Annons

Rengörning av Nikon kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

fluffe

Ny medlem
Hej,

Undrar om där finns någon i Jönköping eller i Jönköpingsområde utför kamera rengöring eller vet ni någon som gör det? Pratade med Scandinavian Photo, men de föreslog att skicka till Nikon service i Solna, men rädslan att skicka den iväg efter tidigare negativa erfarenheter har gjort att jag helst skulle hitta ett ställe man kan lämna den in och hämta den. Tidigare har kameran varit i sån rengöringsservice i Jönköping, men hittar inte denna företaget längre. Finns en spelhall istället nu där. Så, jag undrar om där finns något i områden som utför jobbet. Jag är väldig tacksam för alla svar och tips. Inte roligt att fotografera när bilder har fläckar på.

Hälsningar,
Ingrit

Hej

Jag fortsätter på den gamla tråden:
Min D800E behöver bli rengjort. Det räcker inte längre varken med inbyggd rening eller torr fint luft.
Jag har prickar på både sensorn och på mattskivan och pilla vill jag inte göra (själv).
Vart vänder man sig om man bor i Norrköping? Det finns snart inte en enda fotobutik i stan. MediaMarkt finns ju men de fixar väl inte sådant själva.
Nikon verkar ju gjort sig av med reparation och använder sig av Goecker. Är det det bästa stället att skicka till?

Anders

Hej

Jag fortsätter på den gamla tråden:
Min D800E behöver bli rengjort. Det räcker inte längre varken med inbyggd rening eller torr fint luft.
Jag har prickar på både sensorn och på mattskivan och pilla vill jag inte göra (själv).
Vart vänder man sig om man bor i Norrköping? Det finns snart inte en enda fotobutik i stan. MediaMarkt finns ju men de fixar väl inte sådant själva.
Nikon verkar ju gjort sig av med reparation och använder sig av Goecker. Är det det bästa stället att skicka till?

Anders
Om du av någon anledning har vägarna förbi Nässjö så kan du slinka in hos Hegethorns o få hjälp med rengöringen …tror de tar emot om du skickar din kamera också..slå en signal o hör efter :)

Jag körde blåstuta, droppade in en spatel med lösning och körde på, sen en torr, samt en till torr. Det är inte lätt. Men får prova fler nästa gång.

Blåstuta skall man alltid köra först av allt så man minimerar risken för nåt hårt (som kan repa) sitter kvar på skyddsglaset framför bildsensorn. Är skiten ordentligt ingrodd så får man köra flera ggr.

Är egentligen inget svårt alls att göra rent däremot mer nervöst tycker jag, men är man bara noga samt försiktig så brukar det lösa sig. Om du tycker det är extremt svårt att få rent så kolla upp så du inte har väldigt dammigt i det rum du försöker göra rent kameran i.

Bortsett från "kondensfläckarna" så verkar det som du "rört om i grytan" mest.

Blåstuta skall man alltid köra först av allt så man minimerar risken för nåt hårt (som kan repa) sitter kvar på skyddsglaset framför bildsensorn. Är skiten ordentligt ingrodd så får man köra flera ggr.

Är egentligen inget svårt alls att göra rent däremot mer nervöst tycker jag, men är man bara noga samt försiktig så brukar det lösa sig. Om du tycker det är extremt svårt att få rent så kolla upp så du inte har väldigt dammigt i det rum du försöker göra rent kameran i.

Bortsett från "kondensfläckarna" så verkar det som du "rört om i grytan" mest.

Ja, jag lärde mig en läxa gällande dammiga rum, vi har 3 katter och gjorde det misstaget i somras. Det blev bara mer damm. Så jag går ut i trapphuset numera, där de åtminstone en gång i veckan rengör golvet. Men önskar jag hade tillgång till något sterilt laboratorium.

Ja, jag lärde mig en läxa gällande dammiga rum, vi har 3 katter och gjorde det misstaget i somras. Det blev bara mer damm. Så jag går ut i trapphuset numera, där de åtminstone en gång i veckan rengör golvet. Men önskar jag hade tillgång till något sterilt laboratorium.

Du får dra på duschen på full värme (öppen dörr) och låta stå en halvtimme på fullt drag. Då har du iaf rätt fuktig luft inomhus och förhoppningsvis massor med damm som ej är luftburet. Annars om du har möjlighet införskaffa en luftrenare modell bra och sen dedikera ett rum ett par timmar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar