Annons

RAW funkar inte....

Produkter
(logga in för att koppla)

nettan78

Aktiv medlem
hur gör jag för att föra över mina foton från kameran till datorn när jag har de inställt på RAW? datorn säger den inte hittar några bilder i kameran...
jag har även testat ps c2 men det funkar inte där heller..
jag har en canon eos 1000D.
 
Den kameran är väl rätt ny, om jag inte missminner mig. Camera Raw har i så fall inte blivit uppdaterad för den kameran.

//L
 
Om du skall jobba med dem så brukar man alltid flytta över filerna till datorn och/eller en extern hårddisk för minneskorten kommer liksom att bli fullt rätt snart.

Om du inte kan jobba med dem i det bildbehandlingsprogram du har så beror det på att programmet inte förstår dina filer ännu och då får du vänta tills leverantören fixat den biten. Om RAW-filen är likadant uppbyggd som någon annan modell från samma kameratillverkare så kan man ibland komma runt problemet genom att editera direkt i RAW-filerna och byta ut kameramodellen mot en som bildbehandlingsprogrammet känner till. Det är dock inget jag rekommenderar någon att göra om man inte är helt säker på vad man gör utan använd då det program som följer med kameran och vänta till Adobe släpper en uppdaterad RAW-hanterare.
 
tack för era svar. jag har varit o köpt en minneskortläsare idag o den har installerat sig, men vart lägger sig bilderna man för över till datorn? i vilken mapp?
 
CD-skivan...

.....som följde med camran innehåler ZoomBrowser och CPP.
Installera och använd dom tills din Photoshop CameraRaw blir uppdaterad till 1000-Raw-förmat
 
Där du lägger dem

fick ingen installationsskiva med kameran :-(
nåt annat förslag hur man kan göra i så fall?

Bilderna hamnar där du lägger dem. Det är bara att markera och dra dem dit du vill lägga dem. Kortläsaren hittar du i "den här datorn" om du kör med windows. Sedan öppnar du ett nytt fönster i mina dokument och för över dem till den mapp du vill lägga dem i. Kommer det upp en ruta med automatisk nedladdning eller liknande kan du stänga denna. Har du inte fått en skiva med Canons egen raw-filhanterare så kan du hämta en där du köpte kameran. Det ska alltid ingå då man köper en Canon.
 
Bilderna hamnar där du lägger dem. Det är bara att markera och dra dem dit du vill lägga dem. Kortläsaren hittar du i "den här datorn" om du kör med windows. Sedan öppnar du ett nytt fönster i mina dokument och för över dem till den mapp du vill lägga dem i. Kommer det upp en ruta med automatisk nedladdning eller liknande kan du stänga denna. Har du inte fått en skiva med Canons egen raw-filhanterare så kan du hämta en där du köpte kameran. Det ska alltid ingå då man köper en Canon.

jag köpte min kamera på kameraexperten.se och när jag ringde dit o ville ha en svensk manual till kameran så var han väldigt otrevlig o inte till stor hjälp. så jag antar att man inte ens får den den här skivan heller av dom :-(

jag har kollat i den här datorn många ggr nu men där finns inget alls. bara massa flyttbara disker som e tomma....
 
jag köpte min kamera på kameraexperten.se och när jag ringde dit o ville ha en svensk manual till kameran så var han väldigt otrevlig o inte till stor hjälp. så jag antar att man inte ens får den den här skivan heller av dom :-(

jag har kollat i den här datorn många ggr nu men där finns inget alls. bara massa flyttbara disker som e tomma....

Där ser man :-(
Definitionen på en "expert" är en som är långt hemmafrån......
Jag kann slå han på käften, om du vill. Visst skal han levrera Canon´s programvara, Engelsk eller Svensk spelar mindre roll, i denna sammanhang.
 
Där ser man :-(
Definitionen på en "expert" är en som är långt hemmafrån......
Jag kann slå han på käften, om du vill. Visst skal han levrera Canon´s programvara, Engelsk eller Svensk spelar mindre roll, i denna sammanhang.

ja det e skitsurt nu när jag sitter här o vet inte vad jag ska göra :-(
 
har fått rätt på det nu :) kortläsaren började helt plötsligt funka nu efter några timmar....
tack för er hjälp i alla fall
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.