Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reflexskärm eller efterbelysning ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stoffe69

Aktiv medlem
Jag fotar en hel del modeller men har hittills mest hållit till i min studio.

Under sommaren så kommer jag mer och mer att fota utomhus av självklara skäl.

Min fundering efter min första utomhussession är nu om det verkligen är nödvändigt med reflexskärmar för att styra ljuset. Som jag ser det går detta lika bra att "ordna" till i PS efteråt och jag slipper då släpa med mig dessa ut och kan dessutom klara mig utan assistent.

Tänker jag fel ? I så fall varför och vad missar jag genom att arbeta enligt ovan ?

Du kan inte styra ljus i Photoshop.
Och om du kan "fixa till" det i PS så tar det nog rejält med längre tid än att bara ha med dig en refla.

Vid hårt solsken är det omöjligt att fixa till i PS dessutom, skuggor under näsan etc.

/Henri

Ja jag skulle nog tro att upplättning med ljus, blixt eller reflexskärm mycket väl kan bli aktuellt.

En naiv jämförelse men:
Tänk dig att du i studion bara får använda en enda blixt/lampa och att du dessutom inte alltid kan placera den där du själv vill.Ibland kanske den måste hamna bakom modellen (motljus) o.s.v.

Räkna med att det kan bli starka kontraster som ej är rimliga att redigera i efterhand.

... eller så kan du ju alltid köra med upplättningsblixt, fast både och är ju att föredra, själv köpte jag en "värmefilt" av folietyp, guldig på en sida och silvrig på andra, blev två ypperligga reflexskärmar, även om ljuset stundom är väldigt skarpt för modellerna, men då brukar jag välja blixt istället

// Anders

Jag har precis köpt en reflexskärm och den är guld värd i studion. Det är ett billigt komplement till en extra blixt. Enda nackdelen är att man inte både kan fota, hålla reflexskärm och vara fullt koncentrerad.

En reflexskärmshållare blir ett bra komplement och när jag får råd en extra blixt istället.

Utomhus är det annars helt suveränt med reflexskärm. Ett relativt billigt sätt att påverka ljuset och lätta upp otacksamma skuggor. Dock är det även här väldigt smidigt om man har med sig en assistent som kan jobba med skärmen.

Slutsats: Jag tycker du ska satsa på en reflexskärm! =o)

Mvh /Peter

Tips för den snåle (eller den med liten budget).
Ikea säljer (eller i varje fall sålde) silver och guldtyg passande ypperligt att använda som reflexskärmsyta. räkna med nån tia per skärm...

Mattsen skrev:
Tips för den snåle (eller den med liten budget).
Ikea säljer (eller i varje fall sålde) silver och guldtyg passande ypperligt att använda som reflexskärmsyta. räkna med nån tia per skärm...

Bra tips!
Jag undrade just vart man kunde hitta lämpliga tyger för att göra stora kvadratiska skärmar i studion.... Undrar om de har något vitt bra reflekterande tyg också...?

...och kanske något jättetunt tyg a´la´ strumbyxa utan stretch som man kan ha som diffusor...?

Ikea nästa...!

//Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar