Annons

Rolleicord, krångel med frammatning av film

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Simson

Avslutat medlemskap
Jag har fått problem med min Rolleicord. Jag matar fram film utan problem till första rutan och exponerar. Men när jag sedan ska dra fram till nästa ruta så kommer jag inte till ett stopp. Visserligen kan jag se på räkneverket ungefär hur långt jag behöver dra fram, men tidigare har det funkat så att en spärr stannar frammatningen.
Någon som haft liknande problem och lyckats åtgärda det?
mvh//Fredrik
 
Fredrik Simson skrev:
Jag har fått problem med min Rolleicord. Jag matar fram film utan problem till första rutan och exponerar. Men när jag sedan ska dra fram till nästa ruta så kommer jag inte till ett stopp. Visserligen kan jag se på räkneverket ungefär hur långt jag behöver dra fram, men tidigare har det funkat så att en spärr stannar frammatningen.
Någon som haft liknande problem och lyckats åtgärda det?
mvh//Fredrik

Hej,
Jag har själv en gammal Rolleicord.
Håll kameran framför dig så att objektivet pekar nedåt och sökaren pekar rakt "framåt".
Öppna bakstycket.
Nu har du två rattar på kamerans högra sida. Den övre är ratten för att dra fram kameran.
På min kamera finns det en fjädrande metallbit som sticker upp. Den sitter nära kanten, alldeles nära framdragningsratten. När bakstycket är stängt är den intryckt och det är det som gör att framdragningsratten stannar när man kommer fram till bild nummer ett.
Jag provade trycka in den medan jag vred på frammatningsratten. Det fungerar på min kamera.
Den ska vara ganska svår att trycka in.
Det blev en lång förklaring! En bild skulle säga mer än tusen ord.

Om du har den här metallbiten så prova trycka på den. Kanske fjädern har släppt eller någon koppling inne i kameran gått sönder.

Nu vet jag inte vilken modell du har. Min är från mitten av femtitalet, har serienummer 1583607 och är utrustad med ett Schneider-Kreuznach Xenar 3,5/75.

/johan
 
Tack ska du ha. Jag provar det och återkommer.

Vi har nog samma modell. Min har serienummer: 1524404 och har likadant objektiv som din.

Nu visade det sig att jag inte kan göra mer än en exponering så jag får dra fram hela rullen och plocka ur den. Och slänga den, antar jag. Eller framkalla den förstås, med ett kort på.
 
Det känns inte som att det är något fel på den fjädringen. Den är ganska trög och kärvar inte när jag trycker på den.

Det känns inte som om den är beroende av frammatningsratten, dock. Jag håller den nedtryckt och vrider på ratten men känner inte att de påverkar varandra, om du förstår vad jag menar.

Det blir nog tyvärr till att lämna in den. Men tack för hjälpen!

/Fredrik
 
Fredrik - var lämnar du in kameran för service?

Jag skulle behöva ha en skruv till min Cord IV. En av skruvarna som håller fast fästet för remmen har skallen gått av på. Samma skruv håller också ena fästet för bakstycket.
Kameran funkar men när man öppnar den vill den gärna bli två delar.

Mvh
--- Olof
 
Men först ska jag gå till biblioteket och kolla efter en bra bok om hur man reparerar sin gamla rolleicord. Skulle ju kunna finnas en sån. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.