Annons

Rimlig lön för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är rimlig lön för mig som fotograf på en sex månaders projektanställning på en reklambyrå?

Jag är 21 år gammal och har några års erfarenhet inom foto och journalistik.

Hoppas på hjälp här! ;)

"Lön
De flesta pressfotografer tjänar enligt SJF:s och tidningsutgivarnas gemensamma statistik 21 500 - 28 200 kronor i månaden. (Uppgifterna gäller för 2001). Lönen beror bland annat på befattning och ålder. Generellt sett är lönen högre på storstadstidningar än på landsortstidningar.
En nyanställd institutionsfotograf på till exempel sjukhus och museer tjänar vanligen från 18 500 kronor i månaden. En chefsfotograf inom samma område, med budgetansvar, tjänar från cirka 22 000 kronor i månaden. Anställda industrifotografer är en mycket liten yrkesgrupp och lönenivåerna varierar mellan 18 000 och 25 000 kronor i månaden. Uppgifterna kommer från Svenska Fotografers Förbund, 2002.

Eftersom de flesta porträtt- och reklamfotografer är egna företagare finns det ingen statistik. Lönen kan variera mycket. Naturligtvis spelar det stor roll hur efterfrågade tjänsterna är.
"
källa

http://afi3.ams.se/afi3_portal/Port...269766E696E672E617370783F6959726B6549643D3838

Jessica_ skrev:
Vad är rimlig lön för mig som fotograf på en sex månaders projektanställning på en reklambyrå?

Jag är 21 år gammal och har några års erfarenhet inom foto och journalistik.

Hoppas på hjälp här! ;)

Eftersom du har några års erfarenhet av foto och journalistik så vet du ju vad du tjänade på ditt senaste jobb. Lägg på en summa som skulle kunna motsvara den ökade kompetensen av studierna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar