Annons

Rekommenderad max förstoring för olika ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
I eftermiddag skall jag fotografera ett litet bröllop, och jag misstänker att ljuset kommer att vara ganska svagt. Till vissa av bilderna, men inte alla, kan jag använda blixt. Och när jag änvänder blixt vill jag ju att även allmänljuset skall medverka till viss del.

Helst skulle jag vilja använda Reala 100, men eftersom jag misstänker att slutartiderna blir allt för långa funderar jag även på Fuji superia 400 eller 800, eller kanske Kodak Portra 400 NC. Men, samtidigt är jag orolig att ta bilder som inte håller för förstoringar (det är ju ändå bröllopsbilder).

Så, är det någon som kan dela med sig av sina personliga rekommendationer för maxstorlekar på kopior för ISO 100, 400 och 800 skulle det hjälpa mig i mitt filmval.

När jag själv plåtar bröllop, så brukar jag hålla mig till ISO 100 och sedan lösa ljusproblematiken med stativ+blixt...
Vid vissa vigslar har jag använt ISO 800, men bara då jag vet att brudparet bara tänkt ha just dessa bilder i något album, dvs i 10*15 cm.
ISO 100 bilder(småbild) brukar jag inte förstora mer än till A4-storlek.

Ett tips är att köpa filmer i olika iso-tal, komma i god tid till kyrkan och sedan mäta ljuset för att komma fram till vilken film som passar bäst. Om du har tillgång till två kameror så kan du ladda dem med olika film och då plåta samma motiv med varierande ljus-styrka...

Lycka till!

Lustigt, sitter just nu och skickar filer till labb. Några av dess filer är bröllopsbilder.

Min inställning är att det beror på.

De uppställda bilderna tar jag alltid med 100-film.
(Eller snarare Fuji NPS exponerade efter 100.)
Då använder jag stativ, bländar ned ett par steg och så vidare vilket gör att det tekniska underlaget är bra. Då tvekar jag inte att göra kopior upp till 30x40 från småbild. Självklart går det att göra större kopior men jag vill inte krångla med stora förstoringar för bröllopsbilder eftersom jag skannar in filerna innan jag skickar dem till labbet.

De friare bilderna, pussar och sådant tar jag gärna med 400-film (exponerad efter 250) och även där skulle jag kunna tänka mig 30x40. Men stannar nog helst vid 20x30.

800-film använder jag aldrig men om jag måste så exponerar jag den efter 400 och skulle inte kopiera större än 20x30.

Funderade på rekommendationen för 1600iso. Jag har fyra s/v som ska kopieras upp för utställning i 50*70. De är tagna med Tri-x som pressats. Kanske det är lite väl optimistiskt att få bra resultat i den strl?
/Lotta

Fast är det inte så att storleken har ingen betydelse?
Om bilderna duger i mindre format duger dom förmodligen i större också.
Ju större bild ju större betraktningsavstånd!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar