Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera HEVC från EOS R5?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag har stött på svårigheter när jag filmar med 10 bit med min nya EOS R5.
Vad jag förstår så används uteslutande HEVC (H.265) i 10 bit och endast i log.
Hur gör ni när ni redigerar HEVC och i vilket/vilka program? Det kanske finns någon bra konverterare?
Vegas Pro 17 klarar inte HEVC och jag har inte lyckats hitta något bra sätt att lösa problemet.
Med gratisprogrammet Handbrake kan jag konvertera HEVC till H.264 men det tar ca 5ggr speltiden att konvertera.
Den konverterade filen blir nästan dubbelt så stor (1,8x) vilket förmodligen är OK då HEVC komprimeras mer.
Jag kör PC Win10.
Tacksam för råd och tips

PS. Jag kommer mest att filma i 4K standard och tycker egentligen att det ofta ser tillräckligt bra ut.
Men det kan vara kul att även köra 10 bit någon gång då och då för att dra nytta av den höga kvaliteten.DS
 
Senast ändrad:
Jag tror att senaste Davinci Resolve 17 Studio ska kunna klara av HEVC. Vissa har dock fått ändra suffix för vissa filer.

Har också läst om att en del köpt Microsofts HEVC-kodec för 10 kr för att kunna. spela upp dem i Windows. Kan det hjälp dig tro?
 
Jag tror att senaste Davinci Resolve 17 Studio ska kunna klara av HEVC. Vissa har dock fått ändra suffix för vissa filer.

Har också läst om att en del köpt Microsofts HEVC-kodec för 10 kr för att kunna. spela upp dem i Windows. Kan det hjälp dig tro?
Jag kan spela upp t.ex i VLC så det fungerar.
Har inte Davinci och vill inte skaffa Premiere Pro (som kanske klarar H.265)
 
Davinci har en gratisversion och en betalversion, så du kan ju testa i gratisversionen. Men vad jag förstod av det jag läst så är Davincis officiella svar att du bör konvertera h.265 filerna till någon sorts raw format för att bearbeta de. Filerna slukar mängder prestanda från datorn annars, eller konvertera de till 264 som du testat då, men då blir kvaliteten lite degraderad.
 
Davinci har en gratisversion och en betalversion, så du kan ju testa i gratisversionen. Men vad jag förstod av det jag läst så är Davincis officiella svar att du bör konvertera h.265 filerna till någon sorts raw format för att bearbeta de. Filerna slukar mängder prestanda från datorn annars, eller konvertera de till 264 som du testat då, men då blir kvaliteten lite degraderad.
Jag har känt lite på Davinci tidigare och det är inget för mig.
Det kan vara så att just Canons HEVC codec är lite annorlunda mot andra om jag förstår det rätt.
Om någon av er kör Premiere Pro så vore det bra att få veta hur det fungerar.
 
Har gjort samma resa med R6. Vegas funkar inte som du nämnde (inkl ver 18) så jag prövade att ta hem och prova Adobe Premiere. Det funkade inte heller. Nu var det iof oklart om det var Premiere eller Premiere pro som var testversionen.

Men lösningen kom med det program som ingick i testversionen nämligen Adobe Media Encoder 2021. Så det var bara att ladda in filerna och konvertera dem till nåt som Vegas kände igen. Tog ett par dagar (nätter) sedan hade jag ett videoformat som jag kunde använda igen. Har inte använt vare sig c-log eller HEVC formatet efter detta.

Skrev till Canon och frågade vilka programvaror som kunde läsa deras filer men fick bara svamlande svar tillbaka. Det konstiga är att när man tog fram videoformatet som finns i 5dIV så fick man tillgång till ett program från Canon för att lättare kunna hantera de filerna. Inte heller kunde Canon svara på varför man inte gjort det för de här formaten.

Om jag fattat det rätt så kan det vara ett problem med hårdvaran, grafikkort mm, som gör att datorn inte löser ut det på ett hyfsat sätt. Jag har bara sett en (1) Youtuber ta upp problemet så antagligen finns det lösningar därute men inte för oss Vegas användare, iaf inte just nu.

PS microsofts HEVC CODEC har jag inte fått att fungera heller vs canons filer.
 
Senast ändrad:
Har gjort samma resa med R6. Vegas funkar inte som du nämnde (inkl ver 18) så jag prövade att ta hem och prova Adobe Premiere. Det funkade inte heller. Nu var det iof oklart om det var Premiere eller Premiere pro som var testversionen.

Men lösningen kom med det program som ingick i testversionen nämligen Adobe Media Encoder 2021. Så det var bara att ladda in filerna och konvertera dem till nåt som Vegas kände igen. Tog ett par dagar (nätter) sedan hade jag ett videoformat som jag kunde använda igen. Har inte använt vare sig c-log eller HEVC formatet.

Skrev till Canon och frågade vilka programvaror som kunde läsa deras filer men fick bara svamlande svar tillbaka. Det konstiga är att när man tog fram videoformatet som finns i 5dIV så fick man tillgång till ett program från Canon för att lättare kunna hantera de filerna. Inte heller kunde Canon svara på varför man inte gjort det för de här formaten.

Om jag fattat det rätt så kan det vara ett problem med hårdvaran, grafikkort mm, som gör att datorn inte löser ut det på ett hyfsat sätt. Jag har bara sett en (1) Youtuber ta upp problemet så antagligen finns det lösningar därute men inte för oss Vegas användare, iaf inte just nu.

PS microsofts HEVC CODEC har jag inte fått att fungera heller vs canons filer.
Jag förstår inte riktigt när du säger att du inte använt HEVC. Det är det jag har problem med.
Annars fungerar det bra.
 
Du måste har resolve studio för att lösa 10 bitars h265. Det kostar ungefär 3500kr

premiere klarar det också

Finalcut med

Avid är jag osäker på med borde klara det.


Tror det är för licenser som kostar tillverkarna.
 
Problemet är egentligen inte programmen utan hårdvaran. Det är få grafikkort som ännu har stöd för H.265 4:2:2. Ett undantag är Apples M1-processorer och Ipad-enheter med motsvarande processor.
 
Problemet är egentligen inte programmen utan hårdvaran. Det är få grafikkort som ännu har stöd för H.265 4:2:2. Ett undantag är Apples M1-processorer och Ipad-enheter med motsvarande processor.
Jag kan tänka mig att grafikkortet i huvudsak spelar roll för uppspelningen under redigeringen för att få flyt utan lag.
När jag spelar upp den konverterade videon (från H.265 till H.264) i Vegas så går det hackigt men trots det kan jag redigera med effekter, rendering osv.
Men det blir bättre flyt om jag drar ned på visningens kvalitet (upplösning) under redigeringen.
 
Tack alla för input om Canons HEVC.
Efter ytterligare lite filmning i vanlig standard 8-bit idag så kan jag nog konstatera att problemet med HEVC är ett icke-problem.
Helt enkelt för att jag behöver nog inte använda Clog och 10 bit. Det blir tillräckligt bra ändå.
Men det är bra att veta att jag kan köra 10 bit om det någon gång behövs. Även om det tar tid att konvertera till H.264 och att redigeringen inte går helt smärtfritt.
Lite önsketänkande som avrundning. Tänk om Canon kunde lägga till 10 bit H.264 vid nästa firmware för R5.
 
Det
Problemet är egentligen inte programmen utan hårdvaran. Det är få grafikkort som ännu har stöd för H.265 4:2:2. Ett undantag är Apples M1-processorer och Ipad-enheter med motsvarande processor.
Problemet är väl i grunden att h.265 inte är ett format lämpat för redigering. Redraw och braw flyter till och bättre än h.265. Jag tycker enklaste lösningen är att jobba med proxys ovasett. Går ju till och med att klippa på en gammal dator då. Grading, vfx osv är dock svårare med slö dator.
 
H.265 är ju utvecklat främst för att skapa mindre filer, det komprimerar hårdare. Det verkar vara dubbelt så effektivt som H.264 så halva bit-raten ger likvärdig kvalitet i H.265 när man jämför de två. Nackdelen är ju som här att filerna blir väldigt smärtsamma för datorn att bearbeta.

Att Redraw och Braw flyter bättre än h.265 är ju inte något konstigt utan i princip givet :) Raw formaten är så lite komprimerade som möjligt vilket gör att det behövs väldigt lite kraft för att redigera de. Men nackdelen är ju att storleken skenar och det blir besvärligt att hitta lagringsmedia som klarar av hastigheten som krävs när man kliver över 1080P. Där har ju h.265 en klar fördel som kan lagra 4K i hög kvalitet på ett vanligt SD kort. Men som trådskaparen märkt så får man äta upp den fördelen när man ska börja arbeta med filerna.
 
H.265 är ju utvecklat främst för att skapa mindre filer, det komprimerar hårdare. Det verkar vara dubbelt så effektivt som H.264 så halva bit-raten ger likvärdig kvalitet i H.265 när man jämför de två. Nackdelen är ju som här att filerna blir väldigt smärtsamma för datorn att bearbeta.

Att Redraw och Braw flyter bättre än h.265 är ju inte något konstigt utan i princip givet :) Raw formaten är så lite komprimerade som möjligt vilket gör att det behövs väldigt lite kraft för att redigera de. Men nackdelen är ju att storleken skenar och det blir besvärligt att hitta lagringsmedia som klarar av hastigheten som krävs när man kliver över 1080P. Där har ju h.265 en klar fördel som kan lagra 4K i hög kvalitet på ett vanligt SD kort. Men som trådskaparen märkt så får man äta upp den fördelen när man ska börja arbeta med filerna.
Braw eller redraw med högsta komprimering är inte särskilt stort ens 4K. Det ger till och med något mindre filer än många andra kameror som spelar in i icke raw. Jag har klippt redraw mot en vanligt mekaniskt disk in 5K fungerade ok. Har du en vanligt ssd så är det inga problem. Blackmagics pocket stödjer att spela in raw till sd card även om du inte får alla grader av komprimering. Så att det skulle vara en fördel med h265 är ju fel.
 
Om jag går på Blackmagics sida här:


Så ger deras högsta komprimering(12:1) i 4K 30 fps ca 35 megabyte i sekunden, eller 280 mbit. Det är en ganska stor fil men är inga problem för ett V60 klassat SD kort. Med ett V90 kort ska ända upp till 82 megabyte i sekunden fungera som är deras spec för 5:1 komprimeringen. Det är ganska dyra minneskort dock. De närmar ju sig CFexpress kort i pris, dyrare i vissa fall.

Men deras B-raw i högsta komprimeringen i 4K 30 har en bit rate på 280 mbit.

Canons spec är lite oöverskådlig men jag utgår från den här:


Där kan man filma 4K 30 i IPB i 170 mbit per sekund, detta med Canon Log färger. Det går köra på ett billigt V30 kort som kostar någon hundring, men det blir ganska grisiga filer att bearbeta. Det går filma i ett intra läge med, det borde göra under för redigeringen men då hoppar bit rate hastigheten upp till 470 mbit i sekunden. Notera att Canon har ett h.265 läge som spelar in i 85 mbit i 4K också, det står light på den så här är nog kompromisser gjorda.

Lumix Gh5 spelar in 10-bit 4:2:2 h.264 i 150 mbit, så om kvaliteten är likvärdig mot Canons 85 mbit läge så är det ett exempel på hur mycket mer effektiv h.265 är.

Jag kan erkänna att jag kan väldigt lite om Braw, men det är ju ett Raw format och utan deras egen komprimering så tar den ju upp utrymme jag tycker verkar matcha med andra Raw format. Som oftast är framtagna för att göra så liten kompromiss med komprimeringen det går på bekostnad av lagringskrav och skrivkrav till mediat.

12:1 B-raw låter ganska imponerande, även om jag inte tycker att 280 mbit nödvändigtvis är litet, men det är litet för vad det är och erbjuder. Det är väl en av ljuspunkterna med att använda Blackmagics ekosystem, de är väl optimerade och de kan sin mjukvara.

Vilken inställning har trådskaparen på videofilerna som bråkar?
 
Hej igen.
Jag gjorde en enkel test nu ikväll.
Jämförde C.log i ALL-I, IPB och IPB-lite.
Som väntat så blir storleken att ALL-I är ca. 3ggr större än IPB som är ca. dubbelt som stor som IPB-lite.
Ungefär samma förhållande med bitrate. ALL-I ca 440 Mbit/s, IPB 160 Mbit/s och IPB-lite 80 Mbit/s.
Ingen av filerna går att redigera i Vegas Pro 17.

När jag konverterar filerna i Handbrake till H.264 så blir alla tre filerna ungefär lika stora (ca 1,8 ggr ALL-I originalet) och bitraten går upp mot 700 Mbit/s på alla tre.
I Vegas så fungerar preview "auto" hyfsat för ALL-I och IPB varianterna men hackar för IPB-lite versionen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.