Annons

Ringblixt D-100

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Jag har funderingar på att införskaffa en ringblixt frmåt sommaren till min D-100 men jag vet inte riktigt vilken (om det finns någon) som passar med TTL-mätningen på D-100.

Finns det någon som har erfarenheter om detts som har lust att dela med sig om detta. Blixten skall främst användas för närbildsfotografering och inte poträtt.

Greven

Jag tror inte att det finns någon ringblixt med d-ttl och det lär inte heller komma någon eftersom det blixtsystemet är en återvändsgränd.

D-ttl var ju en snabbfix som ingen var riktigt nöjd med. Nu har det ju ersatts av i-ttl.

OK, du menar så.
Jag fattade det som att det var ringblixtsystemet som var en återvändsgränd.

Iofs så kan man ju plåta tills man får en bra exponering. Så länge man inte plåtar djur så fungerar det ju.

Ja, och handlar det om närbildsfotografering så kan du ju göra en liten fusktabell över de avstånd du jobbar med för att göra grovinställningen.

Jag kör med SB-29s ihop med D100:an. Det är absolut ingen omöjlighet att få bra exponeringar. Lite pill är det ju trots allt. Men den ger ett mycket bra ljus.

Mvh // M

Instämmer med Tomas om Sigma EM-140

Hej!
Jag har kollat på Sigma EM-140 DG Ringblixt ett tag nu. Men inte haft pengar. Det är nog den ända ringblixten i den prisklassen som har i-ttl. Cyberphoto.se = 3800:- .
Jag har frågat här på FS om någon har använt den och vad de tycker men utan svar.

Jens

Re: Instämmer med Tomas om Sigma EM-140

Eterno skrev:
Hej!
Jag har kollat på Sigma EM-140 DG Ringblixt ett tag nu. Men inte haft pengar. Det är nog den ända ringblixten i den prisklassen som har i-ttl. Cyberphoto.se = 3800:- .
Jag har frågat här på FS om någon har använt den och vad de tycker men utan svar.

Jens

Då kanske någon kan svara på det nu om vi har tur :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar