Annons

RAW konvertering för Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

ruffenpro

Ny medlem
Jag tog nyligen bilder på ett bröllop med Nikons nya kamera D7000 (lånad), Bilderna i kameran såg bra ut, därefter la jag dem på hårddisken för att kunna sortera och redigera i elements 8.

Då (här kommer problemet) kunde jag inte hämta upp filerna i elements (sorteraren) fast jag har tagit dem i raw (man borde tycka att det ska komma automatiskt upp). Det visar sig att man måste uppdatera camera raw med 6.2 men jag kan inte hitta någon sida just uppdateringen 6.2 så om någon i vårt avlånga land som kan hjälpa mig med det problemet så är jag väldig tacksam. Uppdatering 6.4 gäller endast elements 9 inte 8:an

Mvh Arne från västkusten

P.s Finns det någon annan raw konverterare som fungerar med Nikons D7000?

Jag tog nyligen bilder på ett bröllop med Nikons nya kamera D7000 (lånad), Bilderna i kameran såg bra ut, därefter la jag dem på hårddisken för att kunna sortera och redigera i elements 8.

Då (här kommer problemet) kunde jag inte hämta upp filerna i elements (sorteraren) fast jag har tagit dem i raw (man borde tycka att det ska komma automatiskt upp). Det visar sig att man måste uppdatera camera raw med 6.2 men jag kan inte hitta någon sida just uppdateringen 6.2 så om någon i vårt avlånga land som kan hjälpa mig med det problemet så är jag väldig tacksam. Uppdatering 6.4 gäller endast elements 9 inte 8:an

Mvh Arne från västkusten

P.s Finns det någon annan raw konverterare som fungerar med Nikons D7000?

Adobe DNG Converter funkar. Det är dessutom gratis.
http://www.adobe.com/cfusion/search/index.cfm?term=dng+Converter&siteSection=home&loc=en_us

Nikon ViewNX som finns att hämta gratis och som levereras med alla Nikons kameror funkar. Öppna, spara som TIFF.

/FW

View NX2 och Capture NX2 är de enda RAW-konverterarna som till 100% förstår Nikonkamerornas sensorer.
iPhoto klarar bra av att konvertera samt OS X 10.6.? klarar av att läsa.

Det är en massa missförstånd och felaktig fakta som vanligt här.

Nikons egna programvaror View och NX är de enda som läser alla inställningar som du gjort i kameran. Råfiler konverterade med dessa två kommer alltså att se "exakt" likadana ut som en jpgg direkt ur kameran, Nja, inte exakt då råfiler innehåller mer information men de blir väldigt lika. Nikons egna kan förutom utöver detta göra lite fler trollerier, de har inbyggda databaser för att korrigera för en del objektivfel (vilket även LR klarar av till viss del)

PS, Element och övriga läser endast vitbalansinställningen från kameran. Alla andra inställngar som programmen gör ligger i en slags defaultinställning i programmet. IE programmet struntar fullständigt i de inställningar du gjort i kameran. Skärpa, färger, kontrastkurvor etc negligeras helt.

Sedan är det en smaksak, jag föredrar oftast Nikons rendering av bilderna. Gillar även dess brushantering men det är som sagt en smaksak.

När det gäller de olika CameraRaw versionerna så går det inte att uppdatera en äldre version av tex Element med senaste versionen av CameraRaw. Det betyder givetvis att du inte kan öppna råfiler från de senaste kamerorna i äldre versioner..... Minns tyvärr inte om Element 8 är den senaste eller inte men det kan du lätt leta rätt på hos Adobe.se

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto