Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw i EOS 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

GiuliaDS

Medlem
Hej! Jag har försökt att ändra på bildkvaliten så att bilderna blir i RAW format men det funkar inte.. är det någon som vet hur man gör??? Vart kan man öppna upp RAW filerna? Jag har Adobe photoshop cs 4 och någon mindre som heter 8.0.0.1 heheh... bilderna i raw öppnas ej
 
Hur vet du att RAW-bilderna inte öppnas om du inte kan få kameran till att ta några?

RAW väljer man där man ställer in bildkvalitén. Många av Canons kameror kräver att du inte har grön ruta eller nåt krumerlurläge för att RAW ska gå att välja.
 
Hur vet du att RAW-bilderna inte öppnas om du inte kan få kameran till att ta några?

RAW väljer man där man ställer in bildkvalitén. Många av Canons kameror kräver att du inte har grön ruta eller nåt krumerlurläge för att RAW ska gå att välja.

För att jag läser en digitalbildbehandlings kurs och vi får zipmappar med RAW filer och dem går inte att öppna upp på photoshop.


Jag har varit där och har på högsta bildkvalitén L men när jag lägger in dem blir de jpeg
 
Hur vet du att RAW-bilderna inte öppnas om du inte kan få kameran till att ta några?

RAW väljer man där man ställer in bildkvalitén. Många av Canons kameror kräver att du inte har grön ruta eller nåt krumerlurläge för att RAW ska gå att välja.

Stämmer bra det. Du måste köra i P/AV/TV/M eller A-DEP läge för att kameran ska fotografera i RAW (.CR2). I Alla andra lägen så blir det JPEG oavsett vad du har ställt in din kamera på.

CS4 borde klara av Canon EOS 1000D RAW-filer men om den inte gör det så se till å uppdatera Adobe Camera RAW till nyaste versionen för CS4.
 
Jag har varit där och har på högsta bildkvalitén L men när jag lägger in dem blir de jpeg
När du lägger in dom var? Nu har jag aldrig fotat med 1000D, men normalt kan man ju välja både RAW och JPEG, eller bara RAW eller bara JPEG. Antagligen har du valt både och, men programmet du försöker öppna dom med visar bara JPEG-bilder i öppna-rutan. Testa att kolla i den katalogen direkt från Windows istället.
 
1000D är så långsam att om man plåtar i JPG+RAW måste man vänta två dagar innan kameran har tänkt färdigt och hunnit skriva ner dem på minneskortet ;-)
 
1000D är så långsam att om man plåtar i JPG+RAW måste man vänta två dagar innan kameran har tänkt färdigt och hunnit skriva ner dem på minneskortet ;-)

Låter mer som du har kört med ett segt minneskort för så stor skillnad kan det inte vara på en 1000D å 450D som jag har. Går på en gång på 450D, har dock ett Sandisk Class 10 kort, gör ja samma sak med ett segt billigt Class 4 kort så tar det också 'år' att spara ner information till kortet.

Nu kör ja iofs. själv bara RAW, har inte riktigt sätt meningen med å köra både och. (testade lite i början å spara både RAW å JPEG.)
 
kanske blir jag idiot förklarad nu men vad är det för skilnad mellan Jpg och Raw? villket är bäst ? jag fattar inte :)
 
kanske blir jag idiot förklarad nu men vad är det för skilnad mellan Jpg och Raw? villket är bäst ? jag fattar inte :)

råformat (Jag vägrar skriva RAW) ger dig störst möjligheter, eftersom det är _exakt_ det data som din sensor såg, utan någon efterbehandlign i kameran.

JPEG är ett komprimerat format, där delar av datat kastats bort för att göra bilden mindre. Kameran lägger dessutom på en del efterbehandling automatiskt för att bilden skall se mer attraktiv ut (Kontrast, uppskärpning och liknande), allt sådant måsta man göra själv om man arbetar i råformat.
 
1000D verkar vara väldigt "nertröttad" när det gäller RAW. Förmodligen inte av tekniska skäl, utan medvetet för att det ska vara någon skillnad gentemot modellerna ovanför, som 450D.

Kort svar:
Jpeg är smidigast. RAW ger bäst möjligheter till högsta bildkvalité.

Långt svar:
Alla bilder är RAW från början i kameran. Jpeg komprimeras med en algoritm som gör att man inte kan komma tillbaka till originalbilden, samtidigt som färgdjupet i varje pixel sänks från 14 till 8 bitar. Det har alltså skett en viss kvalitetsförlust redan innan kameran är färdig med bilden. Men sen är det enkelt. Jpeg förstås av snart sagt allting som har med bilder att göra, så de är lätta att visa, beskära osv.

Om man låter kameran spara RAW-bilden har den fortfarande 14 bitars färgdjup och en komprimering som gör att originalet kan återskapas så som kameran såg bilden. Vitbalansen och bildstilen kan förändras i efterhand, nya jpeg i olika komprimeringsgrad och storlekar kan genereras, det finns fler möjligheter att mickla med exponering som kommit väl långt ut i den ljusa eller mörka kanten, felaktigheter hos objektivet kan kompenseras för i efterhand osv. Men RAW är olika från olika tillverkare och olika generationer av kameror. Programvaror måste uppdateras, rätt codec finnas, datorn behöver mer minne, kameran större minneskort och användaren förmodligen mer kunskap. Kamerans förmåga till långa serietagningar sjunker (från 121 stora jpeg till 28 stora RAW för en 1D Mark IV - ju enklare kamera, desto större inverkan brukar det bli) och en del kameror går ner i krypfart om man använder RAW. Canon 1000D och Nikon D3x är exempel på sådana. I det ena fallet då antagligen för att differentiera från dyrare modeller, men i det andra fallet kan knappast det vara skälet. Förmodligen kunde de inte bättre då.

Så rent tekniskt är RAW alltid bättre, men det kräver mer i och runt kameran för att kunna hanteras.

OK, ser att somliga skriver fortare än vad jag gör.
 
Stämmer bra det. Du måste köra i P/AV/TV/M eller A-DEP läge för att kameran ska fotografera i RAW (.CR2). I Alla andra lägen så blir det JPEG oavsett vad du har ställt in din kamera på.

CS4 borde klara av Canon EOS 1000D RAW-filer men om den inte gör det så se till å uppdatera Adobe Camera RAW till nyaste versionen för CS4.

har precis ändrat till ex AV men dyker endast upp jpeg...
 
1. Sätt på din kamera å ser displayen ut som bild 1.
2. Tryck på meny knappen, bläddra dig fram så att displayen ser ut som bild 4.
3. Välj översta alternativet, 'quality' tryck OK.
4. Välj sen RAW så som i bild 3 och bekräftar med OK.

Nu när du går tillbaka till ursprungsläget så ser din display ut som bild 2, med texten RAW istället för '<L' .

Kan skilja lite i utseende å så, har dock en 450D och kör engelska istället för svenska, valde också för detta tillfälle å ha en ljus bakgrund på huvud-displayen.
 

Bilagor

  • jpeg.jpg
    jpeg.jpg
    17 KB · Visningar: 130
  • raw.jpg
    raw.jpg
    17.3 KB · Visningar: 121
  • raw_settings.jpg
    raw_settings.jpg
    14.8 KB · Visningar: 121
  • settings.jpg
    settings.jpg
    16.6 KB · Visningar: 131
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.