Annons

Reflektioner i ögat av ringblixt!

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStahlberg

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har en fråga till er mer kunniga personer där ute.

Jag har köpt mig en Ringblixt (sigmas som du monterar på objektivet) för att testa på porträtt med själva reflektionen av ljusringen i ögat, men jag får inte riktigt till det!

Någon som har några tips hur jag ska gå till väga?

Mvh
Johan Ståhlberg

Gör så här sätt ringblixten mot en vägg och gå ifrån 1m gå ifrån 2m och så vidare då kommer du se att eftersom du går ifrån blixten blir den ju ringen nästan till en liten prick.

Vet ej vad sigma gör för ringblixtar men om den är den för makro (em-140) kan du nog bara drömma om att få ringar i ögonen eftersom det inte är en ringblixt utan en macroblixt med 2 blixtrör.

Så du måste vara rätt nära modellen för att du ska kunna få en "ring i ögat".

dom flesta du ser som har dom "stora" ringarna i ögonen har kört en helt annan ringblixt än en liten optikmonterad. den har helt enkelt för liten radie för att få någon vettig reflektion i ögonen om du inte fotar med vidvinkel

kolla t.ex. boonphotography.se /com han har kört en gigantisk rigg med vanliga glödlampor

eller så är elinchroms blixt rätt effektiv, lite större diameter på den.

Hejsan!

Jag har en fråga till er mer kunniga personer där ute.

Jag har köpt mig en Ringblixt (sigmas som du monterar på objektivet) för att testa på porträtt med själva reflektionen av ljusringen i ögat, men jag får inte riktigt till det!

Någon som har några tips hur jag ska gå till väga?

Mvh
Johan Ståhlberg
VAd är det Du vill uppnå - få en ringformad reflex i ögat, eller undvika den?

dom flesta du ser som har dom "stora" ringarna i ögonen har kört en helt annan ringblixt än en liten optikmonterad. den har helt enkelt för liten radie för att få någon vettig reflektion i ögonen om du inte fotar med vidvinkel

eller så är elinchroms blixt rätt effektiv, lite större diameter på den.

Jag har en Elinchrom ringblixt och tycker ändå att jag måste gå väldigt nära för att få ringarna i ögonen. Inte för att det spelar någon större roll. Jag är ute efter karaktären i ljuset, inte reflektionen i ögat.

Ett alternativt tips till trådskaparen är att helt enkelt retuschera dit ringarna.

Eller på en stor Octabox göra en avskärmning (mask) i mitten så du uppnår effekten av en ringblixt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar