Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Repa på kameralins

Produkter
(logga in för att koppla)

Peder_Nilsson

Ny medlem
Tjenare har digitalkamera jag köpte förra året, en Panasonic lumix TZ7.

Jag har fått en repa på linsen som märks när ljuset ligger på.
Jag försökte lämna in de på garantin men fick nedslag, försökte ta de på hemförsäkringen men jag har inget minne utav när det kan ha hänt ska försöka få ihop en historia.
Annars får jag behålla den helt enkelt.

Att laga kameran skulle kosta mer än vad jag köpte den för 4000kr+
Jag har ingen bild på repan, men har lite bilder som man ser problemet.

P1030781.jpg

P1030787.jpg


Det jag undrar är om man på något sätt fixa det på egenhand eller lämna in det hos någon som kan detta?
Eller är det lönlöst?

Jag tackar för svar!
Tråden kan vara felplacerad.

Mvh Peder
 
Tror det blir svårt att fixa själv. Nästan omöjligt att få tag i reservdelar till en sådan kamera. Satsa på hemförsäkringen istället.
 
Först och främst - kolla att det är SÄKERT att det rör sig om en repa, och att den finns på linsens frontyta (om inte, har repan skett vid tillverkningen).

Om den ligger på frontlinsen, så är problemet lätt löst. Torka först försiktigt (lätt) ren linsen från lösa glaspartiklar etc. med linsputspapper. Kolla repan under lupp (utan att nudda vid frontlinsen). Sedan målar du bara i repan med lite svart färg av en typ som fäster på glas (kolla Enamel i en modellhobbyaffär), med en liten spetsig pensel. Därefter kommer ingenting att synas på bilderna längre!

PS Bor du i närheten av Göteborg kan jag ju hjälpa dig, ifall du vill.

PS2 Tyvärr är det ofta inte lönsamt att reparera prylar som innehåller elektronik. De kan massproduceras otroligt billigt, men felsökning och reparationer tar fortfarande lika lång tid som förr (eller snarare längre), vilket gör det dyrt.
 
För att minska effekten från repan kan man måla över den med svart färg. Har inte testat själv men det borde fungera :) (ljuset bryts då inte i repan som då kan ge ljusfläckar på bilden)

(du kanske kan testa att sätta dit en liiiten ogenomskinlig tejpbit som går att ta bort)

edit: som vanligt är jag lite för seg för att hinna först... :)
 
Haha! Jag är också ofta för sen. Men bättre två svar än inga alls!

PS Jag har testat detta själv. Och jag har sett andra fixa i mina ögon otroligt repade objektiv, och resultatet blev ändå häpnadsväckande bra. Även svårt repade objektiv återfick sin gamla bildkvalitet så bra att det vanligen inte var möjligt att se någon skillnad på bilder tagna med ett likadant men repfritt objektiv.
 
Får jag lägga mig i? Om repan sitter på den bakre linsen, fungerar svart färg då också? Jag har inte någon sådan repa men blev nyfiken.
 
Ja, det gör den. Dock har den bakre linsen (oftast) mindre diameter, så inverkan skulle teoretiskt vara proportionellt större - fast i praktiken brukar det funka utmärkt (har inte behövt göra det själv på bakre linsen, men sett andra som gjort det).

Och visst är du välkommen att "lägga dig i".
 
Tack! Då vet jag vad jag ska göra om jag får besvärande repor fram eller bak.
 
Tjenare har digitalkamera jag köpte förra året, en Panasonic lumix TZ7.

Jag har fått en repa på linsen som märks när ljuset ligger på.
Jag försökte lämna in de på garantin men fick nedslag, försökte ta de på hemförsäkringen men jag har inget minne utav när det kan ha hänt ska försöka få ihop en historia.
Annars får jag behålla den helt enkelt.

Att laga kameran skulle kosta mer än vad jag köpte den för 4000kr+
Jag har ingen bild på repan, men har lite bilder som man ser problemet.

P1030781.jpg

P1030787.jpg


Det jag undrar är om man på något sätt fixa det på egenhand eller lämna in det hos någon som kan detta?
Eller är det lönlöst?

Jag tackar för svar!
Tråden kan vara felplacerad.

Mvh Peder

Lugn Peder! Det er ikke reflekser fra frontelementet du ser. Hvis du bruker filter kan du få slike problemer. Ellers skylder slike reflekser at objektivet ikke er av høy nok kvalitet.
http://www.lensrentals.com/news/2008.10.30/front-element-scratches
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.