Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rysk hemsida säljer min björnbild, vad göra nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

mysan101

Medlem
Hej,
Jag gjorde en bildsökning på en bild jag tagit på en björn. Jag hittade den som en canvas på en rysk sida som de säljer vidare till sina kunder.
Får de göra så?
Bör dem inte först fråga mig som fotograf?
Vad bör jag göra nu?

Mvh My

Nej, självklart får de inte det!

Fundera hur viktigt det för för dig och hur mycket tid du är beredd att lägga på att få din rätt.
Du kan alltid börja med ett mail där du begär ersättning plus att du kräver att de tar bort bilden.

Petter...

Nej, självklart får de inte det!

Fundera hur viktigt det för för dig och hur mycket tid du är beredd att lägga på att få din rätt.
Du kan alltid börja med ett mail där du begär ersättning plus att du kräver att de tar bort bilden.

Petter...

Tack Petter! Jag vet inte riktigt om man ens kommer få någon ersättning när det är från utlandet, det blir komplicerat. Men jag ska kontakta dem och få dem att ta bort min bild. De verkar har tagit många bilder från nätet till deras canvas sida.

Är det inte nåt i stil med detta? http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=163591

De säljer inga bilder, utan hämtar dem via bland annat googles bildsök, och det går ut på att få in kreditkortsuppgifter.

Tack för länken!

Det kan det vara.

Den sidan som de länkar till och som heter wallpart har en google sökmotor på första sidan samt att de inte verkar bry sig om vilka bilder de lägger upp, privata bilder och dålig kvalite.

På sidan som min bild ligger på har de lagt ner lite arbete på att ta bort min logo på bilden. Det är också begränsade bilder på sidan som syns, endast 112 st. Ingen google sökmotor som den länkade sidan hade. I vilket fall som helst ska de inte ha andras bilder på sin sida.

Då är det nog inte samma sak, men de får som sagt inte sälja dina (eller andras) bilder utan lov och ersättning.

Dom verkar ha fått ut rätt stor utskrift av din bild. Vad hade bilden för upplösning när du lade ut den på nätet?

Dom verkar ha fått ut rätt stor utskrift av din bild. Vad hade bilden för upplösning när du lade ut den på nätet?

Det var en rätt stor bild. Så det är inte konstigt att de kunde göra poster av den, men jag har ändrat till liten bild nu. Får se över alla mina bilder så att de inte är stora bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar