Annons

Rengöra foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

pastel

Avslutat medlemskap
Jag kom nyligen över en låda gamla foton, negtiv och diabilder som jag skulle vilja sortera, scanna och förvara lite bättre än de blivit förvarade fram tills nu. Ungefär en fjärdedel av fotona är i jättefint skick, men resten har i någon grad blivit drabbade av vattenskador som har gjort att de i bästa fall "klistrat" ihop sig i ett hörn, och i värsta fall är hela fotografier "klistrade" vid varandra. I flera fall har de även blivit mögliga. Detta leder till två frågor: finns det något bra sätt att kunna lossa de foton som klistrat ihop sig från varandra utan att skada dem mer än nödvändigt? Och hur får man bort mögel från foton utan att skada dem?

Tack på förhand!

Ljummet vatten med lite diskmedel i, löser foton från varandra. Slänger du i lite t-röd , ca 5% då dödar de möglet ochså.

Jag kom nyligen över en låda gamla foton, negtiv och diabilder som jag skulle vilja sortera, scanna och förvara lite bättre än de blivit förvarade fram tills nu. Ungefär en fjärdedel av fotona är i jättefint skick, men resten har i någon grad blivit drabbade av vattenskador som har gjort att de i bästa fall "klistrat" ihop sig i ett hörn, och i värsta fall är hela fotografier "klistrade" vid varandra. I flera fall har de även blivit mögliga. Detta leder till två frågor: finns det något bra sätt att kunna lossa de foton som klistrat ihop sig från varandra utan att skada dem mer än nödvändigt? Och hur får man bort mögel från foton utan att skada dem?

Tack på förhand!

Jag har samma fråga gällande delen med foton. Jag vill förtydliga lite; du menar väl pappersfotografier? Bara så folk svarar rätt - vill ju inte slänga mina pappersfoton i diskvattnet om det visar sig att det är det sista man ska göra :)

Har inte kollat hur gammal den här tråden är men hoppas folk fortfarande vill svara!

Tack på förhand //patrik

I näst sista steget i kedjan kopiering-framkallning-fixering-sköljning-torkning så badade man ju kopian i vatten upp till en halvtimme. Och det kan man göra igen. Till en början kan du ju skippa diskmedlet och ta till det om bilderna inte vill släppa från varandra om de klistrat ihop sej, det behövs i så fall bara någon enstaka droppe. Fotografiskt sköljmedel kan du däremot tillsätta direkt. Lite sprit kan också vara bra ur den synpunkten att det liksom diskmedlet och sköljmedlet sänker ytspänningen förutom att det eventuellt tar död på möglet. Bilderna bör inte ligga i blöt mer än någon halvtimme, men om alternativet är att de annars inte kan räddas alls så kan de ju ligga i ett bra tag. Men då får man räkna med att pappret luckrats upp i kanterna.

Du kan ju lämpligen börja med någon eller några bilder för att få lite erfarenhet innan du badar ett större antal.

Ovanstående är den lätta delen av hanteringen och den som tar minst plats. Att sedan torka bilderna snyggt och få dem plana kan vara knepigare och kräver lite utrymme. Du kan pressa dem plana och därmed få bort en del vatten med en gummivals på ett slätt underlag och sedan lägga dem på nät (insektsnät tex) som är spänt på ramar. Långsam torkning är att föredra, risken för vågiga kopior minskar då, men helt slätt blir det nog inte. Får de sedan ligga i press ett tag borde resultatet bli relativt bra.

Om en bild är så skadad att den knappast kan bevaras efter att du badat den länge kan du ju prova att skanna den medan den är fuktig. Då är den ju fortfarande plan. Jag har inte provat att göra så själv, det är bara en tanke som jag fick.

Lysande! Tack så hemskt mycket för ett bra svar. Jag chansade och sköljde av bilden och skräpet försvann men jag inbillade mig att bilden blev blekare efteråt - men den är redan ganska blekt och det vr nog bara att skiten rann av ;)

Det gäller pappers papper, plastpapper blir oftast
plana ändå och vill inte ha så lång badtid.
Pappers papper kan du skölja i timmar,
plast upp till tex 1/2 timme.
T röd kanske funkar, men jag skulle vara försiktig
med plastpapper. Tex Tetenal Mirasol brukar man använda
i sista sköljvattnet för film just mot bakterier och mögel.
Eller är Mirasol fixförstörare???
Bilder från skrivare mår inte bra i vatten,
men kanske finns undantag.

Lysande! Tack så hemskt mycket för ett bra svar. Jag chansade och sköljde av bilden och skräpet försvann men jag inbillade mig att bilden blev blekare efteråt - men den är redan ganska blekt och det vr nog bara att skiten rann av ;)

Blekare tror jag stämmer. Du sköljer ju med vatten mm.

Du kan inte lägga dem på en glasskiva? Och scanna dem genom glaset före torkning?

Det är väl inte så konstigt om det försvinner lite färg i sköljningen.

Fast silver bleks inte av vatten? Inte heller färgpigmenten i färgkorten är vattenlösliga, så någon "färg" som kan försvinna borde det inte finnas. (Om du hänger dem i fönstret bleks färgerna däremot, men det är en helt annan process.)

Fast silver bleks inte av vatten? Inte heller färgpigmenten i färgkorten är vattenlösliga, så någon "färg" som kan försvinna borde det inte finnas. (Om du hänger dem i fönstret bleks färgerna däremot, men det är en helt annan process.)

Partiklarna borde delvis kunna sköljas bort om de sitter löst. Men vad vet jag, jag är bara teoretiker :)

Fotoalbum med hopklistrade foton

Hej, jag har ett liknande problem. Några hyllmeter (!) gamla fotoalbum med färgfotografier från 70-talet och framåt som stått lite fuktigt. Inte roligt att försöka bläddra i dem, om jag säger så. Borde givetvis lagt skyddspapper (typ silkespapper?) emellan albumsidorna, men det är lätt att vara efterklok.
Man kan förstås försöka skära loss fotona från albumsidorna och lägga dem i vatten, men kan det finnas något annat tips? Har försökt lite med tops med vatten, men de hopklistrade ytorna är för stora. Känns som att någon annan i landet borde haft samma problem...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar