Annons

Ritbord och dess användning i verkligheten

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Sitter och funderar på mitt behov av ett Wacom graphire 3 bord och kommer på det konstiga fenomen att man verkligen skapar sig ett behov.
Från nånting som verkar vara trevligt att äga så när man läst runt lite här på forumet samt på övriga sidor på nätet, kommit på att det där kan jag inte ens leva utan.
Har dessutom kommit in i en fas då jag verkligen försöker övertala hustrun hur mycket glädje vi skulle ha över ett sådant.

Jag kommer dock endast använda det vid redigeringar i photoshop (vad jag vet nu i alla fall), detta då jag är totalt värdelös i rita/teckna...hade en väldigt svag 2:a i bild på den tiden man gick i skolan.

Men nu till frågan, ni som nu använder er av dessa ritbord, är det bara för er som behärskar konsten av att teckna å rita eller använder ni dom mest vid redigering av befintliga digitalbilder......hur pass mycket bättre är detta egentligen än att sitta med en datamus och försöka markera runt någonting man vill klippa ut?.

Skriv och övertala mig, samt ge mig gärna några tips för övertalning av frugan
//
AnteV
 
Har ett Wacom intuos2 A5

Men det kanske är lite overkill för den kostar rätt mycket,

Så sikta på graphire 3.

Ända anledningen jag köpte det var att spara tid när jag efterarbetar, samt spara på min nacke/axel,sitter man mycket framför datan så tar de stryk.

Använder bara ritbordet nu, har slängt mina möss, känner aldrig av något i min "musarm".

/D
 
Just det med musarm är en stor anledning för mig me
Använder mig nu av en sk. mousetrapper men tycker inte den är så bra när man jobbar i photoshop
//
AnteV
 
Jag använder mitt i stort sett uteslutande till när jag maskar i PhotoShop eftersom det är tryckkänsligt, så jag slipper ändra storleken på penslen, utan bara trycker hårdare...
Tycker det går avsevärt snabbare också med brädan..

Använder det också till videoredigering, då "absoluta koordinater" gör att jag kan jobba snabbare i premiere.

/James
 
En fortsättningsfråga...

Jag funderar på att skaffa en bräda, framför allt för att rita med Adobe Illustrator. Någon som har en kommentar till den kombinationen? Det jag undrar mest är egentligen vilket som är mest relevant: yta (graphire3 A5) eller avancerade funktioner som tryck och vinkelkänslighet (intuos2 A6) de kostar ju i stort sett lika...

Anders
 
Men jag undrar om det verkligen är så mycket bättre rent hälsomässigt då det talas om musarm.. Själv har jag en slitning i pekfingret sedan minst tre månader som jag är övertygad om att den kommer från flitigt användande av ritpennan.

Jag använde den flitigt både i illustrator, PS och painter. Både ritade och redigerade men nu är det lugnare och jag sitter oftast med applemusen istället p g a skadan..
 
Jag använder ritplattan som standard oavsett vad jag gör. Word, Illustrator, Photoshop mm.


Ibland byter jag till mus eller kula (Marble Mouse) för att undvika entonigt arbete.
Ofta växlar jag till vänster hand, särskilt när jag surfar eftersom det inte krävs några jongleringstalanger för att klicka med vänster hand.

När jag skall öppna mappar (med musen) markerar jag med vänster hand och trycker Enter istället för att dubbelklicka.

Lotta, jag har hört fler som har ditt problem, att pekfingret känns domnat.
Byt hand är mitt tips.
 
Graphire 3

AnteVante skrev:
Skriv och övertala mig, samt ge mig gärna några tips för övertalning av frugan
Jag köpte min därför att jag saknade precisionen när man fixar med bilderna. Tycker att 1000 kr är lagom för att lägga ner till något jag bara använder till Photoshop. Jobbar man mera med grafik kan det kanske vara bättre med en dyrare bräda, men för mig fungerar den ypperligt. Dessutom är den lika metalic-blå som min dator och skärm. Att det följer med en mus gör saken inte sämre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.