Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RFSL-vykort med nazisthälsning i kyrkan...

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick skrev:
Det är möjligt att det är brukligt på FS men det känns inte som en självklarhet. Vet inte om FS har nån uppföljning på det heller. På nätet generellt sett tror jag att det inte är brukligt.

/Maverick

Tycker det är självklart att vi är så öppna som möjligt på en sådan här sajt med diskussionsforum och där vi visar upp våra egenhändigt fotograferade bilder.
Och hur går det med upphovsrättsliga frågor om en bild står som plåtad av Petter-Niklas, Jan Banan eller ngt annat namn som inte är kopplat till en enskild individ?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Tycker det är självklart att vi är så öppna som möjligt på en sådan här sajt med diskussionsforum och där vi visar upp våra egenhändigt fotograferade bilder.
Och hur går det med upphovsrättsliga frågor om en bild står som plåtad av Petter-Niklas, Jan Banan eller ngt annat namn som inte är kopplat till en enskild individ?

/Johan
Jag hänger inte med här?
Skulle inte Jan Banan kunna stå upphovsmässigt för en bild?
 
Fattar inte heller.
Fotografen äger väl upphovsrätten oavsett vad man kallar sig.

Visst kan 10 personer ställa sig upp och säga att just de är Heather Star eller Erik Schalin men till slut kommer det bara finnas 1 som kan bevisa att man är fotografen. (Svårare för er digitalnissar)
 
Heather Star skrev:
Personligen så tror jag inte att homopadoption har något som hellst med samhälstrukturer att gör, det är ren och skär fördom att homosexuella skulle vara sämre föräldrar eller att barnen skulle må sämre. Alla de argumenten är så platta och utan någon som hellst backning i vare sig statistik eller psykologi.
Det finns ju iofs statistik på att pojkar som växt upp utan pappa har problem med aggressivitet.
Men den saken vågar ingen nämna för då kan man bli anklagad för att vara homofob. Jag själv är emot att ensamstående, äldre par, narkomaner och homosexuella ska få adoptera barn. Men jag har inget emot äldre par, ensamstående eller homosexuella.
 
Hur tycker ni det skulle se ut om Petter-Niklas, Jan Banan, Måd-Ellen eller ngt annat påhittat namn lägger in annonser under Köp & sälj då? Skulle det kännas tryggt att handla av denne figur och vem stämmer du om affären skulle gå fel?

En del tycker stämningen i forumen är otrevlig och aggressiv. Vänta bara hur det blir om medlemmar börjar uppträda under tagna/påhittade namn.

/Johan
 
Men Johan, allt är väl inte bara svart och vitt? I detta fallet (Heater) är ju FS red. medvetna om situationen. Det måste väl vara en rättighet för dem att göra undantag i denna situationen liksom i en del andra.
Däremot håller jag helt med dig att det inte skall ske helt fritt, red. måste göra en bedömning från fall till fall.

/Arne
 
hansen2 skrev:
Hur tycker ni det skulle se ut om Petter-Niklas, Jan Banan, Måd-Ellen eller ngt annat påhittat namn lägger in annonser under Köp & sälj då? Skulle det kännas tryggt att handla av denne figur och vem stämmer du om affären skulle gå fel?

En del tycker stämningen i forumen är otrevlig och aggressiv. Vänta bara hur det blir om medlemmar börjar uppträda under tagna/påhittade namn.

/Johan
Det är inget problem, det är självsanerande, det är ingen normalt vettig människa som kontaktar ngn med en sådan annons.

Den som beter sig illa blir avstängd, så det är heller inget problem.
 
matnyttige skrev:
Det finns ju iofs statistik på att pojkar som växt upp utan pappa har problem med aggressivitet........

Statistiken kan säga en sak, men verkligheten är ofta en annan. Med statistik kan allt bevisas. Man måste sätta in saker i dess sammanhang. Även om det är en högre agressivitét bland pojkar som växt upp utan fadersgestalter så behöver ju inte själva faderslösheten vara osrsaken. Det kan ju vara så att de som växt upp utan fäder oftare har problem med ekonomi, social utslagning och därmed större potentiell risk för att hamna i gäng med dåligt inflytande och där agresivt beteende är det som gäller?

Har du någon referns till ditt påstående förresten, så att vi kan kontrollera statisktiken? Eller är det bara hörsägen?
 
Arne S skrev:
Men Johan, allt är väl inte bara svart och vitt? I detta fallet (Heater) är ju FS red. medvetna om situationen. Det måste väl vara en rättighet för dem att göra undantag i denna situationen liksom i en del andra.

Visst måste det få vara så. Men varken Heather själv eller redax har gett ngn vettig förklaring till just det här fallet tycker jag.

/Johan
 
Problemet är jo uppenbart eller hur, mitt namn är inte juridiskt. Jag har skickat ett mail till redax och förklarat situationen, jag har än så länge inte fått något svar?

Jag är transvestit, och jag använder mig av ett kvinligt könsutryck, skulle vara lite konstigt att heta Nisse när man bär kjol :) fast o andra sidan så tycker jag att man får lov att heta vad man vill.

