plusminusgurkan skrev:
Har någon lust att förklara för en nybörjare vad en redhead är?
B-ljus lampa (halogen lampa) av en typ som används mycket av TV vid "News" filmning... lampans yttre är i röd glasfiber.
HEDLER, brukade vara fula men bra lampor, nu är dom snyggare vet inte om det påverkat funktionen... de fannns med bouncer och 2x1000W vilket är mycket ljus och värme.. såldes förr av Molanders.
Madeco i Stockholm säljer en hel del ljus lämpligt för bla film tex olika lysrörsarmaturer... priser från 10000 och uppåt....
Om du kör video och/eller digitalstillbild kanske du kan klara dig med "vanliga" lysrörsarmaturer...
Jag har själv kört en del med 4st armaturer med dubbla 58w rör i bla dessa bilder...
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=63574
Detta är med gamla rör, nu har jag nya köpta för20:-/st på loppis, där man även kan hitta armaturerna... annars finns ju mindre 36w att köpa på tex JULA.
Lysrör ger ju bra med ljus och minimalt med värme så det går att gå nära utan eldsvåda....
färgbalansen brukar bli ok när man kör digitalt, vill man finns det specialrör med bra spektrum.
Vill du inte ha lysrör kan jag rekommendera ovan nämnda HEDLER med bouncer, bra ljus fast varmt... Jag byggde en egen bouncer i rostfri plåt, och jodå jag har stekt ägg på den....
/b