Annons

Rengörning av rostigt/anfrätt batterifack

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Hej!

Har fått händerna på en Minolta Hi-Matic E i hyfsat skick, MEN som har lite anfräta i batterifacket.
Tips på hur jag rengör detta? Någon spray? Lämna in den?

Tack på förhand!

Bikarbonat

Hej
Om det är batterierna som läckt så kan du neutralisera ev kvarvarande syra med bikarbonat utblandat i vatten. Doppa en tops i blandningen å blaska inte på för mycket så det rinner in i kameran ;-) Avsluta med rent vatten å låt torka. Sen kan du spraya på WD-40 eller 5-56 för förhindra ytterligare oxidation.
Bikarbonatlösningen är perfekt för att förhindra att bilen rostar sönder runt batteriet. (En påse bikarbonat till 5 L ljummet vatten) Använd en mjuk borste på å runt batteriet. Du ska se vad det fräser !

Hej
Om det är batterierna som läckt så kan du neutralisera ev kvarvarande syra med bikarbonat utblandat i vatten. Doppa en tops i blandningen å blaska inte på för mycket så det rinner in i kameran ;-) Avsluta med rent vatten å låt torka. Sen kan du spraya på WD-40 eller 5-56 för förhindra ytterligare oxidation.
Bikarbonatlösningen är perfekt för att förhindra att bilen rostar sönder runt batteriet. (En påse bikarbonat till 5 L ljummet vatten) Använd en mjuk borste på å runt batteriet. Du ska se vad det fräser !

Tack för ett snabbt o bra svar =)

Tror inte att det e batterierna som läckt efter vad jag har läst på nätet om denna kameran, utan detta verkar ha kommit genom ålderns tand. Men jag vet förstås inte, mkt kan ha hänt under dess 30-åriga historia =) Frågan e om bikarbonat ger sig på att ta bort rostet oxå så jag får bättre kontaktytor? Får ta och prova med bikarbonat iaf så får jag se hur mkt som försvinner =)

Tack än en gång!

Mvh
Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar