Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rosa/lila negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Jag har precis börjat framkalla film själv, och det går bra. Men när jag framkallar Tri-X blir negativen åt det lila/rosa hållet (inte mycket, med ändå noterbart). Negativen har bra teckning och det är inga problem att skanna dem, men jag undrar ändå vart den lila/rosa nyansen kommer ifrån och hur jag blir av med den. Tri-x skannade av Crimson har inte denna färgnyans.

Framkallare: d76. Stop och fix från Kodak (tmax). Filmerna är framkallade enligt anvisning.

Hej.
Är inget proffs men tror att det beror på fixeringstiden. Öka den med några minuter så bör det rosa försvinna i negativen. Har själv haft samma problem med Kodaks filmer och läste då i Kodaks framkallningsbok att det var de det berodde på. Om någon annan har en annan förklaring är jag också intresserad.
MVH David.

Jag har precis börjat framkalla film själv, och det går bra. Men när jag framkallar Tri-X blir negativen åt det lila/rosa hållet (inte mycket, med ändå noterbart). Negativen har bra teckning och det är inga problem att skanna dem, men jag undrar ändå vart den lila/rosa nyansen kommer ifrån och hur jag blir av med den. Tri-x skannade av Crimson har inte denna färgnyans.

Framkallare: d76. Stop och fix från Kodak (tmax). Filmerna är framkallade enligt anvisning.

Hej!
Denna rosa "nyans" som du får kommer från det som alla filmer har= "antihaloskit". Lite "ventskapligt" så är det en beläggning på baksidan av filmen eller mellan filmen och gelatinskiktet för att förhindra att ljus,som träffar den blanka filmytan återreflekteras in i emulsionsskiktet och ger en svärtningsspridning. I sin mest utprägalde form får man en ring omkring en stark ljuskälla.
Detta antihaloskikt skall normalt försvinna med filmframkallaren.Och om inte så vid fixerinen. Kodak´s Tri-x 400 är känd för att ha en "högre" mängd av antihaloskikt.Kodak har bl. tagit fram det egna fixet, Kodak T-Max för att bättre ta bort detta antihaloskikt.
Bl.a Fuji har inte så starkt antihaloskit i sina filmer.Vilket jag ser en skillnad vi framkallning. En lösning är att testa andra framkallare och/eller förlänga tiden för fixering något utöver den tid som anges.
Varför Crimson och även jag inte har detta problem ? I Crimson´s fall möjligen att dom säkert använder X-tol, vilket är vanligt för dom stora fotlabben. Jag själv för att jag har fäsk kemi alltid.

Hej,igen!
Jag borde naturligtvis inte ha glömnt sköljningen efteråt.Bra vatten i den mening att man har rent sådant och rätt temperatur och rätt längd=tid.

Har också haft problem med detta, men det löste jag genom att förblöta filmen i 20-gradigt vatten och skölja flera gånger innan framkallningen.
Det ser ut som blåbärssoppa när man häller ut vattnet.
Har provat olika fix och tider utan förbättring.

Har också haft problem med detta, men det löste jag genom att förblöta filmen i 20-gradigt vatten och skölja flera gånger innan framkallningen.
Det ser ut som blåbärssoppa när man häller ut vattnet.
Har provat olika fix och tider utan förbättring.

Tack för tipset. Det skall jag testa nästa gång. Det, tillsammans med någon minut längre fixtid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar