Annons

Rejäl systemkamera för ung fotograf!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad du gör, köp ingen Canon EOS 300. Det GÅR att göra manuella inställningar men den är inte lättarbetad nånstans. Dessutom är den KUNGEN av plast. Jag hade en men sålde skiten till underpris för att bli av med den. Nu kör jag en Canon F1. Trettio år gammal och en DRÖM. Helt manuell fast med ljusmätare. MYCKET gedigen; någon kallade den för pansarvagn. Du får ett fint hus för 3000-4000kr. Lycka till!
 
Tog några bilder med en Yashica under julledigheten. Den modellen jag använde (kommer inte ihåg exakt, men går att kolla) var inriktad på manuell fotografering, men också med program för hjälp i vissa situationer.
Med en Leica-lins 50/f1,4 så kändes den definitivt inte plastig.

Mvh
Kijana
som själv kör Canon EOS 1N
 
Enkelhet en dygd?

Jag vet inte om jag fått något om bakfoten. Har läst den första sidan svar, men känner att tipsen om EOS 1:eek:r och 3:eek:r ganska mycket skjuter över målet. En robust, manuell kamera som är lätt att lära sig och där man kan dra slutsatser av sitt eget handlande tror ju jag på. D v s att man förstår varför och vad som händer före exponeringen. Minolta x 370 finns att köpa. Och Pentax MZ-m är väl ngt liknande. Jag tror att det finns en viss risk att man kroknar som nybörjare redan när man läst manualen första gången till ovan nämnda Canonkameror och andra moderna o avancerade konkurrenter. Och jag vet att det kan vara svårt att förmedla vad som egentligen händer i kameran till en nybörjare som har köpt ett motivprogramsmonster...
 
electra skrev:
...Minolta x 370 finns att köpa. Och Pentax MZ-m är väl ngt liknande...

Håller med ovanstående. Om du ska ha en med mycket manuelt... I stället för X-370 skulle jag nog rekommendera en X-700. 370'an är det mycket plast på, 700'an är övervägande metall. Läs om X-700 i "Recentioner". Det kan vara lite svårt att hitta beg. objektiv till X serien men det går. Och det är värt att vara tålmodig. Nya kan man få från USA.

Om du nu vill ha autofokus kan jag starkt rekommendera en Minolta Dynax 9xi, den är Die Hard Construction. Läs också om den i "Recentioner". Du blir impad.

Med de två ovanstående kamerorna får du samma funktioner som hos alla andra till en mycket lägre pris. I vart fall ang. 9xi'n.
 
Senast ändrad:
Ja, det är lite märkligt det här med vad som är enkelt. Jag tycker det enklaste är en kamera med reglage för avstånd, bländare och tid (och inget annat)...

Jag håller med om att det känns lite märkligt att rekommendera EOS-system till någon som uppenbarligen vill ha en kamera med traditionella reglage? En begagnad eller ny manuell Nikon typ FM2 är väl utmärkt att börja med.
 
Kijana skrev:
Tog några bilder med en Yashica under julledigheten. Den modellen jag använde (kommer inte ihåg exakt, men går att kolla) var inriktad på manuell fotografering, men också med program för hjälp i vissa situationer.
Med en Leica-lins 50/f1,4 så kändes den definitivt inte plastig.

Mvh
Kijana
som själv kör Canon EOS 1N

ursäkta frågan men... Leica... på Yashica? Menade du inte Zeiss? Eller hade du adapter? Och när vi ändå är inne på tråden så kan jag väl komma med en lite annorlunda rekommendation... om än lite halvhjärtad p.g.a alla dyra objektiv...

En Contax 139QD eller RTS 2 juvliga att fotografera med och tänk på de schyssta objektiven! Har du inte råd att köpa Zeiss finns det faktiskt en del mycket fina yashica objektiv som faktiskt fått bra i test 35/2.8 är ett exempel på det.
 
bjr skrev:
Frågan var väl "är det något för mig?" Mitt svar är då "Troligen inte".

Fast å andra sidan föreslår man väl inte en sådan kamera om man inte har tagit sig en titt på den innan? Eller var det kanske bara taget ur luften?

Helena skriver i sin profil att hon allra hellst gillar att fotografera "människor i arrangerade situationer". Jag tolkar det som porträtt både ute och inne i studio. Så min rekommendation är därför mellanformat. Har själv dålig koll på utbudet..men att köpa begagnat är förstås ett tips. Det behöver nog inte bli så himla dyrt då.

Det hade för övrigt varit kul med lite respons från dig Helena för att få veta lite mer om dina "krav" på kameran. Det känns lite som om vi tipsare "famlar i mörker" efter passande modeller. Spännvidden på rekommendationerna är ganska stor..begagnade helmanuella kameror, mellanmodeller som EOS-30, professionella hus som EOS-3, EOS-1V och F5 samt mellanformat.

Lycka till med väljandet! ;=))
 
Ballerina skrev:
ursäkta frågan men... Leica... på Yashica? Menade du inte Zeiss?

Jo, självklart. Jag ska inte dra till med att jag är dålig på namn, men där var nog inte huvudet med riktigt.

[
En Contax 139QD eller RTS 2 juvliga att fotografera med och tänk på de schyssta objektiven! Har du inte råd att köpa Zeiss finns det faktiskt en del mycket fina yashica objektiv som faktiskt fått bra i test 35/2.8 är ett exempel på det. [/B]

Det är bra! Hjälp till med att vidga perspektiven här på FS.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.