Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rodinal - lila?

Produkter
(logga in för att koppla)

pisces

Aktiv medlem
jag köpte rodinal för första gången i mitt liv i lördags och använde den för första gången (mig veterligen) i mitt liv i söndags.. det tog mitt ologiska huvud en stund att klura ut hur den skulle blandas, men det gick! :)

det jag undrar är såhär:

jag skulle framkalla 2 rullar tri-x. när jag framkallar film sköljer jag dem alltid under nån minut innan själva framkallningen.. 120-rullar har onekligen en rätt intressant färgad bas och dessa var (som oftast) blå.. jag tänkte inte vidare på det utan började framkalla.. när jag sedan skulle hälla ur framkallaren så visade det sig att den var KNALL-lila.. MÖRKT lila.. min nya, fina rodinal som från början, nyutspädd, var klar och genomskinlig som renaste vatten..

hur kan det komma sig? BLIR det så? och varför, efter ca en dag, var den inte längre lila utan pissgul? jag har framkallat 2 rullar till sen dess och det verkar inte ha påverkat negativt på negativen.. jag blev bara så otroligt ställd, eftersom d-76 aldrig har betett sig på det viset - inte för mig, iaf..

nån som vet?

Att framkallaren är färgad efter framkallaren är inget att vara rädd för, det blir så och kan ta sig olika färger från olika filmer, från lila till blått och kanske någon annan färg. Jag vet inte vad det är som kommer ut, jag har alltid gissat på att det är ljusgårdsskiktet som följer med, men eftersom du skriver att du har sköljt bort det innan måste det vara något annat.

Men det som oroar mig mer, och borde oroa dig, är att jag läser din text som att du har framkallat ytterligare filmer av den redan utspädda och använda framkallaren. Rodinal är en engångsframkallare som oxiderar ganska snabbt och ska bara användas en gång och sedan kasseras. Den outspädda vätskan späs allt ifrån 1:25 till 1:100 eller mer. Som outspädd har Rodinal en lång hållbarhet, även fast den börjar blir brun.

/Erik

Strängar om detta har varit uppe tidigare. Om jag inte minns fel kom vi då fram till att filmremsan efter det att framkallning och fixering, samt skjölning var genomförda blev lila berodde på otilräcklig fixering. Vi kom oxå fram till att den lila färgen blektes bort av solljus, samt att det lila gick bort med yterligare fixering. Jag har även för mig att vi kom fram till att TRI-X kräver längre fixertid en andra svartvita filmer.

Fritt ur minnet, men kolla försäkerhets skull i söket.

/Roland som själv sett fenomenet med d76 och polymax fix med tri-x och agfapan

Jo, när man häller ut Rodinal efter framkallningen så är den ofta starkt färgad. Troligtvis är det filmens ljusgårdsskikt som tillsammans med Rodinals kemikalier ger denna färg.

Som Erik säger så håller outspädd Rodinal mycket länge, trots att den blir mörkare med tiden. Jag har en tio år gammal flaska, och den fungerar fint fortfarande. För några år sedan testade AGFA en flaska Rodinal från 30-talet, och den fungerade fint. :)

Rodinal och Tri-X ger skapliga korn, minsann. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar