Annons

Ridåkrux med Zorki 4K.

Produkter
(logga in för att koppla)

gverra

Avslutat medlemskap
Hej

Fick hem en Zorki 4K i veckan som dessvärre lider av (ett vanligt?) problem då den högra ridån knappt/slött drar ihop sig på långsammare slutartider än 1/125. Har någon en lätt fix eller är det bara att kasta? Jag är särskilt haj på den tekniska biten och misstänker att service:n skulle kosta mer än kameran.
 
Risken är att det blir en del pillande med finmekaniska mejslar och små skruvar om du sätter dig och lagar kameran själv. Som jag ser det (har arbetat en del med sovjetiska kameror på hobbybasis) har antingen spänningen släppt i de fjädrar som reglerar den slutargardin som slappar eller så har gammalt fett beckat ihop med detta problem som följd. Om du inte vill ge dig på att laga kameran själv tycker jag att du ska sätta den i vitrinskåpet och leta efter ett annat exemplar, redan felsökningskostnaden hos en kamerareparatör överstiger nog vad du betalat för kameran.

Annars kan du testa och ta den isär, denna sida ger vissa tips om hur man går till väga;
http://rick_oleson.tripod.com/index-58.html
...eller testa att sätta kameran i ugnen på ca 50 grader och gör ett flertal blindavfyrningar när den blivit genomvarm, tanken är att fettet ska smälta och bli lätthanterligt igen.

Hoppas att det löser sig för dig, oavsett om du lagar kameran eller köper en annan, för Zorkin är trevlig att fota med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.