Jag fann en publikation hos Kodak som jag läste och följde (se
http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/cis167/cis167.pdf ). Perfekt resultat!
Proceduren går ut på att först behandla missfärgningar (silversulfid, svårlöst fast förening) med natriumhypoklorit för att på så sätt omvandla sulfiden till annat, fast och svårlösligt, silverkomplex (silverklorid gissar jag?). Natriumhypoklorit är den aktiva ingrediensen i exv klorin. Jag spädde klorin med vatten 1 + 2. Jag fuktade alla plastytor med en trasa indränkt i klorinlösning och efter några minuter var alla missfärgningar borta. Jag sköljde noga med vatten för att få bort all klorin (läs varningarna i kodaks orignalinstruktion!). Därefter fuktade jag ånyo alla ytor, men med vanlig fix (tiosulfat, jag använde Kodak Polymax 1:4). Jag lät fixen ligga på några minuter (fixen omvandlar de svårlösliga silverkomplexen, silverklorid?, till lösbara föreningar). Därefter sköljde jag allt med vatten, klart! Nu är tanken som ny igen, utan minsta fläck.
PS: Jag föll först för frestelsen att skippa sista steget med fix-behandling, eftersom alla ytor såg rena ut redan efter klorinbehandlingen. Efter några minuter i solljus började dock svarta fläckar att framträda återigen. Silverklorid sönderfaller under stark belysning till metalliskt silver, vad det detta jag såg? Jag gissar det. Jag är dock ingen kemist, så jag garanterar inte korrektheten i min slutledning.