ANNONS
Annons

Säkrare backup

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Pentaxman

Avslutat medlemskap
Jag har en ny liten skrivbordsdator med plats för en HD, kopplad ibland till 1 TB extern disk, dit det tar ½ timme nu att köra en backup. Vad det kan ta när datorn är matad kan man bara gissa. Min gamla dator höll på 5-6 timmar.

500 Gb i min lilla nya lär räcka länge för mig då jag klarat mig med 30 innan men det blivit slött. Tänkte köra backup automatiskt i nya, helst när jag gör annat, om det saktar ner.

Funderar på en annan med 3 interndiskar på 1,5 Tb styck, förberedd för RAID. Kör man 3 och RAID lär det gå åt mer diskar som rasar vartefter. Det går väl fortfarande inte att stänga av en disk eller 2 utan att rycka ur en sladd?

Backup externt verkar väl bättre, än internt på en andra disk om man har det?

Senast ändrad:
Först det viktigaste, RAID är ingen ersättare till backup, men ett bra komplement. Skulle jag välja mellan en bra RAID lösning och en bra backuplösning, skulle jag välja en bra backuplösning.

Beroende på val av RAID teknik ger den olika fördelar. RAID 0 ger störst lagringsvolym och prestanda, men går en hårddisk sönder tappar du all data. RAID 1 (fungerar bara på två hårdiskar) speglar diskarna och ger ingen prestandafördel. RAID 5 och 6 behöver man tre resp fyra hårddiskar, Ger bättre prestanda (om man har en bra RAID kontroller) och man klarar en resp två hårddiskar går sönder. Med RAID 5 tappar man en disk lagringsvolym, och med RAID 6 tappar man två diskars lagringsvolym.

Man måste ha alla diskar i en RAID igång, detta då informationen är uppdelad mellan diskarna. Se här för lite info om RAID.

Viktigt att även om du kör en intern RAID måste man ta backup till något annat media. Detta då en RAID inte skyddar mot t.ex. oavsiktlig radering, korrupta filer eller flera diskar går sönder än vad RAID tekniken är designad att hantera.

Senast ändrad:
En halvtimme att göra backup?? kopierar du hela biblioteket och ersätter de gamla filerna varje gång då eller?
Mitt tips är att hällre ha två diskar i datorn och den ena som backup-disk (kan likaväl vara 2.5" för att spara utrymme i lådan om den är liten) men som du inkrimentiellt synkar mot en gång om dagen.
Alternativt en annan dator som har en disk att inkrimentiellt synkar mot genom exempelvis fileshare eller rsync eller vad som helst. Finns mängder med backuplösningar - själv tycker jag de fria alternativen är bäst (sök på sourceforge.net - eller bara Grsync för windows), men är ofta jobbigare att lära sig om man är novis.

EDIT: Cobianbackup är också ett trevligt alternativ som jag använt på flera windows-maskiner förrut, man kan enkelt skapa ett backup-script där som man lägger i schemaläggaren bara.

grsync:
http://www.webupd8.org/2009/12/grsync-rsync-gui-for-easily.html

Senast ändrad:
synqtoy från MS fungerar alldeles kalas och är gratis. Första gången tar det tid då den kopierar allt. Nästa kopiering så överförs bara förändringarna.....

Du måste skilja på säkerhetskopiering och säkerhetskopiering. :) Själv använder jag den förstnämnda.....

Skämt å sido så brukar man säga att du skall kopiera allt ungefär var femte - tionde gång och inkrementell därimellan.

SynToy är en hybrid av detta. Den speglar egentligen bara den data du valt. Allt ligger i klartext och inte i packade (och ibland kryptrerade filer) som med andra program

Använder du istället W7 inbyggda säkerhetskopiering så fungerar det annorlunda. Den verkar göra en komplett uppbackning oftare och lagrar fler upplagor av den kompletta backupen. Detta sätt är säkrare men tar mer plats än min hybrid.....

Jag kör också synctoy till 2 externa diskar och tycker det funkar kalasbra! Som sagt... första gången tar det tid men senare går det betydligt snabbare. Självklart beroende på hur stora ändringar som gjorts sedan sist.

Dessutom har jag en backupp i molnet via livedrive.com och den funkar också jättebra. Runt 500 kr per år för obegränsat utrymme. Där kan man snacka om att det tog tid att göra första backuppen. Veckor...

Nu är det visserligen OT men....

Det gäller att tänka igenom proceduren ordentligt. Ett misstag jag gjorde var att jag lyckades på eget bevåg göra databasen i LR korrupt. Klantigt men så var fallet. "Fixar det i morgon" var min tanke utan att ägna en enda extra tanke åt att jag även satt W7 att göra den automatisk backup just den natten. Slutresultatet blev att originalfilerna OCH backupen blev korrupta

Inte hela världen då jag har ytterligare en kopia sparad på annat media men detta visar faran men att bara ha en enda version uppbackad. Normalt sett har man minst två, helst fler versioner och då är man är skyddad även mot sådana klantigheter.

Hade jag istället använt W7s inbyggda säkerhetskopiering så hade det varit möjligt då den stödjer versioner men den tar så förbenat mycket plats...

Med Win7 har man ju även funktionen "Tidigare versioner" vilket många inte tänker på. Det är bara att högerklicka på en fil eller mapp, välja "Egenskaper" och sedan fliken "Tidigare versioner". Där kan man då hitta tidigare sparade versioner av sina filer, ett eller flera steg bakåt.

Visst, det skyddar inte mot en disk-krasch men det kan ibland vara ett (omedvetet) alternativ vid de tillfällen man behöver återställa en fil som blivit raderad, korrupt eller omsparad med fel innehåll.

Själv köra jag med GFI Backup i den version som är gratis för hemmabruk. Mina backuper lagras på en NAS (nätverksansluten hårddisk) med speglade diskar. Utöver detta gör jag en gång i månaden en backup till en USB-disk som förvaras utanför hemmet och på så sätt blir jag inte av med alltför mycket om någon skulle bryta sig in och bära iväg med allt jag har eller om fastigheten brinner ner.

Arbetade jag professionellt med foto skulle jag inte nöja mig med ovanstående lösning utan försöka uppdatera min externa backup betydligt oftare.

När det gäller val av backupprogram blev det GFI därför att det kan lagra backupen på nätverksenheter vilket den inbyggda i Win 7 Home Premium inte klarar (Professional-versionen klarar det). Tycker även att det är enklare än Cobian och likt Cobian kan man välja att komprimera med Zip vilket är bra om man behöver återskapa något utan tillgång till backupprogrammet.

Först beräknar jag MD5 checksummor på alla mina filer. Sedan kopierar jag filerna med Robocopy till flera olika backupmedia. När kopieringen är klar, kontrollerar jag checksummorna på backupen att de överensstämmer med originalet.

Paranoid? Självklart, Murphy var ju en optimist.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto