Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Rekomendation på Studioblixt
- Trådstartare defiant
- Start datum
AndersGbg
Aktiv medlem
Jag har Elinchroms paket med två 600r, en 70x70 softbox, samt tre paraplyer.
Nu har jag inte så mycket att jämföra med men jag tycker att blixtarna fungerar mycket bra. Lättanvända och pålitliga.
Tillbehören (softboxen och paraplyerna) i paketet gör att man kan modifiera ljuset på rätt många olika sätt, vilket gör det kul att testa olika ljussättning.
Jag kan bara rekommendera paketet.
Nu har jag inte så mycket att jämföra med men jag tycker att blixtarna fungerar mycket bra. Lättanvända och pålitliga.
Tillbehören (softboxen och paraplyerna) i paketet gör att man kan modifiera ljuset på rätt många olika sätt, vilket gör det kul att testa olika ljussättning.
Jag kan bara rekommendera paketet.
Jag har kört en hel del med olika studioblixtar och kan varmt rekommendera Elinchrome. Med tanke på den otroligt fina kvaliteten tycker jag att de är värda pengarna.
Profoto och Broncolor är andra bra märken, men de är dyrare.
Multivblitz har jag haft stora problem med och litar inte på dem. Trots modifieringar av generalagenten var jag ändå tvungen att läga blixtarna i frysboxen nästan varje dag efter att de blivit överhettade.,..
Profoto och Broncolor är andra bra märken, men de är dyrare.
Multivblitz har jag haft stora problem med och litar inte på dem. Trots modifieringar av generalagenten var jag ändå tvungen att läga blixtarna i frysboxen nästan varje dag efter att de blivit överhettade.,..
joakim_hansson
Aktiv medlem
Japp Elinchroms blixtar upplever jag som mycket bra. Har ett set med 2 st BX400 kompaktaggregat. Fungerar mycket bra tycker jag, laddar snabbt och är väldigt enkla att ha med sig i den medföljande väskan. Paraply o softbox + stativ köpte jag till.
Rekommenderas varmt.
Rekommenderas varmt.
gbjerne
Aktiv medlem
Har använt och använder både Elinchrome,profoto, Multibliz och Henzel.
Tycker alla fungerar kanon. De jag har haft mest problem med är Elinchrome (gammla 600modellen) där ledljuset ibland lägger av, samma med Profoto.
Glapp någonstans antar jag? (inte vidare teknisk själv..)
Min rekomendation är å kika lite på begagnatmarknaden. Finns inte jätte mycket men om ditt behov inte brådskar så ta och kika runt.
Jag hittade ett komplett Henzel kit (tre blixtar, Chimera Bouncers, filter, koner, strutar, reflexskärmar, fonder, stativ mm mm för nästan inga pengar alls) Dessutom allt i toppskick.
Så det lönar sig å leta lite!
Tycker alla fungerar kanon. De jag har haft mest problem med är Elinchrome (gammla 600modellen) där ledljuset ibland lägger av, samma med Profoto.
Glapp någonstans antar jag? (inte vidare teknisk själv..)
Min rekomendation är å kika lite på begagnatmarknaden. Finns inte jätte mycket men om ditt behov inte brådskar så ta och kika runt.
Jag hittade ett komplett Henzel kit (tre blixtar, Chimera Bouncers, filter, koner, strutar, reflexskärmar, fonder, stativ mm mm för nästan inga pengar alls) Dessutom allt i toppskick.
Så det lönar sig å leta lite!
joakim_hansson
Aktiv medlem
FX är endast för 220 volt
BX fixar 90-240 volt har jag för mig
100 - ledtal på ca 32
400 ledtal på ca 62
har jag för mig.
BX fixar 90-240 volt har jag för mig
100 - ledtal på ca 32
400 ledtal på ca 62
har jag för mig.
cowboy
Aktiv medlem
Vilken effekt "behövs"?
Vill helst inte att tråden ska spåra ur, men kan ändå inte låta bli att fråga (som ni förstår är jag novis på studioblixtar eller blixtar överhuvudtaget):
Har funderat ibland över hur mycket ljus det blir ur ett studioaggregat med exempelvis effekten 600 Ws.
Vilken blixteffekt gissar ni man har på dessa bilder: http://www.yannarthusbertrand.com/yann2/affichage_bestiauxAutre.php?reference=BB-018&pais=Bovins och http://www.yannarthusbertrand.com/yann2/affichage_bestiaux.php?reference=BCH-318&pais=?
Och för att få något att jämföra med: hur många Ws är det på min Nikon SB-800 (ledtal 38 vid ISO 100 vid 35 mm-inställning på blixthuvudet)?
Vill helst inte att tråden ska spåra ur, men kan ändå inte låta bli att fråga (som ni förstår är jag novis på studioblixtar eller blixtar överhuvudtaget):
Har funderat ibland över hur mycket ljus det blir ur ett studioaggregat med exempelvis effekten 600 Ws.
Vilken blixteffekt gissar ni man har på dessa bilder: http://www.yannarthusbertrand.com/yann2/affichage_bestiauxAutre.php?reference=BB-018&pais=Bovins och http://www.yannarthusbertrand.com/yann2/affichage_bestiaux.php?reference=BCH-318&pais=?
Och för att få något att jämföra med: hur många Ws är det på min Nikon SB-800 (ledtal 38 vid ISO 100 vid 35 mm-inställning på blixthuvudet)?