Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ritbord, hur är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hej. Jag har nu bestämt mig för att träna upp mina Photoshopkunskaper och tränar nu som bara den. En photoshopbok har inhandlats och man kör en del internettutorials. Nu har jag funderat på det här med ritbord. Hur bra är det? Underlättar det mycket? Hur bra fungerar det egentligen?

Det vore kul att pröva på hur det fungerar. Vet någon affär i stockholm där man kan få pröva på?
 
Har man väl prövat ett ritbord är det svårt att klara sig utan det sedan :)

Det är mitt svar på dina tre första frågor. Din sista fråga kan jag tyvärr inte svara på då jag inte bor i Sthlm :)

/C
 
Ja det skall man ha.... men räkna med att det tar ett tag att vänja sig :))

Det känns väldigt skumt i början och man gör väl ca 100 felklickningar eftersom att man "högerklickar" genom att trycka ner pennan.

Satsa på en Wacom i den prisklass du anser du har råd med. Dock inte den billigaste, tror den heter volito eller nått för då får du ingen mus med. Jag tycker det är skönt att varva mellan mus och penna. Det är lite jobbigt att "mickla" sig igenom menyerna med pennan för man kan inte lära sig alla snabbtangenter.

Själv har jag en Graphire 3 i A6 storlek så här i efterhand skulle jag kanske ha valt en A5 men inte större, jag tycker man blir ganska trött i armen av min A6 ändå.

Ja just ja frågorna... det underlättar extremt mycket när man skall rita eller göra en snabbmask eller radera mm. Det är ju inte det lättaste att rita runt med en mus exempelvis. Dom funkar väldigt bra åtminstånde Wacom brädorna, har läst att exempelvis trustbrädorna är bara skit..
/Jonas
 
Instämmer med föregående inlägg - det tar ett tag att vänja sig, men väl man gjort det så finns det ingen återvändo när det gäller bildredigering. :)
Maskning och penslar blir en helt annan grej med pennan..

Har inte sett någon dataaffär som har dem framme för test, dock?

Och som sagt - hoppa över Trustbrädorna. Jag har tyvärr haft en, men bytte snabbt till Wacom. Visserligen dyrare, men den funkar - vilket man inte kunde säga om Trust...
 
FelixSwensson skrev:
Hej. Jag har nu bestämt mig för att träna upp mina Photoshopkunskaper och tränar nu som bara den. En photoshopbok har inhandlats och man kör en del internettutorials. Nu har jag funderat på det här med ritbord. Hur bra är det? Underlättar det mycket? Hur bra fungerar det egentligen?

Det vore kul att pröva på hur det fungerar. Vet någon affär i stockholm där man kan få pröva på?

Testa med yfo.

JAg kör själv en Wacom Intous 3. Fungerar skitbra. Skulle inte klara retusch utan den. REkommenderas helt klart!

Fungerar som o mdu skulle göra alla rörelser med en penna istället för musen. Dvs mkt bättre. Aningen enklare att rita en rund ring med penna än med en mus.

Finns även billigare varianter, men jag köpte en lite dyrare och större då jag vet att jag kommer använda den mycket och länge. Har en kompis som har någon billig variant och känslan är inte alls lika bra. Lycka till!
 
Det är framförallt Intonous3 A5 jag har kollat på. Den är ganska dyr men det känns som det är värt det. Man får ju en massa snabbknappar på båda sidorna och den bästa precisionen. Den verkar riktigt trevlig!
 
Jag är nyfiken på vad ni gör för slags retuscher med ett ritbord? Själv har jag aldrig ritat på frihand under retusch.
 
Jag har ett Wacom Intous 2 hemma som är knappt 3 år gammalt och ett Wacom Intous 3 på jobbet som är 6 månader...båda i A5, men man klarar sig med en A6 om kassan tryter.
Använder faktiskt inte mus alls längre (stoppat den i en låda!) eftersom jag fått en liten "handryggskada" efter allt klonande av damm på scannade bilder genom åren.
Gör alla typer av retuscher, friläggningar med banor och markeringar blir väldigt enkla.

Intous 3 Rekommenderas varmt! Skönare känsla än i t ex 2:an, pennan är tyngre, mer följsam och ger ett bättre grepp. Dessutom finns det scrollplatta och snabbkommando-tangenter på 3:an som man kan ställa in efter önskemål.
 
Jag kan rekommendera Wacom Graphire3. Jag kör på A6-format och måste säga att det duger mer än väl. Jag känner till några som köpte A4, men de svänger runt som fasen och trivs inte så bra med det. Men smaken är ju olika förstås! Oftast så arbetar jag med olika mycket förstoring och då blir det väldigt lätt och behändigt med A6. Dessutom är det lite billigare... :) Ta en titt här får du se: www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5211

Angående tredjepartsdrivrutiner så är jag inte säker på vad du menar. Wacom kan ju kanske anses vara "första part" i och med att plattan kommer därifrån. Hursomhelst så behövde åtminstone jag installera deras drivrutiner för att få pennan tryckkänslig. Det är förövrigt den absolut största fördelen med ritplatta kontra mus, tycker jag!
 
Jag har en Intonous3 A5, ang storlek så tror jag det är vikigt att man själv känner hur man beter sig i rörelser, har använt från a6 till a4+ och tycker a5 är lagom till mig. Jag ritar inte med så stora rörelser när jag ritar.

Ang. 3epartsdrivrutiner - du tänker om du har med dig plattan någon annanstans - JA du måste installera en drivrutin så vitt jag vet. (lägg den på minneskortet ...)
 
SH-101 skrev:
Jag har en Intonous3 A5, ang storlek så tror jag det är vikigt att man själv känner hur man beter sig i rörelser, har använt från a6 till a4+ och tycker a5 är lagom till mig. Jag ritar inte med så stora rörelser när jag ritar.

Ang. 3epartsdrivrutiner - du tänker om du har med dig plattan någon annanstans - JA du måste installera en drivrutin så vitt jag vet. (lägg den på minneskortet ...)

Tror plattan funkar med "musfunktion" utan drivrutiner, men det är nog allt.

Kan testa att koppla in den på min bärbara ikväll, har inga drivisar där.
 
Plattan med mus vet jag fungerar utan drivare för när man kopplar in den fungerar musen direkt. Men varför man inte skall installera riktiga drivrutiner till plattan förstår jag inte. Dels lär du ju inte ha någon användning av pennan om du inte kan ställa in tryckkänslighet, knappfunktioner mm.

Drivarna följer ju med plattan så det är bara å smälla in.
/Jonas
 
Kör med en Wacom Intous 1 A4 med endast penna + en vanlig Logitech som ja använder när ja inte sitter i PS. Fast A5 hade räckt bra till mig, A4n är lite klumpig plus lite dyr om man måste köpa en själv (fick min efter ett jobb ja gjorde för massa år sen)
 
Varför skulle man vilja kör utan drivrutiner? Det är ju som att köra bilen på en cylinder ;)

Har en gammal Wacom A6 (Graphire 2) vill inte vara utan!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.