Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rolleicord, vad har jag gjort för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Simson

Avslutat medlemskap
Köpte nyligen en underbar Rolleicord. Framkallade min första 120-film igår. Snabbscannade in negativen på jobbet för att kika som på en kontaktkopia. Men det visade sig att alla bilder hade ett enormt blåstick. Vad har jag gjort för fel?
 
och såhär (nattfotoförsök förövrigt, 30 min exponering). Ja, såhär fortsätter det.
 

Bilagor

  • rollei_natt.jpg
    rollei_natt.jpg
    18.5 KB · Visningar: 341
Förmodligen beror det på att du inte gjort någon färgjustering vid eller efter scanningen. Ett negativ måste alltid färgjusteras till skilland från ett dia. Så något fel behöver det inte vara, du ör bara inte klar :D
 
Ser bilderna ut så på ljusbordet också eller är det bara de digitala filerna som ser ut så?

Min erfarenhet är att iaf diafilm är väldigt svårt att skanna till ett bra resultat, men även negativ färgfilm kan ställa till med bekymmer. Mkt hänger på skanner samt mjukvaran till den.

Ser bilderna ut på det viset på ljusbordet också så gissar jag på att du har använt "fel" film för ljuset alternativt bommat filtret, färgbalansen är ju lite "off" så att säga :)

Men ta mina ord med en nypa salt, jag är blott en amatör :)


Edit: Jag var lite långsam...ser att du fått hjälp redan :)
 
Jag ska granska bilderna lite nogrannare om en stund, men jag tyckte vid en snabb koll att de såg lite konstiga ut. Och jag har ju bara hemma-kvalitet på scanner så något magiskt kommer nog inte ske med den här rullen, men för fortsättningen tänker jag.
Det är ISO 400-film jag använt, för övrigt. Skulle du rekommendera något annat?
 
Fredrik Simson skrev:
Jag ska granska bilderna lite nogrannare om en stund, men jag tyckte vid en snabb koll att de såg lite konstiga ut. Och jag har ju bara hemma-kvalitet på scanner så något magiskt kommer nog inte ske med den här rullen, men för fortsättningen tänker jag.
Det är ISO 400-film jag använt, för övrigt. Skulle du rekommendera något annat?

För att förtydliga; anledningen till det blåa sticket är att negativbasen är orange-färgad. När du inverterar orange, får du blått. Så hem och vrid lite på "färgrattarna".

:D
 
Sputnik skrev:
För att förtydliga; anledningen till det blåa sticket är att negativbasen är orange-färgad. När du inverterar orange, får du blått. Så hem och vrid lite på "färgrattarna".

:D

Programvaran till en filmscanner tar hänsyn till filmbasens färg när man använder inställningar för negativ färgfilm. Vuescan har dessutom inställningar för olika typer av negativ färgfilm, om man vill finlira.
 
Se till att svart- och vitpunkt blir neutrala och att det inte fräter ut eller sotar igen i någon av kanalerna. En enkel variant är att gå in i nivåer (här utgår jag från Photoshop), och dra pilarna till början och slutet på histogrammet i varje kanal. Håll samtidigt in Alt, så ser du på bilden när det börjar fräta ut eller sota, och så backar du lite. Då har du ett bra utgångsläge för fortsatt behandling.

Finns mer exakta sätt, men det brukar bli fel när jag förklarar utan att man kan visa live.

Snabb-snabb-varianten är autonivåer, men det blir bara bra ibland.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.