Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

säkerhetskopiera filer OCH katalog i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej,
det är jag igen. ;)

Har en fråga ang. back up.
Jag vill ju gärna ha både alla mina filer samt redigeringar och LR´s bibliotek på två externa hårdiskar såm båda hålls uppdaterade.
Men på adobes hjälpsida får jag inget riktigt tips. Modersskeppets dvd är inte till stor hjälp heller. Där är det ju bara tal om katalog-backup vilket ju inte är själva filerna.

Hur gör man då? Hur gör ni?
Redigeringen på en viss bild samt t.ex. en stjärna till skall ju på nåt sätt i vissa avstånd överföras från hårddisk 1 till hårddisk 2. Även när det t.ex. raderas filer eller en psd som sparas.
Vad är det smidigaste och säkraste sättet att åstadkomma två likadana kopior på både filerna och katalogen på två olika fysiska ställen?

Hej!

Jag är också intresserad av detta.
Nu gör jag katalog backup och kopierar över raw-filerna. Utöver detta kör jag timemachine backup för hela datorn. Något säger mig att jag är överambitiös och kanske bara behöver köra timemachine.
?

Hej!
Det finns nog en hel del trådar om detta ämne. Men mycket kort, för min egen del så har jag EN huvudkatalog (som jag döpt till "Mina Lightroombilder", (apat efter Scott Kelby där...) där jag placerar såväl bilder som LR-katalogen (eller katalogerna om man nu har fler). Där ligger även nedladdade presets, lite egen dokumentation och annat som jag vill ha kvar. Nu kör jag iofs mest Mac så jag använder TimeMachine och backar mot dels extern USB-disk och mot min NAS (Qnap med 4 diskar i RAID5). Kör du Windows så finns ett utmärkt gratisverktyg, SyncToy som du kan ladda ner här;

http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=15155

Fördelen med att lagra allt i en enda huvudkatalog är uppenbara. Skitenkelt att backa upp och man har allt på ett ställe. Jag har en viss grundstruktur på mina bilder med år-mån-dag-kommentar men skapar sedan alla möjliga mappar för "min blogg", "min hemsida", "kopierat till revel", bla bla....där jag exporterat ut bilder som jpeg från LR (jag fotar RAW och konverterat till DNG vid importen). Det mesta av detta strukturarbete med mappar gör jag inne i LR. Så fort man börjar lägga till eller ta bort i Utforskaren eller Finder så börjar LR att gnälla......

Att flytta på LR-katalogen (-erna) kräver en aning handpåläggning där man helt enkelt får gå i LR:s kataloginställningar och peka ut den nya sökvägen. Inga svåra saker...

Tja...så gör jag :)
//Per

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto