Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Rip Skrivarprogram
- Trådstartare slatten
- Start datum
alfin
Aktiv medlem
Jag använder ImagePrint till min Epson 3800, därför att det blir bättre än med tillverkarens egen skrivardrivrutin och det följer med utskriftsprofiler för i stort sett alla papper.
www.colorbytesoftware.com
stefohl
Aktiv medlem
Jag använder ImagePrint till min Epson 3800, därför att det blir bättre än med tillverkarens egen skrivardrivrutin och det följer med utskriftsprofiler för i stort sett alla papper.
Kan väl lägga till att ImagePrint har speciella svartvita profiler som gör det enkelt att skriva ut svartvita bilder av riktigt hög kvalitet. På mitt företag skriver vi ut svartvita bilder till flera fotografer som har mycket höga krav på bildkvaliteten. Den kvaliteten får vi med Imageprint.
Stefan
stefohl
Aktiv medlem
börjar bli komplicerat det här med profiler. Så vad ni säger är att utskriftskvalitet ökar med en rip mjukvara. Skulle en egengjord ICC profil hanteras bättre i rip än av photoshop och Epsons egen skrivarmjukvara?
Michael
För ett par år sedan skulle jag ha sagt ja, utan tvekan. Anledningen var att RIP:ar kontrollerade hur mycket bläck som lades på bättre. Det gjorde att profilen behövde göra betydligt mindre korrigeringar för att den skulle träffa rätt. Enkelt beskrivet, det är enklare att träffa målet om man står på 5 meters avstånd än man är 15 m bort. Idag har Epson förbättrat sin drivrutin så pass mycket att skillnaden inte är så stor längre.
Fördelen med ImagePrint är att du inte behöver göra profiler. Det finns profiler för en mängd olika papper, från Epson och från andra tillverkare. Och i de allra flesta fall är de så bra att man inte behöver göra profiler. Jag har ju all den utrustning som behövs för att göra profilerna, ändå använder jag så gott som alltid ImagePrints profiler.
Stefan
slatten
Aktiv medlem
Ok då börjar jag mera förstå skillnaderna, tack stefohl. Men om du använder färdiga profiler så tas ju ingen hänsyn till skrivarens ev förändringar över tiden(slitage ålder osv). Inte heller bläckets förändringar i olika tillverkningar. Och papper från samma leverantör kan över tid ha lite olika färg och egenskaper. Eller är numera papper, bläck och skrivare av sådan kvalitet att det inte längre behövs. Så att göra egna printerprofiler är numera föråldrat.
Michael
Michael
stefohl
Aktiv medlem
Ok då börjar jag mera förstå skillnaderna, tack stefohl. Men om du använder färdiga profiler så tas ju ingen hänsyn till skrivarens ev förändringar över tiden(slitage ålder osv). Inte heller bläckets förändringar i olika tillverkningar. Och papper från samma leverantör kan över tid ha lite olika färg och egenskaper. Eller är numera papper, bläck och skrivare av sådan kvalitet att det inte längre behövs. Så att göra egna printerprofiler är numera föråldrat.
Michael
Utan tvekan finns det en viss variation på papper, men jag tror det är få som gör nya profiler för varje batch av papper som man använder. Skillnaderna mellan olika batchar är så pass små att det är svårt att korrigera för dessa små skillnader.
Är det värt att göra egna profiler? Jag har just gjort en test av ett antal olika papper där jag jämfört resultaten med de profiler som jag kunnat ladda ner på nätet från papperstillverkaren med en profil som jag gjort. För denna test har jag använt skrivardrivrutinen, eftersom det är det som de flesta använder.
För mig var det skönt att se att alla de profiler jag gjorde var bättre än de som jag hämtade från nätet. Ibland var skillnaden så liten att jag inte skulle dra mig för att använda tillverkarens profil. I andra lägen var skillnaden betydligt större, så stora att bild på skärmen diffade klart och tydligt från utskriftens utseende.
Så visst kan det vara värt att göra egna profiler, det blir nästan alltid bättre, ibland bara lite bättre, ibland mycket bättre.