Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykten om D90 - slutar tillverkas??

Produkter
(logga in för att koppla)

Bostrom1

Aktiv medlem
Hej

Har beställt ett Nikon D90 hus, men för tillfället är det slut på lager. Det är även slut på lager hos de flesta andra återförsäljare. Har hört rykten om att D90 ska sluta tillverkas snart...stämmer detta eller är det bara falska rykten?

I så fall vet jag inte vilket kamerahus jag ska köpa. Vill nog ha ett i samma prisklass och med minst lika bra prestanda. Tar tacksamt emot tips :)

Det låter väl rimligt att man gör det framöver när nästa batch av modeller kommer, om det sedan blir en D5100 eller en D9000.

D90 har ju hängt med i 2½ år och det finns ju redan modeller (tänker närmast på D7000) som är nog så kompetenta där priset också är högre vilket Nikon säkerligen inte har alltför ont av. Att man sänkte priset på kameran lagom till jul kan ju antingen varit en generös gest, men jag skulle tro att det var för att tömma lagren för att kratta manegen för sina nyare och kommande modeller.

Personligen skulle jag kika på D7000 om jag vore du, om du inte har lust att vänta någon månad, spekulationerna om kommande modeller går ju redan höga i en annan tråd här på FS.

Vet ingenting om ryktet.

Däremot så kan jag tipsa dig om kameraköp.

Om du har "slitit ut" en D5000 och köper en D90 så tror jag att du blir besviken. Visst du får fler knappar och lite bättre sensor men skillnaderna är små. Steget mellan D5000 och D90 är litet. Om du vill uppgradera dig så borde du köpa dig en D7000, ett väldigt stort steg över D90.
Metallhus, 16,1 megapixel sensor med sjukt bra ISO-prestanda. 6 fps, större och bättre skärm, bättre och proffsigare användarvänlighet, listan kan göras väldigt lång.

D90 är inte dålig men jag tror att du blir lite besviken på att kamerorna är ganska lika inuti.

Hej

Har beställt ett Nikon D90 hus, men för tillfället är det slut på lager. Det är även slut på lager hos de flesta andra återförsäljare. Har hört rykten om att D90 ska sluta tillverkas snart...stämmer detta eller är det bara falska rykten?

I så fall vet jag inte vilket kamerahus jag ska köpa. Vill nog ha ett i samma prisklass och med minst lika bra prestanda. Tar tacksamt emot tips :)

Mattssons Foto i Lund har d90 . pris 5995:- 046 148500

Kameran kommer att fasas ut andra delen av 2011 enligt uppgift jag fick innan jul.

D90 är inte dålig men... D7000

D90 och D7000 har båda 3" 920 Kpix skärm, eller?
ISO-prestanda, DR och bildkvalitet är aningen bättre, men ingen absolut ingen revolution. http://www.dxomark.com/index.php/en...680|0/(onglet)/0/(brand)/Nikon/(brand2)/Nikon
Filmning har förbättrats en hel del och kameran har lite fler features.
Samma sökare men bättre AF i D7000, en klar fördel.
Från 4.5 till 6 bilder/sekund, men sämre RAW-buffert.
Slutartider ner till 1/8000s är bra.
Plast eller plast + lite metall spelar väl ingen större roll.

Är detta värt nästa dubbla priset? Smaksak.

D90 och D7000 har båda 3" 920 Kpix skärm, eller?
ISO-prestanda, DR och bildkvalitet är aningen bättre, men ingen absolut ingen revolution. http://www.dxomark.com/index.php/en...680|0/(onglet)/0/(brand)/Nikon/(brand2)/Nikon
Filmning har förbättrats en hel del och kameran har lite fler features.
Samma sökare men bättre AF i D7000, en klar fördel.
Från 4.5 till 6 bilder/sekund, men sämre RAW-buffert.
Slutartider ner till 1/8000s är bra.
Plast eller plast + lite metall spelar väl ingen större roll.

Är detta värt nästa dubbla priset? Smaksak.

Ok nja det låter som att D90 är mer prisvärd för tillfället. Vet du någonting om Rajala Pro Shop som du länkade till? Aldrig hört talas om dem...tänker på service, rykte och så. Tacksam för svar.

Vet ingenting om ryktet.

Däremot så kan jag tipsa dig om kameraköp.

Om du har "slitit ut" en D5000 och köper en D90 så tror jag att du blir besviken. Visst du får fler knappar och lite bättre sensor men skillnaderna är små. Steget mellan D5000 och D90 är litet. Om du vill uppgradera dig så borde du köpa dig en D7000, ett väldigt stort steg över D90.
Metallhus, 16,1 megapixel sensor med sjukt bra ISO-prestanda. 6 fps, större och bättre skärm, bättre och proffsigare användarvänlighet, listan kan göras väldigt lång.

D90 är inte dålig men jag tror att du blir lite besviken på att kamerorna är ganska lika inuti.

Jo jag vet. Det sitter samma senson i D5000 och D90 så det är ju ingen skillnad så. Däremot har D90 en hel del saker som jag är ute efter. Inbyggd AF-motor, mycket bättre skärm t.ex. Känns tveksamt om det är värt att lägga 4000 kr eller mer för en D7000. Filmfunktionen är ganska oviktig i mitt tycke. D7000 har påståtts överexponera en hel del, samt att 6fps är ganska begränsad eftersom bufferten maxar ut rätt snabbt. Finns ju såklart några klara fördelar med D7000 men dock inte så många att det är värt flera tusen mer tycker jag.

Jo jag vet. Det sitter samma senson i D5000 och D90 så det är ju ingen skillnad så. Däremot har D90 en hel del saker som jag är ute efter. Inbyggd AF-motor, mycket bättre skärm t.ex. Känns tveksamt om det är värt att lägga 4000 kr eller mer för en D7000. Filmfunktionen är ganska oviktig i mitt tycke. D7000 har påståtts överexponera en hel del, samt att 6fps är ganska begränsad eftersom bufferten maxar ut rätt snabbt. Finns ju såklart några klara fördelar med D7000 men dock inte så många att det är värt flera tusen mer tycker jag.

Tycker du är inne på rätt spår och resonerar vettigt. En D7000 är förstås värd mer begagnad så du förlorar inte hela mellanskillnaden, men kanske hälften.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar