Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Säkert att skicka optik!?
- Trådstartare cristos
- Start datum
cardazio
Aktiv medlem
Det ska packas på ett för fraksättet lämpligt sätt. Har du då varuförsäkring som täcker det beloppet som optiken är värd ska det vara ok. Har du inte varuförsäkring får du troligen ersättning baserad på vikten vilket räcker till ett paket tuggummi.
Packar man inte på ett lämpligt sätt kan man bli utan eller få nedsatt ersättning även vid skada där posten misshandlat paketet.
Varuförsäkringen tecknas i samband med frakten.
Packar man inte på ett lämpligt sätt kan man bli utan eller få nedsatt ersättning även vid skada där posten misshandlat paketet.
Graylingman
Aktiv medlem
Grejen är att det knappt går att packa på ett sätt som gör att posten ersätter om paketet skulle skadas. Man får chansa helt enkelt och packa så noga och välemballerat man kan. När jag försökte reklamera ett paket för en del år sedan fick jag lära mig att för att posten ska godkänna reklamationen ska paketet tåla att träffas av ett 25 kg tungt paket som faller från 1 meters höjd.
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Posten misshandlar alla paket. De kastas flera meter ner i stålburar utan en tanke på innehållet. Paketera därför så att det tål 3-4 meters kast med en fallhöjd på ett par meter.Det ska packas på ett för fraksättet lämpligt sätt. Har du då varuförsäkring som täcker det beloppet som optiken är värd ska det vara ok. Har du inte varuförsäkring får du troligen ersättning baserad på vikten vilket räcker till ett paket tuggummi.
fotobollfoto
Aktiv medlem
Ett objektiv i sin originalförpackning som i sin tur är packad i luftbubbelplast (eller knölat papper) i en större kartong borde klara det mesta.
Så packar de postorderfirma jag har handlat av.
cristos
Aktiv medlem
Tack för informationen. Kanske lika bra att köpa från butik så jag får garantiDet ska packas på ett för fraksättet lämpligt sätt. Har du då varuförsäkring som täcker det beloppet som optiken är värd ska det vara ok. Har du inte varuförsäkring får du troligen ersättning baserad på vikten vilket räcker till ett paket tuggummi.
Grejen är att det knappt går att packa på ett sätt som gör att posten ersätter om paketet skulle skadas. Man får chansa helt enkelt och packa så noga och välemballerat man kan. När jag försökte reklamera ett paket för en del år sedan fick jag lära mig att för att posten ska godkänna reklamationen ska paketet tåla att träffas av ett 25 kg tungt paket som faller från 1 meters höjd.
cristos
Aktiv medlem
Jag har också den uppfattningen att man står ganska ensam om det skulle hända nå'tTack för informationen. Kanske lika bra att köpa från butik så jag får garanti
Makten
Aktiv medlem
Eller så klarar de inte det och det är därför det är såpass vanligt att få ett "dåligt exemplar" av ett objektiv som aldrig borde kunnat passera kvalitetskontrollen hos tillverkaren.Ett objektiv i sin originalförpackning som i sin tur är packad i luftbubbelplast (eller knölat papper) i en större kartong borde klara det mesta.
Ventures
Aktiv medlem
Glöm inte att läsa det "finstilta" vad som gäller för den portonivå man betalt för. Det finns en villkorsbilaga till varje portonivå och villkoren varierar. Det verkar som man i princip bara får tillbaka portot om man valt fel. Också är det begränsat vilket värde man får skicka samtidigt som de påstår att man kan få ersättning upp till 50.000 eller vad det nu var. Det var ett tag sedan jag kollade. Någon som hört talas om något fall där posten ersatt det verkliga varuvärdet?
Oförbätterlig
Aktiv medlem
Alla objektiv du köper skickas ju i originalkartong, så länge man har kvar allt emballage och packar lika borde det hålla? Supertelenas koffertar har jag skickat till RCC i, det har gått bra. De är så tajta att man får ta av camot för att få igen locket
Då har jag plockat någon gammal emballagekartong på jobbet och lagt kofferten i så att det inte syns direkt vad det är i paketet. Och packat tajt med utfyllnad så att den inte rör på sig.
När jag skickade 600't på reparation fick jag svaret att den typ av postpaket jag valde på Postnord var försäkrat per automatik till 50k, så där valde jag att köpa en tilläggsförsäkring för nästan lika mycket som den ordinarie frakten för att kunna sova tills det kommit hem igen.
Då har jag plockat någon gammal emballagekartong på jobbet och lagt kofferten i så att det inte syns direkt vad det är i paketet. Och packat tajt med utfyllnad så att den inte rör på sig.
När jag skickade 600't på reparation fick jag svaret att den typ av postpaket jag valde på Postnord var försäkrat per automatik till 50k, så där valde jag att köpa en tilläggsförsäkring för nästan lika mycket som den ordinarie frakten för att kunna sova tills det kommit hem igen.
Senast ändrad:
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Sedan är ju alltid frågan om bedrägeri där man, om inte avsändaren har ett företag i praktiken, inte kan få postförskott. Betala först och få det skickat efteråt - här finns risker. Dock går det att få försäkring på höga belopp.
Blocketpaketet är bättre vad gäller trygghet för köparen men jag minns att försäkringsbolaget är mycket lägre - tror 5000kr. En gång postade jag ett objektiv som gick sönder under transport trots bra emaballage och de ersatte mig faktiskt.
Packa alltid för de scenariot där paket slängs ovarsamt är mitt tips: om originalkartong finns, packa i den. Sedan bubbelplast eller i andra hand papper och sedan yttre kartong. Har jag inte originalkartong packar jag ändå gärna i en inre kartong först och sedan en yttre. Alternativt bubbelplast virat runt och tejpat och sedan mer bubbelplast och yttre kartong. VR/OS/IS/VC helst I OFF läge.
Blocketpaketet är bättre vad gäller trygghet för köparen men jag minns att försäkringsbolaget är mycket lägre - tror 5000kr. En gång postade jag ett objektiv som gick sönder under transport trots bra emaballage och de ersatte mig faktiskt.
Packa alltid för de scenariot där paket slängs ovarsamt är mitt tips: om originalkartong finns, packa i den. Sedan bubbelplast eller i andra hand papper och sedan yttre kartong. Har jag inte originalkartong packar jag ändå gärna i en inre kartong först och sedan en yttre. Alternativt bubbelplast virat runt och tejpat och sedan mer bubbelplast och yttre kartong. VR/OS/IS/VC helst I OFF läge.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Det skall förstås kännas bra men jag har köpt och sålt objektiv i många år och åtskilliga och enbart en gång har det gått snett.Tack för alla goda råd. Jag tror säljaren är trovärdig men känner inte för köpa objektiv den här vägen. Det kan ju gå snett och då står man där med mycket korrespondens.