Annons

reducering av skakningsoskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

jakobnev

Aktiv medlem
Jag tänkte man kunde fästa stänger med vikter i ändorna på kameran för att öka rotationströgheten och på så sätt få bort skakningar.
 

Bilagor

  • camera.jpg
    camera.jpg
    5.5 KB · Visningar: 1,014
Skall man vara riktigt petig så brukar man kalla denna tröghet för tröghetsmoment. För att få ner vibrationerna i sid- och höjdled krävs dock att hela rasket har ganska stor massa vilket kan undergräva de positiva försäljningsargumenten. Idén måste nog finslipas något.
 
Jakob,
min morbror filmar en del, och han brukar ha ett "specialstativ" på sin kamera även när han inte ställer ner den. Den består av en stång och en vikt i nedre ändan. Den minskar de högfrekventa skakningarna, har jag för mig han sagt?

Det verkar ju stämma med det du föreslår också? Fast vikter åt alla håll? Det måste ju gå att ta kortet också? :)

Mina, eller morbrors faktiskt, 5 cent.
-Christian
 
Det finns ett gammalt simpelt och billigt sätt; fäst ett snöre i kameran (ca 2 meter) och trampa på den lösa ändan. Lyft kameran så snöret är spänt, funkar som ett enbensstativ fast tvärtom ;-)

P-O
 
Tillägg till P-O:

Byter man snöret mot en kedja blir det lite stadigare. Det är svårare att tänja på kedjan... ;-)
Tipset har jag ursprungligen sett i boken Amatörfotografen från 1930-talet.

F ö kan jag rekommendera Canons IS-objektiv.

Hans T
 
Steadicam fungerar på ett liknande sätt. Kameran fästs upptill på en "pinne" med en vikt nertill, och den delen fästs i en rörlig led vid en sele, väldigt nära tyngdpunkten (aningen ovanför, för att kameran ska hålla sig upprätt "av sig själv").
"Pinnen" med kamera och motvikt får högt tröghetsmoment, och de krafter som kommer via fastsättningen vrider inte kameran (eftersom de verkar på tyngdpunkten).
Att kameran rör sig påverkar inte bilden alls lika mycket som om den vrids, och den större massan gör att även dessa rörelser blir mindre.
 
En klassisk lösning

Vinkla ett bordstativ mot ditt eget bröst. Andas lugnt! Andas in – TRYCK AV – andas ut!
Varför krångla till det?
 
beeman skrev:
Det finns ett gammalt simpelt och billigt sätt; fäst ett snöre i kameran (ca 2 meter) och trampa på den lösa ändan. Lyft kameran så snöret är spänt, funkar som ett enbensstativ fast tvärtom ;-)
P-O

Ett bra tips som i mitt tycke har sitt största användningsområde på museer och andra ställen med griniga vakter, som inte tillåter vare sig en- eller flerbensstativ. Jag har bytt snöret mot en transparent fiskelina, gjort en stor ögla nertill som man lite osynligt kan peta in foten i, knutit linan runt objektivet precis framför kameran, spänt linan, andats lugnt, hållit andan och kramat av exponeringen med 1/15-30 och 35mm f/1,4. Fungerade riktigt hyfsat och inget vakt hade några invändningar.

/Pontus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.