sedan och då sade skattemyndigheten att man får sälja någon enstaka bild som privatperson utan att ta upp det som hobbyverksamhet. För att räknas som hobbyverksamhet måste man sälja regelbundet eller fler gånger enligt skatteverket.

Jag har inte velat sälja och är inte heller profesionell fotograf(firma) för att bli medlem på BLF.

Om jag säljer bilden inklusive alla rättigheter, vad skulle man begära då?

Jag kollade lite på Arkitekturmuseets prislista (tydligen för Sverige), vad gäller då för USA?


Tacksam för svar

/Josef
 
vad menar han med

Undrar också vad han menar med detta:

"Josef, as this Resort gets built there will be a potential interior photo shoot in 2009."

Att jag får plåta i färdiga lokalen när det blir klar? Som tack? Som uppdrag? Eller vad?

hälsningar

/Josef
 
Re: vad menar han med

tiglezan skrev:
Undrar också vad han menar med detta:

"Josef, as this Resort gets built there will be a potential interior photo shoot in 2009."

Att jag får plåta i färdiga lokalen när det blir klar? Som tack? Som uppdrag? Eller vad?

hälsningar

/Josef


Mja, jag tolkar det som att det kan bli mer uppdrag, en interiörfotografering, längre fram.
 
Jag tror de tar 200 spänn va? ;)

Fast det borde nog betala sig i slutändan oavsett om kunden verkligen är seriös.
 
tack för era svar,

jag hade BLF prislista, jag ville fakturera dem enligt det. Jag fick svar att dom har tight budget, totalt US$1200 för foton.

En annan bild som ingår i montaget hade dom köpt för US$250 så dem ville inte betala mer. Jag ville inte gå under BLF riktlinjer och dem har inte ens svarat sedan dess.

Så jag tycker att det hade löst sig ändå bra. Lite irriterande bara att dem väljer ut amatörer med baktanken att då får dem bilderna billigare.

Sedan att han hade bearbetat bilden tycker jag att det är märkligt, man ska inte ta bild från photo.net utan fotografens medgivande.

Men å andra sidan det är kul att nån tyckte om min bild.

hälsningar

Josef
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.