Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Red Head + Bouncer

Produkter
(logga in för att koppla)

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Vart kan man köpa 1 Red Head 800 watt + passande bouncer?
Vart kan man få tag på det billigt?

Håller på med foto och video, så jag behöver detta istället för blixt...

jag tror att Yfo har det -men om jag var du skulle jag överväga lysrör istället, mycket mer ljus och mycket mindre värme.

Ett ställe som jag vet har det är Photax, www.photax.se.
Jag är lite osäker på priset, jag har bara hyrt dem men som vanligt handlar det väl om hur pass "häftiga" de ska vara.
Yfo i Stockholm har Red-heads som sagt men jag vet inte om det är något som de säljer via hemsidan.

Den där adressen gav inte mycket, tyvärr.

Jag är ute efter en jämn belysning. Främsta målet är egentligen videofoto till mina kortfilmer. Det ska alltså vara en stor jämn yta, detsamma man kan få med en bouncer och redheads. (Red Heads är användbara då de har låg wattstyrka, ifall man behöver filma på location)

Lysrör vet Jag finns, men frågan är hur dyra dessa är? Behöver mycket ljusstyrka, men samtidigt får det inte döda min independentfilmande plånbok.

plusminusgurkan skrev:
Har någon lust att förklara för en nybörjare vad en redhead är?

B-ljus lampa (halogen lampa) av en typ som används mycket av TV vid "News" filmning... lampans yttre är i röd glasfiber.

HEDLER, brukade vara fula men bra lampor, nu är dom snyggare vet inte om det påverkat funktionen... de fannns med bouncer och 2x1000W vilket är mycket ljus och värme.. såldes förr av Molanders.

Madeco i Stockholm säljer en hel del ljus lämpligt för bla film tex olika lysrörsarmaturer... priser från 10000 och uppåt....

Om du kör video och/eller digitalstillbild kanske du kan klara dig med "vanliga" lysrörsarmaturer...

Jag har själv kört en del med 4st armaturer med dubbla 58w rör i bla dessa bilder...

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=63574

Detta är med gamla rör, nu har jag nya köpta för20:-/st på loppis, där man även kan hitta armaturerna... annars finns ju mindre 36w att köpa på tex JULA.
Lysrör ger ju bra med ljus och minimalt med värme så det går att gå nära utan eldsvåda....
färgbalansen brukar bli ok när man kör digitalt, vill man finns det specialrör med bra spektrum.

Vill du inte ha lysrör kan jag rekommendera ovan nämnda HEDLER med bouncer, bra ljus fast varmt... Jag byggde en egen bouncer i rostfri plåt, och jodå jag har stekt ägg på den....

/b

Ja, det vore ju bra med lysrör med tanke på värmen... Så vet du något ställe där man kan få tag i dessa lysrör till så lågt pris som möjligt?

Christoffer Glans skrev:
Ingen som vet vart man kan köpa billigt B-ljus??

Problemet är nog just det, det finns inget billigt b-ljus... om man tittar i fotogutiker

Billigast med viss kvalite och kontroll är nog at köpa PAR64 kannor på en ljusfirma som jobbar med scen. Dessa armaturer finns ofta begagnade. Det finns oxå mindre storlekar tex PAR 56.

kolla tex http://www.totalljud.se/

de har just nu PAR 64or beg för 195 (nytt ca 300)
glödlampor (500-1000W)till kostar ca 3-500 och finns som flood, spot och medel.

Det finns oxå fresnel strålkastare som kan ge mer riktat ljus dessa kostar från 700:- (+lampa 3-500:) om du köper dessa begagnat kolla inuti, det blir varmt och jag har själv flera med sönderbrända kablar vilket= livsfara..

En redhead är på 800W. En blondie på 2000W och så vidare.
Nördfakta.

Det finns fler, de största jag riggat är på 5kW.

Alternativt mot en bouncer är ju att studsa lampan i tex en frigolitskiva som du har satt på ett stativ på lämpligt avstånd från lampan.. (för nära så smälter eller brinner den)

Funkar hur som helst strålande för att sprida ljuset.

Lycka till med filmandet.

Jo, jag har tidigare speglat ljuset mot en frigga, men det tar bort för mycket av ljusstyrkan. Att rikta det direkt tillsammans med en softbox har jag tidigare fotat i och med mycket gott resultat, så om en kinoflo lysrörs uppsättning är för dyrt så är det garanterat Red head + sofbox....

Det är bara det att jag inte hittar något ställe att köpa en sådan. Allt jag hittar är ljus för hyrning...

Jag brukar använda två stycken redheads (en med bouncer och en bakom en skärm av plastfilm) i en ganska liten källarstudio. Det funkar ok. Men du kommer aldrig få lika mycket ljus som med hyggliga blixtar. (Vanlig porträttljusättningar hamnar runt 1/15 vid f/8

Sedan får du filtrera med b-ljusfilter om du använder färgfim.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar