Annons

RFSL-vykort med nazisthälsning i kyrkan...

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Kan förstå att många tycker den är bra, framför allt då den skildrar en av vår nutids mer infekterade kyrkliga frågor.

Men jag tycker hon generellt skapar enkla och färdigtolkade bilder. Jag känner mig en smula skriven på näsan när jag ser "laddade" bilder som inte lämnar något över för min egen tolkning.

Hade hon inte lurat kyrkan för att få tillgång till lokalen?

/Johan
Nä, hon kanske inte lämnar så mycket tolkning till oss andra.
Men väl en hel drös med tankar om historien, nuet och framtida beteenden.

Var snäll & rätta mig om jag har fel men visst har hon påstått att hon både är kristen & homosexuell och ur dessa erfarenheter kommer hennes mest omtalade bilder från.
 
hansen2 skrev:
Så kan man nog se det. Men varför kröp inte äktenskaps- och djursexförbrytare in i garderoben och undvek dödsstraff?

Jag tror också att antalet homosexuella är konstant men att det luftas lite väl friskt nu då det verkar vara väldigt trendigt?

Boken tror jag heter "Häxornas försvarare".

/Johan

Nej, den frågan är intressant. Har varken svar eller teori kring det.

Tack för boktipset, det blir nästa beställning.

/Arne
 
hansen2 skrev:
Så kan man nog se det. Men varför kröp inte äktenskaps- och djursexförbrytare in i garderoben och undvek dödsstraff?
Ofta vittnade ngn om att ngn haft tidelag.

Och kan du tänka dig, det var alltid ngn som vann på att den personen som påstods ha utfört tidelaget dog.
Antingen: Mark, makt, pengar eller försvann en motståndare i argumentation eller kärlek.

Märkligt va?
 
Graal skrev:
Varför skulle alla präster och religiösa vara ondskefulla/svarta? Hur kan du uttolka det? Psalm 90 bör väl vara skriven av någon kristen och det motsäger ditt resonemang. Det är väl bara de fanatiska som åsyftas i bilden?

Precis, de som hon tolkar vara fanatiska. Prästen längst fram skildras med ondsefull skugga. Men vilka är fanatiska egentligen? De religiösa som vill ha sin religion ifred, de homosexuella som vill ha sin livsstil ifred men också ta med den in i kyrkan eller båda två?

Ber dig också utyveckla mera vad du åsyftar när du talar om den sexuella läggningens fanatism, hbt-fanatismen, så att vi förstår vad du åsyftar.

Finns väl få grupper som är så känsliga för kritik som hbt-gruppen och som stämplar nästan all kritik som homofobi?

/Johan
 
matnyttige skrev:
Vad menar du nu? Inte har väl Åke börjat orientera? Vill du utveckla detta resonemang närmare?

Jo Åke orienterar i verkligheten men det är fel på hans karta och det försöker han lösa genom att ändra i landskapet så att det överenstämmer med hans karta. Det var lite så jag menade.
 
hansen2 skrev:
Precis, de som hon tolkar vara fanatiska. Prästen längst fram skildras med ondsefull skugga. Men vilka är fanatiska egentligen? De religiösa som vill ha sin religion ifred, de homosexuella som vill ha sin livsstil ifred men också ta med den in i kyrkan eller båda två?



Finns väl få grupper som är så känsliga för kritik som hbt-gruppen och som stämplar nästan all kritik som homofobi?

/Johan


Vill Åke ha sin religion i fred? Han skickade ju ut bandupptagningar på sin homo-predikan till både tidningar och radio för att få uppmärksamhet och sprida sitt budskap.

Vill du precisera vad du menar med hbt-gruppen? Vilka tillhör den?
 
Graal skrev:
Vill Åke ha sin religion i fred? Han skickade ju ut bandupptagningar på sin homo-predikan till både tidningar och radio för att få uppmärksamhet och sprida sitt budskap.

Nja, han hade nog en agenda och ett syfte med sitt handlande. Frågan är vilken/vilket?

Vill du precisera vad du menar med hbt-gruppen? Vilka tillhör den?

De jag åsyftar är hbt-debattörer. Tycker att så fort man hör en debatt i dessa frågor så svingas homofob-stämpeln ganska rejält och debatten dör. Ta t.ex homoadoptioner; har du hört någon debatt/diskussion i ämnet, innan det blev tillåtet, som inte innehöll homofobanklagelser?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Nja, han hade nog en agenda och ett syfte med sitt handlande. Frågan är vilken/vilket?



De jag åsyftar är hbt-debattörer. Tycker att så fort man hör en debatt i dessa frågor så svingas homofob-stämpeln ganska rejält och debatten dör. Ta t.ex homoadoptioner; har du hört någon debatt/diskussion i ämnet, innan det blev tillåtet, som inte innehöll homofobanklagelser?

/Johan


Alla kristna är ju inte fanatiska som väl är utan de flesta tror jag har en mera öppen syn på sin religiositét.

Och alla hbt-människor (eller de som debatterar) är ju inte heller fanatsika. Det vore bättre om du inte generaliserade när du skriver om det här men du kanske menar alla?
 
Nej då kontot är inte vilande..!
Ett litet missförstånd melan mig och FS :)

Nej detta är inte en psydonym, jag är en transperson dvs transvestit, jag har ett vanligt killnamn som också finns här på FS (därför problem) jag är inte homosexuell men jag tycker mycket :)

Heather jobbar aktivt för RFSL.

Tycker inte man kan säga at Elisabeths foto är dåligt där med är det inget mästerverk men en fingervisning att vi 2007 i Sverige fortfarande har fördommar.
 
hansen2 skrev:
Hur man blir homosexuell har jag ingen kunskap om. Men Guillou tar upp ett intressant fenomen i sin "häxbok" och det är att det var ytterst få som blev avrättade för homosexbrott förr i tiden.
Således skulle homosexualitet vara ett relativt nytt påfund eller åtminstone att det är fler idag som har denna läggning och att miljö och kultur spelar en roll i sammanhanget.

Fråga: "Heather star" låter som ett artistnamn/pseudonym, är det så?

/Johan

Jans dotter är homosexuell och Jan var en av pratarna i Stockholms pride.

Se mitt föra meddelande ang mitt namn.
 
Graal skrev:
Och alla hbt-människor (eller de som debatterar) är ju inte heller fanatsika. Det vore bättre om du inte generaliserade när du skriver om det här men du kanske menar alla?

Säkert inte alla men jag har inte hört en enda hbt-debattör som inte homofobstämplar sina motdebattörer.

/Johan
 
Heather Star skrev:
Nej då kontot är inte vilande..!
Ett litet missförstånd melan mig och FS :)

Nej detta är inte en psydonym, jag är en transperson dvs transvestit, jag har ett vanligt killnamn som också finns här på FS (därför problem) jag är inte homosexuell men jag tycker mycket :)

Heather jobbar aktivt för RFSL.

Tycker inte man kan säga at Elisabeths foto är dåligt där med är det inget mästerverk men en fingervisning att vi 2007 i Sverige fortfarande har fördommar.

Hajar inte, har du ytterligare ett fs-konto med ditt riktiga namn och är "Heather star" ngn form av alter ego som representerar RFSL?

/Johan
 
Tidigare så fanns det en anti ecco homo sida där man refererade till Elisabeth som Satans fotograf. Jag tror att det är den typen av religös intolerans Elisabeths arbete handlar om.

Ecco Homo är en subjektiv reflektion baserad på Elisabeths egna erfarenheter inom kyrkan. Den bild vi diskuterar här ser jag som en uppföljning på det arbetet, även om det ingår i ett nytt projekt som oxå det handlar om kyrkans vs sexualitet.

Att sedan skilja på homosexuella och dess sexualitet är att diskriminera. Inga ställer det kravet på heterosexuella människor normalt sett. Även om kyrkan har åsikter där oxå och som varierar med graden av sektism i den aktuella församlingen.

Man blir inte en bättre människa för att man accepterar homosexuella men förnekar deras rätt till en sexualitet. Det är trångsynt och osar intolerans. Att jämföra homosexualitet med pedofili och nekrofili är också tecken på sådant. De senare är dels olagliga och dels betraktas de som ett psykiskt sjukdomstillstånd. Inte heller är de medfödda.

/Maverick
 
d-drum skrev:
Käre vän,
För det första. Det är inte ofta man ser en våldtäkt överhuvudtaget. Det är ännu mindre troligt att man ser en våldtäkt på djur. Alltså är det förmodligen inte så många här på forumet som sett en våldtäkt så svaret på frågan är naturligtvis - nej jag har inte sett en homosexuell våldta ett djur.
Vad jag ser och vad som är realitet är dock två helt olika saker.
Personligen har jag tex aldrig sett landet Peru ändå vet jag att det existerar.

För det andra. Du kan vara helt övertygad om att Åke Green har predikat om våld bland heterosexuella. Jag kan inte säga det säkert eftersom jag inte har hört alla hans predikningar. Det verkar dock för mig otroligt konstigt att du ifrågasätter varför han aldrig predikar om detta våld. Detta betyder nämligen två saker. För det första att du har hört alla hans predikningar eftersom du uttalar dig absolut och för det andra att du då förmodligen är lika gammal som Åke Green eftersom du har hört alla hans predikningar.

Tack för ordet.
Okej så vi är väner nu *ler*
Nej jag har inte hört Åkes alla predikningar men jag kan med säkerhet säga att jag ialf har läst mycket om våldtäkter, mord samt mishandel och vad jag vet så är majoriteten av dessa brott utförda av heterosexuella män som mig :)

När jag skrev *ser* så menade jag så klart med en undermening. Du får nog kolla varje dag så att Peru verkligen är där det skall vara?
 
hansen2 skrev:
Hajar inte, har du ytterligare ett fs-konto med ditt riktiga namn och är "Heather star" ngn form av alter ego som representerar RFSL?

/Johan

Nej jag är transvestit.
Jag jobbar som frilansfotograf och mycket av mina jobb gör jag till RFSL och Qx och eftersom jag är en transvestit så gör jag jobben under mitt andra namn (Det som inte är det juridiska)

"Man får lov att heta björn men inte igelkott"
- Sara Lund
 
Hittade sidan om antieccohomo.

Finns en jättegammal tråd i ämnet så vi behöver kanske inte snöa in på det igen.

Anti Ecco Homo

Jag tycker personligen inte att det råder några tvivel om Elisabeths konstnärskap. Huruvida man gillar hennes bildspråk eller inte är upp till var och en anser jag. Det är åtminstonde tydligt och konsekvent.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Hittade sidan om antieccohomo.

Finns en jättegammal tråd i ämnet så vi behöver kanske inte snöa in på det igen.

Anti Ecco Homo

Jag tycker personligen inte att det råder några tvivel om Elisabeths konstnärskap. Huruvida man gillar hennes bildspråk eller inte är upp till var och en anser jag. Det är åtminstonde tydligt och konsekvent.

Mvh
Maverick

Håller med dig..!
Många tror att den mest lyckade fotografen är den mest tekniskt fulländade, men ofta så säger inte tekniskt fulländade bilder så mycket. Kan man däremot kombinera teknik och budskap så blir det upenbart!

Här är några andra sk kristna budskap om kärlek.
http://www.godhatesfags.com/main/index.html
Oj här visar de sin kärlek till oss svenskar.
http://www.godhatessweden.com/

Jag har inget emot kristna människor, en av mina nära vänner är präst i Svenska Kyrkan och Bög för den delen. Det är egentligen inte Gud som hatar det är människorna..!
 
Heather Star skrev:
Okej så vi är väner nu *ler*
Nej jag har inte hört Åkes alla predikningar men jag kan med säkerhet säga att jag ialf har läst mycket om våldtäkter, mord samt mishandel och vad jag vet så är majoriteten av dessa brott utförda av heterosexuella män som mig :)

När jag skrev *ser* så menade jag så klart med en undermening. Du får nog kolla varje dag så att Peru verkligen är där det skall vara?

Hej Käre vän,

Detta var vad du skrev:

"Det är jo en tolkningssak?
Citat Åke green.
"Bibeln tar upp och undervisar om dessa abnormiteter. Sexuella abnormiteter är en djup cansersvulst på hela samhällskroppen. Herren vet att sexuellt förvridna människor kommer att våldta djuren"

Intressant grej det där med abnormiteter och att våldta djur.. När såg ni senast en homosexuell våldta ett djur. Jag ser mest heterosexuella som slår, dödar, misshandlar och bär sig allmänt dåligt åt. varför skriver han inte en predika om det, är det någon som är en svulst på samhällskroppen så är det dessa "Stupid white men" Michael More citat. Majoriteen är då heterosexuella.

Om man skulle utgå från bibelns tolkning av ondska så är det jo bevisat att heterosexualitet är ren ondska :)"

Du skrev således och undrade varför Åke Green inte skriver en predikan om våld inom den heterosexuella gruppen. Jag svarade att han alldeles säkert har hållit många sådana predikningar eftersom våld inte förespråkas i Bibeln. Det jag tyckte var konstigt var just din fråga. Eftersom du frågar varför han inte skriver en sådan predikan så måste du ju veta att han aldrig har gjort det.
Om du har läst mycket om våld och våldtäkter så är det säkert bra och ger dig säkert mycket fakta i ämnet, bra. Men du kan ju inte med dessa fakta säga huruvida Åke Green predikat om detta våld eller ej om du inte har hört alla hans predikningar.
Det kan kanske vara så att du måste nyansera din bild av Åke Green, han kanske inte är allt igenom ond.

Att majoriteten av alla våldtäkter (och brott överhuvudtaget) som begås utförs av heterosexuella är ju helt riktigt. Detta eftersom heterosexualitet är norm då det finns betydligt fler heterosexuella än tex homosexuella, sannolikheten är då helt enkelt större att en våldtäkt (eller annat brott) begås av en heterosexuell än en homosexuell.

För övrigt tror jag inte att sexuell läggning och våld/brott har med varandra att göra överhuvudtaget.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.