Hur som hellst det är ett problem ja det är det men men vem som hellst kan regga sig på FS med en hotmail adress anonymt. Jag har reggat mig som betalande på bägge kontona och skrivit ett mail och förklarat min situation. Jag tror att om jag skulle börja uppträda korkat så skulle nog bägge kontona raderas. Jag är jo trots allt bara en person.

Lite mer info om transvestism
http://www.saralund.se

Jag är inte här för att jävlas jag är här som fotograf! Ja jag sticker ut lite grann men det är pga av att sådana som jag inte syns varje dag.
 
Heather Star skrev:
Problemet är jo uppenbart eller hur, mitt namn är inte juridiskt. Jag har skickat ett mail till redax och förklarat situationen, jag har än så länge inte fått något svar?

Jag är transvestit, och jag använder mig av ett kvinligt könsutryck, skulle vara lite konstigt att heta Nisse när man bär kjol :) fast o andra sidan så tycker jag att man får lov att heta vad man vill.

Hur som hellst det är ett problem ja det är det men men vem som hellst kan regga sig på FS med en hotmail adress anonymt. Jag har reggat mig som betalande på bägge kontona och skrivit ett mail och förklarat min situation. Jag tror att om jag skulle börja uppträda korkat så skulle nog bägge kontona raderas. Jag är jo trots allt bara en person.

Lite mer info om transvestism
http://www.saralund.se

Jag är inte här för att jävlas jag är här som fotograf! Ja jag sticker ut lite grann men det är pga av att sådana som jag inte syns varje dag.

Frågar du mig så tycker jag det blir konstigt när "kvinnor" som alldeles uppenbart egentligen är män uppträder under kvinnonamn. Blir ungefär som när skalliga män kammar över flinten - vem försöker ni lura? ;)

Ditt konto är reggat med taget namn och du har även ett konto med ditt riktiga namn (dubbla fs-konton). Inget just jag lider av men jag tycker det skall vara lika för alla. Har andra som gjort samma sak blivit raderade så tycker jag det borde gälla dig också.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Frågar du mig så tycker jag det blir konstigt när "kvinnor" som alldeles uppenbart egentligen är män uppträder under kvinnonamn. Blir ungefär som när skalliga män kammar över flinten - vem försöker ni lura? ;)

Ditt konto är reggat med taget namn och du har även ett konto med ditt riktiga namn (dubbla fs-konton). Inget just jag lider av men jag tycker det skall vara lika för alla. Har andra som gjort samma sak blivit raderade så tycker jag det borde gälla dig också.

/Johan
Du måste uppenbart ha problem med det eftersom du lägger ner sådan möda på det?

Sedan tycker jag att du är fördomsfull fast det skiter jag i eftersom din fördomsfullhet kommer från okunskap. Du lever i din svartvita värld med dina svartvita syn på världen vissa av oss lever ibland i mellan tonerna, jag vet inte om någon har upplyst dig om att världen består oftast av olika nyanser. Att skalliga män kammar över flinter är för dig ett skämt, men för skalliga män är det en tragedi att förlora håret. Dessa män kanske gråter eftersom de mist sit hår. men såhar vi sådana som dig som travar fram och häver ur sig vad som hellst med en liten smiley efter.

Bara för at du inte förstår betyder det att det är fel? Öppna dina sinnen och sluta va så nedlåtande och präktig.
 
Heather Star skrev:
Du måste uppenbart ha problem med det eftersom du lägger ner sådan möda på det?

Sedan tycker jag att du är fördomsfull fast det skiter jag i eftersom din fördomsfullhet kommer från okunskap. Du lever i din svartvita värld med dina svartvita syn på världen vissa av oss lever ibland i mellan tonerna, jag vet inte om någon har upplyst dig om att världen består oftast av olika nyanser. Att skalliga män kammar över flinter är för dig ett skämt, men för skalliga män är det en tragedi att förlora håret. Dessa män kanske gråter eftersom de mist sit hår. men såhar vi sådana som dig som travar fram och häver ur sig vad som hellst med en liten smiley efter.

Bara för at du inte förstår betyder det att det är fel? Öppna dina sinnen och sluta va så nedlåtande och präktig.

Mödan beror på att jag gärna vill veta varför en del åker räkmacka genom "systemet" medan andra blir raderade, that's all.

Sedan är jag tämligen hårfattig själv och tillåter mig skämta om mina likar. Ungefär på samma sätt som judar och svarta kommer undan med att dra skämt om de sina.

/Johan
 
Klargörande från redaktionen: i enlighet med reglerna är det inte tillåtet med dubbla medlemskap eller köra med fejkade namn - helt korrekt.

I vissa fall kan vi dock OK:at att en person kör med ett fiktivt namn efter att vi upprättat kontakt och fått kännedom om anledning etc. Det kan röra sig om skyddad identitet tex. Väldigt sällsynt, kan bara dra mig till minnes ett par stycken. Skulle man utnyttja detta förtroende till att skapa kontroverser i forum etc reserverar vi oss rätten att avsluta medlemskapet.

Dock aldrig att man får köra med två olika konton, eller uppträda med något slags artistnamn.

Det här specifika fallet vet jag om men vi har inte haft tid att prata ihop oss om det än. Vi vill förövrigt inte diskutera specifika medlemsärenden publikt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.