Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekomendabla manuella Nikkor objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att byta ut mina piratobjektiv, Tokina 24mm 2.8 och Tokina 100-300mm 5.6 mot en eller ett par trevliga Nikon originalgluggar.

De ska vara helt manuella eftersom jag har en Nikon FM. Mitt Nikkor 50mm 1.8 behåller jag givetvis.

Vad skulle ni rekomendera om ni fick välja i form av kvalitet, "måste ha/äga", prisvärdhet, etc.?

Jag har sökt på forumet och läst en del under rescensioner men saknar en lista på bra och rekomendabla Nikon gluggar. Finns en del godis ute på annonsidor och eBay, men det gäller att välja rätt.

Mina löst tänkta önskemål: 24 eller 28mm, macro/micro-nikkor, (eller så handlar jag mellanringar till min 50mm), moderat tele typ 135mm (vilken man senare kan förlänga med en telekonverter).

Förslag mottages tacksamt.

135/2,8 finns en, 85/1,8 är annar väldigt fin. Använder den mer än min 135:a. Hittar du en 35/1,4 till ett bra pris så slå till direkt.

Ett Micro-Nikkor 55/2.8. Skarpare objektiv har jag aldrig testat.
Sen håller jag med björn om 35/1.4

Ais 28/2,8 är fantastisk. Lär vara en helt annan och bättre konstruktion än både AF och Ai. 105/2,5 är en annan favorit. Mycket skarp och snygg i oskärpan. Har dock bytt ut min mot en 105/1,8 som jag tycker är ännu bättre, men inte alls lika prisvärd.
Men att förlänga med teleconverter är jag tveksam till. Bättre med en 180/2,8.

24/2,8

Jag rekomenderar min 24/2,8 som är till salu (se min annons "nikonpaket") och givetvis Micronikkor 105/2,8AF med bländarring. Jag kör den alltid manuellt och den funkar kanon.

Jag har en 105/2,5 AIS som jag är otroligt nöjd med! Den sitter som standard på min F100! Liten och kompakt, grym byggkvalité och finfin bokeh. Dessutom är den ju nästan gratis!

Mitt absoluta favoritobjektiv på film var mitt PC-Nikkor 35/2.8. Med digitalaren har det tyvärr begåvats med lite för snäv bildvinkel :-(

Re: 24/2,8

Tonyeagle skrev:
Jag rekomenderar min 24/2,8 som är till salu (se min annons "nikonpaket") och givetvis Micronikkor 105/2,8AF med bländarring. Jag kör den alltid manuellt och den funkar kanon.

Attans, hade jag haft råd hade jag köpt hela ditt obejktiv-kit, med tillbehör. Speciellt intressant är 105:an.

*Skakar på spargrisen*: tom :-(

Några personliga kommentarer baserat på egna erfarenheter av dessa objektiv.

20/3.5
Trevligt litet objektiv. Skarpt så det räcker. Extremt bra i motljus.

24/2.8
Helt OK men jag gillar inte 24.

28/2.8 Ais
Mycket skarpt nedbländat. Kort närgräns 0,2m. Ultralåg distorsion.

28/2
Överlag ett ännu bättre objektiv än 28/2.8 med bättre prestanda på stora bländare. Bättre i motljus också.

35/2
Verkar vara en viss variation. Jag har dock haft flera Ai-versioner som har varit extremt bra. Bra på full öppning. Slår lätt AF 35/2.

35/2.8
Helt OK.

45/2.8 P
Extermt litet och lätt. Mycket skarpt även på full öppning.

50/1.4
Mycket bra. Bättre motljusegenskaper än 50/1.8. Fullt användbar på bländare 2 och då klart bättre än 50/1.8 typ 2.

50/1.8 typ 1 (0.45m minfokus)
Extremt bra. Rekommenderas!

50/1.8 typ 2 (0.6m minfokus)
Mycket bra men sämre än typ 1.

50/2
Mycket bra.

55/2.8 micro
Extremt bra redan på full öppning. Rekommenderas!

55/3.5 micro
Mycket bra.

85/2
Bra på full öppning. Mycket bra något nedbländat.

105/2.5

105/2.8 micro
Mycket bra redan på full öppning för långa avstånd. Mycket bra i macroläge.

105/4 micro
Bra på långa avstånd. Fantastiskt bra i macroläge.

135/2
Mycket bra något nedbländat. Användbart även på full öppning.

135/2.8

200/4

300/4.5
OK

300/4.5 IF-ED
Bra tele utan att vara perfekt.

400/5.6 ED (ej IF)
Mycket bra redan på full öppning.

400/5.6 IF-ED
Bra tele utan att vara perfekt.

35-70/3.3 - 4.5
Litet och lätt. Bra skärpa.

28/2.8 E
Litet, lätt och plastigt. Bra skärpa. Något hög distortion.

35/2.5 E
Litet, lätt och plastigt. Helt OK. Något hög distortion.

50/1.8 E
Samma som 50/1.8 typ 2 fast utan multicoating.

100/2.8 E
Litet, lätt och inte så plastigt. Mycket bra skärpa. Dåligt i motljus.

75-150/3.5 E
Mycket bra skärpa redan på full öppning utom i 150-läget. Kort närgräns.

28/4 PC
Mycket bra skärpa. Fin mekanik.

Härligt Olle!

Stort tack!

Edit: En liten fråga bara, varför gillar du inte 24:an?

Senast ändrad:
Det är inte mycket att lägga till till Olles Lista, förutom några få saker.

24/2,8 är faktiskt en av mina favoriter, super i motljus (som många av Nikons gammla gluggar) och med låg distorsion (knappt märkbar) och vinjettering.

55/2,8 micro Nikkor är superb, också som allround med hög kontrast och fantastisk skärpa.

85/1,8 (den gammla, inte AF-versionen) bättre än 85/2,0, fast stor och tung. Bra i motljus om man har versionen med flerskiktsantireflex.

135/3,5 en bortglömd ädelsten bland 135:eek:r. 135/2,8 har lite bättre upplösning i bildmitten med öppen bländare, men 135/3,5 ligger inte långt efter. Däremot har Du jämn prestanda in till sista hörnet. Just detta objektivet var bäst i test bland ca: 60 135:eek:r på slutet av 70-talet i Tyskland (Tidskrift Fototest, specialutgåva för test av 135mm och zoom 80-200).

180/2,8 ED Det skulle förvåna mig om det gick att bygga bättre objektiv än den här. Jag brukar använda den med teleconverter eller med mellanringar, då får man nåt väldigt trevligt att fotograferar med ute i naturen, och detta utan avkall på skärpan (mellanringar)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar