Annons

Riktigt bra kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lilli77

Medlem
Jag vet inte så mycket om kameror, men är ute efter en riktigt bra kompaktkamera. Med bra menar jag en kamera som tar bra, skarpa bilder, att man kan zooma mycket, enkel att använda, funktioner behöver jag inga mer än de vanligaste som brukar finnas i kompaktkameror (kunna byta från svart-vitt till färg, välja blixt på eller av...mm...alltså inga avancerade saker), men visst skulle det vara roligt med lite extra funktioner också. Gärna också att jag kan filma med den. Priset spelar ingen roll.

Skulle vara tacksam för tips.

Canon G11 eller nya G12

Canon S90 eller nya S95

Nikon P7000

S90 och S95 är väl de enda som är riktigt kompakta av dem, Canon G-serie och Nikon P7000 är en hel del större.

G12 och S95 är efterföljare till G11 och S90, de nya versionerna har just lanserats och de gamla finns nog att köpa billigt ett tag till.

Äntligen ett svar =)

Har läst på olika forum om Canon S90 om att den inte e riktigt bra med bildkvalitet. Varför? Annars gillar jag den. Har snurrat nu på webben och hittat Canon IXUS 210, vad är skillnaden mellan denna och de du gett tips om?

Äntligen ett svar =)

Har läst på olika forum om Canon S90 om att den inte e riktigt bra med bildkvalitet. Varför? Annars gillar jag den. Har snurrat nu på webben och hittat Canon IXUS 210, vad är skillnaden mellan denna och de du gett tips om?

Har du, lustigt, de flesta brukar nog säga att S90 ger riktigt bra bildkvalitet.

Haha... nu menar jag inte att alla forum skriver det. Men vissa. Andra att den är jättebra. Så jag blir ju fundersam. Så, min fråga är.... Vad gör att jag ska lita på ditt ord? Är du mycket kunnig i området? Vill inte låta som att jag tvivlar på dig, men eftersom jag läst så myckewt olika om kameran så blir jag ju fundersam...

Vad gäller kritiken av S90, så bestod den nog mest av klagomål på snurrhjulet som var för löst, eller att knapparna satt lite fel, eller att den inte hade ett säkert grepp. Bildkvaliten däremot, är det inte många som tvivlar på. Har själv ägt en o ångrar att jag sålde...

Surfa in på cyberphoto.se. Klicka på kompaktkameror, kryssa sedan i "mer än 10x zoom". Kolla sedan på de testbilder som finns till de flesta modeller.

S90, G12 osv har jag aldrig hört någon tala illa om för övrigt.

Ägde själv en FujiFilm S5000. Riktigt trevlig att använda. Välbyggd. Nuvarande modeller av den borde inte vara så mycket sämre.

Ok, ska ta en ännu närmare titt på den. Men vad vet du om Canon IXUS 210? Bättre? Sämre? Vet inte varför jag på något sätt har fastnat på den. Som sagt, jag är inte kunnig på området =s

Jag vet inte så mycket om kameror, men är ute efter en riktigt bra kompaktkamera. Med bra menar jag en kamera som tar bra, skarpa bilder, att man kan zooma mycket, enkel att använda, funktioner behöver jag inga mer än de vanligaste som brukar finnas i kompaktkameror (kunna byta från svart-vitt till färg, välja blixt på eller av...mm...alltså inga avancerade saker), men visst skulle det vara roligt med lite extra funktioner också. Gärna också att jag kan filma med den. Priset spelar ingen roll.

Skulle vara tacksam för tips.

Panasonic Lumix LX5. Har en LX3 och är kanonnöjd. Liten, smidig, mycket god bildkvalitet vid ISO under 400. Om du lägger på en dryg 1000-lapp kan du få exakt samma kamera med Leica-logga . . . (gällde åtminstone LX3-an). / mvh FiCa1

Just nu är jag kär i en LX5, tidigare hade jag en S90, men den var som en tvål i mina händer.

Bildkvaliteten är likvärdig mellan den riktigt bra kompakterna.

Skit i testerna och välj de funktioner du vill ha och den kamera som känns bäst i dina händer.
Alla som hävdar att den ena har bättre bildkvalitet än den andra i detta segment pratar bara skit och tillhör sannolikt den så kallade pixelkikarkategorin.

Vill du ha ännu bättre kvalitet väljer du en kamera typ GF1 eller Olympus dito.

Vill du ha ännu bättre kvalitet så väljer du en fullformatskamera och dyra objektiv.

Det handlar om att välja vilken kategori du vill ha och sedan den modell som känns rätt för dig.

Jag valde LX5 för att den har en ljusstark zoom och bra grepp.

Men vad vet du om Canon IXUS 210? Bättre? Sämre? Vet inte varför jag på något sätt har fastnat på den. Som sagt, jag är inte kunnig på området =s

Efter att ha kastat ett getöga på kamerorna på cyberphotos hemsida så kan man kanske säga att S90 mer appellerar till fotoentusiasten och Ixus 210 mer till den vanlige kamerakonsumenten. S90 har något större bildsensor, vilket torde betyda bättre bildkvalitet, vilket framför allt visar sig vid fotografering i svagare ljus. S90 har också ljusstarkare optik, vilket gör den ännu mer lämpad för foto i svagare ljus än Ixus 210. S90 kan fotografera i RAW, vilket inte ixusen kan. Däremot har ixusen vidare vidvinkel i vidvinkelläget och något längre zoom i teleläget. Vilken som är den bättre kameran för dig beror ju på vilken slags kamera du behöver. Alla kameror är kompromisser på olika sätt.

Ingen av kamerorna verkar dålig, S90 ger sannolikt bättre bildkvalitet, men ixusen har större zoomomfång och lägre pris.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto