Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ritplatta, visar den inget på skärmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutatmedlemskap1101

Avslutat medlemskap
Jag har tänkt att köpa en ritplatta. Snarare bestämt en Wacom Volito2 A6 USB. Men på några andra ritplattor som jag har kollat på, står det digital ritplatta. Det menas väl att man ser en bild på skärmen? Men ser man inte bilden man redigerar i den ritplattan jag har tänkt att köpa? Eller är det så på de flesta lite billigare ritplattorna?
 
avslutat medlemskap sa:
Jag har tänkt att köpa en ritplatta. Snarare bestämt en Wacom Volito2 A6 USB. Men på några andra ritplattor som jag har kollat på, står det digital ritplatta. Det menas väl att man ser en bild på skärmen? Men ser man inte bilden man redigerar i den ritplattan jag har tänkt att köpa? Eller är det så på de flesta lite billigare ritplattorna?

Ritplattor med skärm kostar typ 15 tusen eller mer och de är i princip stora som en skärm också 12 tum eller mer.
Så majoriteten av plattor är av den typen du valt.
 
Ritplattor med skärm kostar typ 15 tusen eller mer och de är i princip stora som en skärm också 12 tum eller mer.
Så majoriteten av plattor är av den typen du valt.
Men hur kan en sådan underlätta arbetet om man inte ser på en skärm??
Men då måste man ju hea tiden kunna se vart pennan rör sig på data-skärmen eller?
 
avslutat medlemskap sa:
Men hur kan en sådan underlätta arbetet om man inte ser på en skärm??
Men då måste man ju hea tiden kunna se vart pennan rör sig på data-skärmen eller?

Japp, funkar ju precis som med musen.
Du ser ju inte på musmattan vart du flyttar muspekaren, utan du tittar ju på skärmen.

Är inte konstigare än att du har en penna ist för en mus.
Du kommer in i det väldigt fort.
Öga och handrörelse synkar väldigt bra när du väl börjar.
 
Ja precis som redan sagts. Inget konstigare än att använda en mus men den stora fördelen är ju att du får betydligt mer precision och stadighet i rörelser med en penna istället för en klumpig mus. De är mycket lättare att göra finjusteringar.
Sen motsvarar ju en punkt på ritbrädan alltid samma punkt på skärmen till skillnad från musen där du ibland behöver lyfta musen, backa och flytta vidare för att t.ex. musmattan "tagit slut".

Jag hade hört att man snabbt skulle vänja sig vid penna men jag tyckte det tog ett tag ändå att få en känsla för den. Jag föredrog musen ungefär en månad innan pennan började kännas bättre.
 
Ja precis som redan sagts. Inget konstigare än att använda en mus men den stora fördelen är ju att du får betydligt mer precision och stadighet i rörelser med en penna istället för en klumpig mus. De är mycket lättare att göra finjusteringar.
Sen motsvarar ju en punkt på ritbrädan alltid samma punkt på skärmen till skillnad från musen där du ibland behöver lyfta musen, backa och flytta vidare för att t.ex. musmattan "tagit slut".

Jag hade hört att man snabbt skulle vänja sig vid penna men jag tyckte det tog ett tag ändå att få en känsla för den. Jag föredrog musen ungefär en månad innan pennan började kännas bättre.

Själv kom jag in det på en liten stund bara.
Har ritat mycket "analogt" med penna som det kändes naturligt.
Dock så gillar jag fortfarande bäst att inte låta pentrycket styra storleken på penseln, utan det sköter jag manuellt.
eftersom jag ärvänsterhänt så jobbar jag parellellt med musen i höger hand och pennan i vänster hand.

Klockrent.

Men som sagt, man ställer in så att ritbordet motsv. skärmytan.
Känns ok med litet bord då man zoomar in lagom mycket för att göra sin redigering och sånt.
 
OT: Datorsamhället tvingar fram udda beteenden och färdigheter, musarm har t.ex. gjort många tvåhänta. Själv 100% högerhänt kör jag numera ändå mus med vänster hand, bara vid långpass får högern hjälpa till.


Samma här, äntligen något som vänsterhänta har som fördel i högersamhället. (nä jag är inte kommunist ;-))
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.