ANNONS
Annons

Randiga bilder i skannern

Produkter
(logga in för att koppla)

Schramm

Medlem
Jag får randiga bilder i skannern. Om man förstorar dessa så ser man att strecken består av olika färger (gul, magenta och grön). Jag vill nu ha kontakt med någon som kan hjälpa mig att reda ut varför dessa ränder kommer. Vet någon på detta forum varför? Eller vart jag kan vända mig för ett svar? Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

(Bifogad bild är nedminskad beträffande pixlar och bytes för att få plats på detta forum)

Bilagor

• provar.jpg
    provar.jpg
    34.6 KB · Visningar: 690
Du skriver inget om vad du har skannat av eller med vad du har skannat, vilket troligen är behövligt om någon ska ha chansen att hjälpa dig.
Många gånger har upplösningen (xxx dpi) tendenser att fixa fram ränder, även om jag aldrig har sett så kraftiga som på ditt foto. Prova att ändra upplösningen kanske?

// Gabbe.

Jag har provat att skannra olika saker så som negativ, dia, streck, matt och blank med samma resultat. Om jag skannrar på hög dpi (1000) och sparar som tiff så klarar jag mig utan ränder. I andra fall får jag dessa ränder.

Om du skannar och sparar i TIF, läser in till ett bildredigeringsprogram och sparar bilden i tex. JPG så blir bilden bra? I såna fall är det de inbyggda färg-konverteringsrutinerna som är dåliga eller helt enkelt bara fel i dina inställningar. Jag antar att du använder en flatbädds-skanner då 1000 dpi inte är så hög upplösning om det hade varit en filmskanner.

// Gabbe.

Vilken riktning ligger linjerna?
Följer dom skannerns riktning när läshuvudet rör sig eller är dom 90 grader förskjutna.

Ränderna ligger 90 grader mot skannerns riktning. Det är en flatbäddsskanner. Jag kunde tidigare skannra utan ränder oavsett format eller dpi. Har provat med olika operativsystem på olika datorer och olika ver av Scan Wise men med samma resultat. Riktigt stora problem är det vid negativ eller diaskannring då bilderna alltid blir randiga.

tack för alla svar; Ove

låter helt klart som ett drivrutinsproblem. har haft precis samma problem med en egen scanner.

Kan möjligen vara drivrutin, men jag har provat den på fyra olika maskiner och tre olika operativsystem samt två olika ver. av AGFAs Scan Wise - alla tester med samma ränder...

Vilken skanner har du? Min är en AGFA Snapscan 50 e.

Problemet är att jag haft den inlämnad till AGFA (ANOVO) tre gånger för samma problem men de säger att det inte är något fel på maskinen...

Är det någon som har rätt svar på denna fråga. Jag får oxå ränder i mina bilder. Har funkar bra tidigare men nu blir det plötsligt randigt.

Kan som sagt bero på i vilken riktning ränderna ligger. Ligger dom horizontellt(om man jämför med ett stående a4) så kan det vara hastigheten eller att släden inte förs fram jämnt. Ligger dom Lodrätt kan det vara sensor.

om inte linjerna uppkommer konsekvent vid varje x antal pixlar så är det troligen drivrutinen som spökar. Kan vara den i vilket fall som då den styr scannern och det trots allt går att styra rätt mycket.

Tack Stefan
Jag har provat programmet som du rekommenderade men får samma randiga resultat.

Peter: Jag tror också på någon form av fysiskt fel som du eftersom ränderna alltid är tydligare på högersidan och alltid ligger horizontellt som du säger

María: Lova att tala om för mig vad felet är om du får reda på det. Har du en Agfa?

MVH Ove

Om det nu är en Agfa-scanner och de har haft den inne så mycket som tre gånger så låter det ganska värdelöst att dom inte har kunnat hjälpa dig, oavsett vilket problemet faktiskt är.

Har det fungerat felfritt tidigare alltså? Vad har i så fall ändrats sedan dess?

Jag tänkte först fråga dig om det är möjligt att låsa läshuvudena vid transport av din scanner och huruvida du eventuellt har slarvat med att använda detta. Men å andra sidan är det lite konstigt om det fungerar med vissa format men inte med andra. Är du säker på att det är så eller är det bara mera tydligt i en del fall jämfört med i andra?

Har du (i den mån detta finns till din scanner) kollat att du har senaste firmware-uppdateringen? Bör annars finnas för nedladdning från någon Agfa-hemsida (gissar jag).

Något är uppenbarligen fel antingen i själva scannern eller i kommunikationen mellan scannern och datorn.

Återkom gärna med en uppdatering.

Jag fick också dessa ränder för ett tag sedan. Löste det genom att byta lysröret i scannern. Sedan dess har det inte varit några problem.
/Ola

Ränder vi scanning

Det blev ränder i vertikalled på bilderna och även färgfel vid scanning av dia och neg.. Tiden för första scanningen tog hiskeligt lång tid. Jag blev helt desperat. Provade allt.

Jag upptäckte sen att masken som ligger på scannern, jag har en flatbädd HP 5370, hade flyttat sin några mm vilket gjorde det blev ett ljusinsläpp till spegeln och därmed ett programfel.

I mitt fallså harjagtejpat fastmasken numera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar